641 949 läst · 13 159 svar
642k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
ett litet plock av allt..D djac skrev:Jag bryr mig inte personligen men man hamnar helt skevt i diskussionen, du tycker uppenbarligen inte om vissa partier och då väver du en story, som bara finns i ditt huvud, där du till sist får dessa onda att vara skyldiga.
Anledningen till att du inte ser en saklig och faktuell debatt mellan de stora i politiken är att "bägge sidor" har varit med och skapa dagens situation och att de då måste styra debatten runt dessa fakta, därför ser du inte de två verkliga sakfrågorna diskuteras på ett riktigt sätt. Utan det blir pseudodiskussioner för att positionera sig och fiska efter de allra mest naiva väljarna.
Så nu vill jag ha din fakta och bevis som backar dina påståenden...
Annars så är du för mig kvar i vänster träsket och plaskar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du är kapabel att läsa längre stycken så har jag faktiskt en träffsäker läsrekommendation för dig, där får du en insikt i hur lite roll det spelar vem som styr för stunden, eller fattar besluten, i en given situation finns det oftast väldigt få realistiska val iaf (för de som sitter med riktiga fakta på hand), dessutom skriven av solid amerikansk höger, så du riskerar inte att bli förgiftad.Maskintok skrev:Vad sa Åsa Romson 2014?
Och vad sa S?
Åsa sa att flera reaktorer skulle stängas.
S sa att 2 skulle stängas.
När Åsa och Per blev ledande i departementet och övervattenfall så vet vi vad som hände eller hur?
har inget med avsky att göra utan stöder sig på fakta.. vad stöder du dig på?
ryggdunken av mp vänner och liknande?
https://www.adlibris.com/se/bok/the-next-100-years-a-forecast-for-the-21st-century-9780767923057
2014 är fortfarande efter låt oss säga 2000-2010, då beslutet senast skulle ha fattats för att vi skulle haft ny kärnkraft byggd idag. Sen helt random saker du kopierar in iaf.Maskintok skrev:
Här har du din alternativ media..D djac skrev:Om du är kapabel att läsa längre stycken så har jag faktiskt en träffsäker läsrekommendation för dig, där får du en insikt i hur lite roll det spelar vem som styr för stunden, eller fattar besluten, i en given situation finns det oftast väldigt få realistiska val iaf (för de som sitter med riktiga fakta på hand), dessutom skriven av solid amerikansk höger, så du riskerar inte att bli förgiftad.
[länk]
De höga elpriserna - vilka politiker är skyldiga? - Sidan 10 - Flashback Forum
https://www.flashback.org/p78242321
Den där boken, författad av en typisk politisk tomtefigur kan du behålla... hans biografi gav inga förhoppningar om något.
Så vid byggande av kärnkraft, då spelade alltså inte höjd skatt och miljöbalken in?D djac skrev:
kul att veta..
samt all den lobbyism att kärnkraft var dåligt och aldrig kunde bli grön energi...
vad är den nu då?
Och hade inte miljömakterna fått andas vad hade utslaget blivit? just det grön energi
Den 1 november 2011 delades Sverige in i fyra elområden. Bakgrunden till förändringen är en anmälan av Svenska kraftnät till EU-kommissionen från Dansk Energi år 2006.Appendix skrev:
Japp, och jag är ganska övertygad om att utfallet hade blivit detsamma oavsett vem som varit ansvarig minister under denna processen.A acmalmberg skrev:
På vintern har man knappast något överskott som mikroproducent och behöver därför köpa el. Det spelar väl ingen roll om det är "sparad" el från sommaren eller "nyproducerad el". Samma pris på båda, eller?G Gilletorpet skrev:
Det vore bättre om man kunde "spara" sin överskottsel från sommaren och använda den rakt av på vintern. Då minskar ens behov av att köpa el på vintern.
Det finns pumpkraftverk i Sverige, men av någon anledning används de inte så mycket.B b8q skrev:Hmmm... skulle man inte kunna använda el från vindkraftverk för att under blåsiga dagar då man kan producera mer el än vad som behövs, pumpa upp vatten till magasin på högre höjd - och sedan under vindstilla perioder släppa på vattnet och utvinna el genom vattenturbiner?
Dvs. lagra energin som lägesenergi istället för som elektrisk eller kemisk energi?
Visst, man får inte ut lika mycket - men det borde iaf vara ett sätt att lagra en del.
F fribygg skrev:
jag kan inte minnas att jag sett någon särredovisning för de två förbindelserna uppe i SE1 (1.5 GW) och de två sjökablarna från Forsmarks-trakten i SE3 (1.2 GW) – men då årsgenomsnittet till Finland ligger på drygt 2 GW så är det uppenbart att båda används flitigtV vik_tor skrev:
vad som händer när Olkiluoto 3 börjar producera? det beror nog på vad man väljer att göra i Finland – dom har ett årsbehov på runt 85 TWh och de importerar 18 TWh från utlandet samt bränner fossila saker (kol, gas och torv) för 11 TWh
Olkiluoto 3 kommer kanske leverera 12 TWh – en systerreaktor togs i bruk i Kina 2018 (Taishan 1) och levererade 12 TWh första året, men bara 9 TWh året därpå,
den nya reaktorn räcker alltså inte till för att upphöra med all import, men jag kan också tänka mig att de i första hand försöker fasa ut det fossila – om det är fysiskt möjligt och om dom gör så, vet jag inte
jo, helt rätt vad gäller vindkraften! och går man tillbaka i tiden så hittar man 0% vindkraft...H hydrolift skrev:
det jag hade i huvudet när jag skrev – men som kanske inte framgick så tydligt i min text "blygsammare nu än historiskt" – så var det i första hand importen av el som jag tänkte på (som framfördes som en bedrövelse av Gillberg, men som regelmässigt var mycket högre under kärnkraftens glansdagar)
Jag får tacka så mycket för kunskapslyftet, halmdockan kände jag inte till... Dock har jag svårt att ta till mig av det...Nötegårdsgubben skrev:Nej du, den halmdockan kan du lägga tillbaka i lådan. Det finns en liten, liten grupp, vi kan kalla dem miljöpartister, som anstränger sig bortom all reda och rimlighet för att fula ut kärnkraften, men det finns ingen som tvärtom tror att kärnkraften löser allt.
Det finns absolut de som tror att vindkraften är dyr, ful och skadlig för elsystemet, men den förhärskande linjen är att den inte räcker och inte är tillförlitlig nog.
Jag är varken miljöpartist, kärnkraftsmotståndare eller speciellt mycket vindkraftsvän... Jag har en tro på den tekniska kompetensen som finns runt vårt elsystem, så jag är inte panikslagen!
Men enda ambition i denna diskussion har varit att belysa att det finns fler lösningar på detta än att gråta över att vi lagt ner kärnkraft och hitta på öknamn på politiska partier...
jo, mycket kan nog skickas fortsättningsvis över Tornio älv med el från Sverige och Norge, men om Svenska Kraftnät följer sin plan (som fanns omnämnd i Kortsiktig Marknadsanalys 2020) så kommer dom att dra ner den maximala överföringen där med 20%, från 1500 MW till 1200 MW, i samband med starten av Olkiluoto 3 (1600 MW) – eftersom Finland då får en ny, större potentiell single-point-of-failure som vid ett snabbstopp skulle kunna fortplanta sig till det svenska nätet med stabilitetspåverkan härMikael_L skrev: