640 069 läst · 13 159 svar
640k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Finnarna kommer inte att behöva lika mycket då dom har byggt nytt kärnkraftverk så det finns ett stort överskott av el,,, det måste ju vara bättre att bygga närmare där det är brist?P pmd skrev:
"Grafer och annat trams" är fakta, varför vrid du dig bort från den?L Leebond skrev:Samtidigt är det så att MILJÖPARTIET har skapat dessa obalanser som råder i elnäten med sis aggressiva miljöpolitik. Eftersom vi både importerar och exporterar el, har det fått som följd att vi måste starta KARLSHAMNSVERKEN som drar 140000 liter olja per timma...3 miljoner 360000 liter per dygn. Vilket miljötänk är det? Man kan visa grafer och annat trams. men detta är fundamenta att Sveriges medborgare aldrig haft så höga elräkningar som nu! Det är inget hittepå. Miljöpartister är världens naivaste människor som målar upp en biblisk bild och en tro på att allt förändras i 190. Det ska bli skönt att dessa förnekare försvinner till hösten, för de förstår inte hur ett land fungerar.
Flera av dina påståenden om vindkraft som bara står för 2% av produktionen och absolut inte peakar på vintern är direkt felaktiga. Istället för att ta en saklig debatt spyr du ut din galla över MP som inte har haft nån makt över marknadens elpris öht?
Ökar det tillgången på baskraft?L Leebond skrev:
Jag tänker att vi har ett begränsat antal älvar kvar som tyvärr ligger illa geografiskt och ser därför endast kärnkraft som planerbar kraft i eller i närheten av SE4, om vi placerar dem i vårat eget land kan vi få svenska priser på elen om vi producerar tillräckligt mycket, om vi som Vattenfall vill bygga kärnkraft men inte i Sverige kommer vi att importera ett högt elpris när det inte blåser.
Nja de har orsakat att det har gått så här..Z Zodde skrev:"Grafer och annat trams" är fakta, varför vrid du dig bort från den?
Flera av dina påståenden om vindkraft som bara står för 2% av produktionen och absolut inte peakar på vintern är direkt felaktiga. Istället för att ta en saklig debatt spyr du ut din galla över MP som inte har haft nån makt över marknadens elpris öht?
Så jo de är skyldiga svenska befolkningen en grov ursäkt..
Vilka är det som driver miljöpolitiken? Tänk dig för innan du svarar!Z Zodde skrev:"Grafer och annat trams" är fakta, varför vrid du dig bort från den?
den nya Olkiluoto 3 kommer inte täcka upp hela dagens finska importbehov – vi skickar dit el motsvarande hela Forsmark 1 och hela Forsmark 2 och ett tredjedels Forsmark 3P pekk@13 skrev:
Finland dom bygger en – lite större reaktor – så de kommer fortfarande abonnera på svensk el framöver
fast lite mindre
Man kan ha många åsikter om MP men MP är och förblir ett svenskt fenomen och elprisrallyt är internationellt-.Maskintok skrev:
Sen finns det de som älskar göra politik av allt men det tar fokus från huvudfrågan.
Huvudfrågan som borde vara:
Kunde man realistiskt undvikit att Sverige till slut fick internationella elpriser?
Svensk miljöpolitik påverkar inte internationella elpriser.L Leebond skrev:
Nu har jag svarat på din fråga.
Nu till min fråga: Varför sprider du FAKE NEWS att vindkraft bara står för 2% och att den absolut inte peakar på vintern?
Du vinner knappast tillit till dina övriga åsikter när du slirar så enormt på sanningen...
Nope, miljöpartiklarna är inte ett svenskt fenomen utan de ser upp till huvudsakligen "Di Grune" i Tyskland.Z Zodde skrev:Man kan ha många åsikter om MP men MP är och förblir ett svenskt fenomen och elprisrallyt är internationellt-.
Sen finns det de som älskar göra politik av allt men det tar fokus från huvudfrågan.
Huvudfrågan som borde vara:
Kunde man realistiskt undvikit att Sverige till slut fick internationella elpriser?
Deras "våta dröm" är då att lägga ner all kärnkraft utan att behöva se till någon form av energiekvation!
I Tyskland har CDU styrt i 33 av 40år... Senast 2005-2021 så att det finns en motsvarighet till MP är oväsentligt då de inte suttit nån koalition sen 2005 (nu då förstås)P paralun skrev:
Mycket rappakalja och liten verkstad, men det är vi vana vid med miljöpartister. Mycket sidosnack. Det finns inga ursäkter för att återstarta kärnkraften så att vi återställer både den ålagda exporten samtidigt som vi förser medborgarna med billig el. El och bränsle är mycket viktiga faktorer i välfärden, men det har inte miljöpartister förstått i vårt stora avlånga land!harka skrev:i den mån jag framstår som vindkraftsförespråkare så är det nog främst för att jag ser inga rimliga alternativ till att ordna med en ökad elproduktion under det här årtiondet i Europa i allmänhet och i Sverige i synnerhet
det är ofta illa om företag går i förlust
hur ska vi göra för att få dom att nå lönsamhet? kanske genom att kvotera in lite mer kärnkraft så att priserna går upp?
det är komplext med el – ju mer överskottselproduktion som tillförs, desto lägre blir priset och priset kan möjligen uppehållas om omgivningen har ett underskott och det finns kapacitet att exportera elen dit
samtidigt förväntas elbehovet stiga så ny elproduktion måste tillföras – det är en vansklig balansgång för att hålla jämna steg, speciellt som det är långa ledtider, såväl inom planering- och tillståndsprövningsfaser som utförandefasen
Jo nu vet jag inte om det blev knas bland inläggen men Die Grune är då i en koaltaionsregering i Tyskland medZ Zodde skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Allians_90/De_gröna
Sen regerar man då ihop med tyska S
https://www.svt.se/nyheter/har-ar-tysklands-nya-regering
Angela Merkel gjorde en "helig ko" efter Fukushima och det verkar som ingen har fnatt att ändra hennes beslut och Die Grune hjälper knappast till, oavsett energiekvation!
Vet att dom sitter nu vilket jag också skrev(du får läsa noggrannare) så förstår inte poängen? De har knappast hunnit fatta några som helst beslut som påverkat elpriset...P paralun skrev:Jo nu vet jag inte om det blev knas bland inläggen men Die Grune är då i en koaltaionsregering i Tyskland med
[länk]
Sen regerar man då ihop med tyska S
[länk]
Angela Merkel gjorde en "helig ko" efter Fukushima och det verkar som ingen har fnatt att ändra hennes beslut och Die Grune hjälper knappast till, oavsett energiekvation!
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 409 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 409 inlägg
Jag skulle nog vilja påstå att det är du som står för rappakaljan och harka som står för fakta i den här tråden. Du levererar halvsanningar, rena falsarier och trams medans harka underbygger alla sina argument med hårda fakta från trovärdiga källor.L Leebond skrev:Mycket rappakalja och liten verkstad, men det är vi vana vid med miljöpartister. Mycket sidosnack. Det finns inga ursäkter för att återstarta kärnkraften så att vi återställer både den ålagda exporten samtidigt som vi förser medborgarna med billig el. El och bränsle är mycket viktiga faktorer i välfärden, men det har inte miljöpartister förstått i vårt stora avlånga land!
Men Tyskland har ju lagt ner flera kärnkraftverk som då naturligtvist påverkar Tyskland energibehov samt då gör att priset stiger för elen inom EU ömrådet pga Taxonomin. (borde vara enkel matematik även för miljöpartiklar)Z Zodde skrev:
Om du såg gårdagens rapport och represesenten från "Die Grune" så förstår du kanske mer? (jag blev äcklad!)