D djac skrev:
Nä, det går inte att koppla framtida händelsers påverkan till historiska, det är på andra hållet, det kanske inte står så i din partibok men det är sanningen.
Jag tor du kraftigt överdriver Maud Olofssons betydelse för det här.
Men stänger vi "Handels" några år så kanske vi får bort de mest marknadsliberala, det finns fler punkter efter pandemin som skulle behöva mer styrning av stater! ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Nä, det går inte att koppla framtida händelsers påverkan till historiska, det är på andra hållet, det kanske inte står så i din partibok men det är sanningen.
En historisk händelse..
Åsa Romson och Mikael Damberg såg till att alla kvarvarande reaktorer lades ner..

Detta enligt dig ger ingen påverkan på varken oss som inhemsk marknad eller för vår export/import marknad..

samt att när de gröna i Tyskland la ner en massa reaktorer så skedde samma påverkan där som här... Den du inte vill se..

samt att när Asien köper 75% av Rysslands gas och Sverige sedan tillsammans med flera EU länder begär en extra tillståndsprövning av nordstream 2 så inte den kan landsätta och bidra till billigare energi samt stabilare marknad..

Enligt dig hände inte detta.

samt att när det blir minus grader här då samverkar inte våra vattenkraftverk med varandra eller med vindkraftverkens ägare så de kan planera sin i läggning av isgrindarna...
utan ställer 3 verk samtidigt...

minusgraderna slår sedan ut vindkraften...
Och inte förens efter nyår kommer de igång.

sett svk anpassa sig efter detta och minska andelen export?
Nej de säljer som vanligt och importerar som vanligt, skiter fullkomligt i vilket pris det ger.

Man måste inte alltid sälja..
Sedan sitter man och bränner olja som idioter för att kunna skapa energi då flödet är för lågt i ett undermåligt nät..

Sedan den effektskatt som man tvingade fram på kärnkraften.. den la man som subvention på vindkraften..

Är det S och deras partibok som du glömt läsa eller är det MP?
För du sitter väl inte på fingrarna och har Vs bok inunder?

Då förstår jag fullkomligt att du missat 99% av varför saker hänger ihop...

• Gilla
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
I Frankrike betalar jag just nu sek 2 /kwh inklusive alla avgifter och skatter.
Alltså slutpris. i mitt lilla välisolerade hus betyder det en räkning på 104 E för December.
Dessutom fick jag 163 E i bidrag för året, som låginkomsttagare.
Min dotter i Sverige hade sek 10 000 för december.
Nämnas bör att vi har minusgrader här på nätterna.

• Gilla
paralun
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jodå, dom finns t.o.m. här på BH
Nej. Hitta du exempelvis en kärnkraftsförespråkare som inte också är för vattenkraft, så kan jag ändra mig, men eftersom att du inte kommer göra det så står jag kvar.

Det finns absolut ett rättshaveristiskt drag hos många av oss vindkraftsskeptiker, men det är för att det finns en så tydlig politisk dagordning hos många som är för vindkraft. Ingen tror exempelvis att billig el är något som är viktigt för mp. De är för klimatåtgärder (och ännu mer mot kärnkraft) på ideologisk grund, inte ekonomisk. Ändå ska vi på vår sida låtsas som om det är en diskussion där vi bara tycker olika om vad ett prisvärt, stabilt elsystem kräver.

Vi spelar på en riggad spelplan, där vår sida förväntas vara rationell, medan motparten får blanda och ge från panikslagna barn till cherry-pickad ekonomisk statistik. Det leder förstås till dålig argumentation, från båda håll.

Jag har exempelvis ingen aning om ifall oberoende härdkylning är en rimlig säkerhetsnivå för svensk kärnkraft. Jag gissar på inte. Och jag tror inte heller att en enda miljöpartist sover bättre för att den finns. Men den gör kärnkraften dyrare, vilket jag tror gläder dem. Och då börjar vi sen diskussionen med något som jag upplever som riggat mot min position, och som de för allt smör i Småland ändå inte vill ha. – Den här typen av konspirationsteorier när alltså exempelvis jag; och den kan ju ironiskt nog beskrivas som halmdockeargumentation den med, men visa då var någon kärnkraftsskeptiker lugnats av kärnkraftssäkerhetsåtgärder.

Så som sagt, kom med något bättre än halmdockor. Och om ni inte kan det, peka i alla fall ut var ni ser dem.

Redigerat:
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Men stänger vi "Handels" några år så kanske vi får bort de mest marknadsliberala
Sådana som Magdalena Andersson menar du? För de som är höger på handels, den stora majoriteten alltså, tar ju hederliga jobb snarare än blir politiker när de är klara.

I Ingenjör Jesper skrev:
Tekniskt! Det ekonomiska bestäms av politiska beslut...
Pumpkraftverk borde fungera ekonomisk också.
Jag var på studiebesök i ett i Tjeckien för några år sedan. Man förlorade ca 30 procent energi. Betydligt lönsammare än att göra vätgas.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
I Frankrike betalar jag just nu sek 2 /kwh inklusive alla avgifter och skatter.
Alltså slutpris. i mitt lilla välisolerade hus betyder det en räkning på 104 E för December.
Dessutom fick jag 163 E i bidrag för året, som låginkomsttagare.
Min dotter i Sverige hade sek 10 000 för december.
Nämnas bör att vi har minusgrader här på nätterna.
Jo och just om Frankrike så argumenterar vår energiminister att Frankrikes situation beror på att de har en mycket mindre andel vattenkraft i sin energimix. Hur det än är så inser fransmännen att det behövs en stabil energiekvation och just Frankrike har då lyckats som det ser ut att få kärnkraft klassad som hållbar i EU's Taxonomi. Sen leder det då till ett stabilt pris, visserligen blir snittpriset högre men de slipper de extrema priserna vi har.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sådana som Magdalena Andersson menar du? För de som är höger på handels, den stora majoriteten alltså, tar ju hederliga jobb snarare än blir politiker när de är klara.
Jag tror det är bekvämt för en politiker att hela tiden tro att en "marknad" löser allting.
Energi är ett område en politiker måste ta tag i, likaså läkemedelsproduktion, skyddsutrustning mm.
Sen angående energi så blev det då så tokigt att miljöpartiklarna kunde nyttja marknadsliberalismen för sina syften, dvs få kärnkraft nedlagd.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Sen angående energi så blev det då så tokigt att miljöpartiklarna kunde nyttja marknadsliberalismen för sina syften, dvs få kärnkraft nedlagd.
Har de utnyttjat marknadsliberalismen eller politiken och retoriken dock? Det finns förstås inget marknadsliberalt i att införa riktade straffskatter eller ohemula säkerhetskrav.

Det här är inte effekten av en fri marknad, och man måste vara rätt rejält neddränkt i politiskt fikonspråk för att inte se det.

Har de utnyttjat marknadsliberalismen eller politiken och retoriken dock? Det finns förstås inget marknadsliberalt i att införa riktade straffskatter eller ohemula säkerhetskrav.

Det här är inte effekten av en fri marknad, och man måste vara rätt rejält neddränkt i politiskt fikonspråk för att inte se det.
Jo men i likhet med pandemin så så stog vi där med "långnäsa" när alla insåg hur marknaden såg ut för det vi behövde. Nu står vid där med samma långnäsa när vi inser hur elmarknaden fungerar och bristen av politisk klokhet som vi exempelvis ser hos franske Macron. Boris J har även insett det här.

P paralun skrev:
bristen av politisk klokhet som vi exempelvis ser hos franske Macron.
Det här håller jag med om!*
Jag antar att vi menar den kleptokrati han visade genom att försöka stjäla andra EU-länders (exempelvis Sveriges) på transit genom Frankrike. Karln är uppenbarligen ett chauvinistiskt svin.

Sanningen är ju den att politiker lika lite som någon annan kan förutse allt. Att då ge dem ofantliga maktmedel för att göra detta är både dyrt och meningslöst. Visst hade vi mått bra av bättre beredskapslager, men inte ens finnarnas imponerande lager räckte om jag förstår det rätt särskilt länge. Och då har verkligheten visat att en fri världsmarknad löser dessa oväntade problem oerhört mycket bättre än politiska diktat.

*Ja, det är fulciterat så att det framstår som om avsikten är den motsatta mot vad den var.

Redigerat:
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
harka harka skrev:
den nya Olkiluoto 3 kommer inte täcka upp hela dagens finska importbehov – vi skickar dit el motsvarande hela Forsmark 1 och hela Forsmark 2 och ett tredjedels Forsmark 3

Finland dom bygger en – lite större reaktor – så de kommer fortfarande abonnera på svensk el framöver

fast lite mindre
Stämmer rätt bra.
Men kommer av de flesta att feltolkas.
Ty mycket mer än hälften av elenergin från Sverige till Finland skickas via de norra förbindelserna över Tornio älv, och går att i princip ses som transfereringar av el från Nordnorge till Finland via Sverige.
Mycket av detta kommer fortsätta flöda även när OL3 producerar för fullt, medan den södra likströmslänken vid Forsmark kommer bli ordentligt avlastat, den kommer oftare skicka ström till sverige än förut.

• Gilla
harka och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fribygg skrev:
Kan de ha ett överskott som vi kan importera i överskådlig framtid?
Jag satt nyss och kollade lite på nordpools maps/day-ahead-flows och kollade historiskt vad överföringen var till finland, dels de 2 norra ledningarna, dels de 2 likströmskablarna som går ut ifrån Forsmarks-trakten.
De norra exporterade som regel jämt, och väldigt ofta nära sin maxkapacitet som verkar vara något runt 15-1600MW.
Men den södra likströmsförbindelsen varierade betydligt mer, och inte så sällan importerade vi där istället.

Nu gjorde jag endast nedslag slumpmässigt lite olika tider och datum i Dec 2021. Som troligen kan sägas vara en typisk vintermånad i dagens energisituation. Men kanske skiljer enormt under sommaren t.ex.

Med OL3 igång lär vi ju kunna importera oftare än vad vi gjorde förra månaden.

https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic

Jag har förövrigt inte hittat någon uppgift om kapaciteten hos de olika förbindelserna till Finland, inte heller någon uppställning av överförd energi per länk, utan bara en siffra på total export till Finland.
Jag har å andra sidan inte lagt så många sekunder på att leta efter detta.

• Gilla
harka
  • Laddar…
När OL3 är i drift och minskar export från SE3 kan det då bli så att SE3-priserna närmar sig SE2?
Eller kommer SE3->Finland bara bytas ut mot att ännu mer skickas till SE4 och vidare ut mot t.ex. Tyskland? Kablarna mellan SE3-SE4 kanske redan går på max?
Det lär väl inte märkas förrän nästa vinter antar jag..
OL3 kör väl inte på normaldrift förrän till sommaren om jag fattar det rätt.

Det här håller jag med om!*
Jag antar att vi menar den kleptokrati han visade genom att försöka stjäla andra EU-länders (exempelvis Sveriges) på transit genom Frankrike. Karln är uppenbarligen ett chauvinistiskt svin.

Sanningen är ju den att politiker lika lite som någon annan kan förutse allt. Att då ge dem ofantliga maktmedel för att göra detta är både dyrt och meningslöst. Visst hade vi mått bra av bättre beredskapslager, men inte ens finnarnas imponerande lager räckte om jag förstår det rätt särskilt länge. Och då har verkligheten visat att en fri världsmarknad löser dessa oväntade problem oerhört mycket bättre än politiska diktat.

*Ja, det är fulciterat så att det framstår som om avsikten är den motsatta mot vad den var.
Jo men poängen är att det finns områden som man bör styra/reglera från politiskt håll tex energi och beredskapslager. Att skylla på marknaden är ju enkelt och för elenergin har man ju bäddat för genom att ge generösa bidrag till vindkraft utan att styra hela energimixen.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.