P
D djac skrev:
Jag tror inte det ryms i en månadsräkning för de flesta, detta är ett extremt fall, det är jag övertygad om, sen är det nog ett bra steg för många då investeringen är relativt liten och besparingen, speciellt om man har direktverkande, bli omedelbar och betydande. Sen får man ju bonusen med möjligheten till svalka på sommaren, kan också vara bra, speciellt för äldre, om det blir en väldigt varm sommar.
Ge oss gärna siffror, tack. Jag har inte gjort någon kalkyl än så det är välkommet med input från de som har gjort en.

P
D djac skrev:
Fast vi har ju absolut ingen brist, du spelar upp ett hypotetiskt scenario antar jag och i ett sådant blir det ju alltid svart i rutan till sist?
Ja, att vi inte har brist för närvarande är något som jag har påpekat ganska många gånger. Nu diskuterar vi ditt scenario i sista stycket i inlägg #5801.

P
K karlmb skrev:
Kan vi sluta prata om börsen nu
Javisst. Sluta använda termen Nord Pool när du inte menar börsen så blir diskussionen mycket klarare.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det är märkligt att lilla MuppePartiet (MP) med så få personer lyckats orsaka så stor skada för så många. Förutom att MPs riksdagsledamot Lorentz Tovatt är okunnig så förvränger han fakta till den milda grad att Donald Trumps alternativ fakta närmast framstår som sanning.

Dessutom framför språkrören åsikter som många gånger är så verklighetsfrämmande att det mer påminner om ren propaganda.
Vilken sågning! :heart:

• Gilla
Martin_ och 1 till
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Ja det kan man hävda.
Men nu var det inte C som såg till att cementa fick problem eller att LKAB höll på att bli utan betong..
utan just det mps egna lilla Åsa..

Det var inte C som var in i departementet och härjade med Damberg... Det var Åsa..
Så nja jag skriver inte ursäkta mig.. Men mp borde ställas inför riksrätt...
Som gjorde att elexporten drev upp priserna, den kopplingen fattar jag inte riktigt?

D
P paralun skrev:
Jo... som sann miljöpartikel så skyller man då alltid på madame Lööf.
Miljöpartiklarna gjorde en politisk harakiri och inget annat.
Hoppas vi aldrig ser dessa mer än på läktaren till riksdagen.
Få ihop debit-kredit i energiekvationen så kanske man kan komma igen? (iställer för heliga kor som att slakta kärnkraft)
Var Lööf född då.. jo det var hon nog men inte aktiv, så nu är det ett barn som påverkat politikerna, det blir bara värre mina vänner.

D
Z Zodde skrev:
Man kan ha många åsikter om MP men MP är och förblir ett svenskt fenomen och elprisrallyt är internationellt-.

Sen finns det de som älskar göra politik av allt men det tar fokus från huvudfrågan.
Huvudfrågan som borde vara:
Kunde man realistiskt undvikit att Sverige till slut fick internationella elpriser?
Elefanten i rummer, kan det vara sladdarna i havet... :crysmile:

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
D
tommib tommib skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att det är du som står för rappakaljan och harka som står för fakta i den här tråden. Du levererar halvsanningar, rena falsarier och trams medans harka underbygger alla sina argument med hårda fakta från trovärdiga källor.
Det är tyvärr vanligt idag, det finns en starkt påverkad parallel värld där allt det är sant...

Tycker inte om MP då de är ideologiska fundamentalister och det kallas allmänt för signal-politik.
Hade MP fört en vettig miljö-realpolitik där man får mest miljötänk / investerad krona så hade läget var annorlunda.
Jag är emot fundamentalistiska politiska åsikter generellt sett, ty de som har sådana kan inte ta till sig fakta och göra konsekvensanalyser annat än "opps våran fundamentalistiska beslut i fråga X gjorde att väljarna blev riktigt sura på oss. Vi backar på just detta"
Inte direkt hållbar politik.

Åter till el & energi.

Ser man rent krasst på var vi är nu och hur löser vi det dels
1) så kort sikt under 10 år) så att el-priserna inte ruinerar privatpersoner och företag
2) på lång sikt , (20-30-40 år)så vi får stabil energipolitik under en lång period och så att elförsörjningen klaras galant

på 1) vill jag svara
* Slopad skatt på elen för överstigande del av elpriset om spot/tim-priset stiger mer än 3ggr snittpris samma månad senaste 5 åren
* Ändrade lagar & miljöregler för
a) vindkraft,
b) för SMR kärnkraft,
c) för lagring av kärnbränsle,
d) för lagring av vätgas (om det behövs)
e) att kunna behålla nuvarande vattenkraftverk utan nya extrem dyra miljöutredningar
f) att kunna använda mer sjöar som pump-kraft magasin utan extremt dyra miljöutredningar
* mer vindkraft (då den går snabbt att bygga) men kopplat till vätgas utbyggnad.
Ingen vätgas , ingen mer vindkraft.
* Kraftverk som drivs av ovanstående vätgas.
(nu kan vindkraften byggas ut ganska rejält och energin lagras för att användas då den behövs)

på 2 skulle jag vilja säga
* Så att SMR kärnkraft får byggas på andra ställen än bara de som redan finns.
tex att bygga en mini-subkritisk-reaktor som i huvudsak producerar värme till fjärrvärmeanläggningar nära de stora städerna.
Stoppas det in tillräckligt med pengar för utveckling av att få till snabb & säker & lågkostnads SMR så kommer det att ske.
* Möjliggör för "nästan" slutlagring. Att gräva ned kärnbränslet och sen försluta det är ju bara dumt.
Aktiv lagring där man kan kontrollera & byta ut behållarna under lagringstiden för att senare då tekniken blitt bättre och billigare kunna återanvända / transmutera kärnbränslet.

Att bara göra 1 är inte en stabil lösning enl mig, utan den behöver kompletteras med 2.

Att bara bygga ut vindkraft utan koppling till vätgas tror jag inte på ur "oj det blev kallt i en vecka i Januari och samtidigt har miljöförändringarna gjort att det blåser fan inte under samma vecka"
Elen måste kunna lagras för att täcka el-behovet som det inte blåser och blir svinkallt samtidigt.

Det finns säkerligen fler saker på både 1 & 2 att kunna införas.
Det är inte bara EN lösning som krävs.
Att tro att bara krafttyp(välj den du brinner mest för) kan lösa problemen är naivt (och då är jag snäll)

Och detta gör i sin tur att det blir bättre och att det Svenska samhället inte blir lika priskänsligt för stora variationer i elpriset.
De höga prisvariationerna på elen kommer att kvarstå så länge vi är integrerade med Europa och Europa har ett bas el-underskott som gör att Europa är beroende av rysk gas för att täcka upp under vintern då det inte blåser och är svinkallt samtidigt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
harka harka skrev:
tack för svar och länken till Björn Gillbergs video – han kan jaga upp sig, han

men okej, han tog som exempel på landets elektriska förfall att det – när han spelade in sin video, den sjätte december – producerades 5.9% vindkraft, just då, och att vi importerade el från utlandet

dels skrek du ut att vindkraften bara står för två procent (när Gillberg hade exemplet 5.9%), dels är det något som händer hela tiden – produktion och konsumtion fluktuerar, så gör även importen och exporten – bara för att det just nu är -4° på termometern så drar jag inte slutsatsen att permafrosten är här och går och väcker grannarna

skulle jag göra en video varje gång vi under en timme skickar iväg vår ursvenska el till utlandet på export, så skulle jag behöva producera 8500 videos varje år – det skulle varken jag eller du orka med

jag skulle föreslå att man får försöka ha en lite mer övergripande syn och inte bygga ett korthus runt enstaka extremvärden – som dessutom är blygsammare nu än vad de har varit historiskt – och därifrån måla upp en bild av att det skulle vara en normalsituation och att allt är på väg åt helvete
Det är inte så historiskt när vinden faktiskt var nere på 1,2 % för knappt en månad sedan (2021-12-29).
Stapeldiagram och pajdiagram som visar energiproduktionens fördelning, med låg vindkraftsandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Som gjorde att elexporten drev upp priserna, den kopplingen fattar jag inte riktigt?
Nä det har jag förstått.
Men det hänger ihop.
Om man bara la ner partiboken så såg man det..

• Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det har jag förstått.
Men det hänger ihop.
Jag är säker på att svenska S i likhet med norska S är klart pressade av den här situationen.
"Men det här skulle ju inte hända".....

• Gilla
1
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Jag är säker på att svenska S i likhet med norska S är klart pressade av den här situationen.
"Men det här skulle ju inte hända".....
Japp även de "gröna" i Tyskland börjar vackla.
Och de är som vi var för ca 40 år sedan..
med det allmänna hatet mot kärnkraft.. idag vet vi bättre..

Maskintok skrev:
Japp även de "gröna" i Tyskland börjar vackla.
Och de är som vi var för ca 40 år sedan..
med det allmänna hatet mot kärnkraft.. idag vet vi bättre..
Kärnkraft, för eller emot, för att bli trovärdiga i det som borde vara fokus dvs få ned koldioxidutsläppen så är det märkligt hur man krånglat till tillvaron?!

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Nä det har jag förstått.
Men det hänger ihop.
Nä, det går inte att koppla framtida händelsers påverkan till historiska, det är på andra hållet, det kanske inte står så i din partibok men det är sanningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.