640 069 läst · 13 159 svar
640k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Anledningarna kan vara många, nu blev det denna och just det oförutsägbara är signifikant för spekulationer. Spekulerar man i något, el, råvaror, ränta, aktier etc så ska man nog vara medveten om att det självklart finns en risk att man går på pumpen, att gå in i ett rörligt elavtal med tanken att -det är billigare, är ju farligt, även om det sannolikt är så över tid men från tid till annan kan man få betala mer och har man då inte den bufferten, eller riskaptiten så ska man låta bli.P pmd skrev:
Jo men med ekvationen om LKAB/SSAB-hybrit så kanske man räknar med att Finland bygger sina nya kärnkraftverk dvs Hanhikivi https://sv.wikipedia.org/wiki/Hanhikivi_kärnkraftverkNötegårdsgubben skrev:Jag tycker att fp-kritikerna i frågan har en del att utveckla.
Om vi tar energieffektiviseringen först så är vi på väg mot ett samhälle med fördubblad elkonsumtion om vi ska få se saker som hybrit som mer än en kul grej. Så visst kanske det går att effektivisera på marginalen, men vi behöver mer el.
Tar vi ”det är utlänningarnas (tyskarnas) fel”-linjen, så jaha? Och vad kan vi göra åt det då? Hoppa i samma galna tunna eller försöka vara en del av lösningen? Ett Tyskland omgivet av kärnkraftsländer är ett mindre problem än ett Tyskland omgivet av likadana kålsupare.
Sen är det ju flera stora eltunga projekt i norra Sverige, Northvolt-Skellefteå, Boliden, osv.
Det kommer att gå åt enorma mängder elenergi i "Klondyke". (mycket glädjande hursomhelst)
Om inte Finland bygger så blir behovet ännu större för södra Sverige och planerbar kraft.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 973 inlägg
Jag tror knappast att en svensk producent lär förlita sig på utländsk elförsörjning i synnerhet när det gäller volymer runt 55TWh för en enskild anläggning.P paralun skrev:Jo men med ekvationen om LKAB/SSAB-hybrit så kanske man räknar med att Finland bygger sina nya kärnkraftverk dvs Hanhikivi [länk]
Sen är det ju flera stora eltunga projekt i norra Sverige, Northvolt-Skellefteå, Boliden, osv.
Det kommer att gå åt enorma mängder elenergi i "Klondyke". (mycket glädjande hursomhelst)
Om inte Finland bygger så blir behovet ännu större för södra Sverige och planerbar kraft.
Njau, det kan finnas en "dold agenda" i det här. Inte många mil över Bottenviken för en kraftfull "sladd".Boilerplate4U skrev:
Men var man ska ta 55TWh? (klipp alla kraftledningar jämns med Dalälven!)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Värt att tänka på där är dock att Finland alltid köpt mycket el från norra Sverige. Blir de självförsörjande eller kan leverera ett överskott blir det ett plus i ekvationen för svensk del oavsett.Boilerplate4U skrev:
Sen räcker det förstås inte för en tredje elektrifieringsvåg, men det är delvis en annan sak.
OL3 kommer väl förbindas till sverige via elförbindelserna som går till Sveriges SE3 område, resultatet där bör bli att Sverige får exportera mindre el från SE3 till Finland (var 1200mw tidigare idag) och även kan ta emot mera el vid behov. Så mera el till övers för SE3 hursomhelst. Det borde kunna stabilisera priserna litet och kanske avrunda framtida pristoppar.
Jo men sen har vi då även Fennoskan mellan Finland och Sverige.Nötegårdsgubben skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fennoskan
Får Finland igång TVO3 nu under våren så får de balans i sin elbudget.
Sen som jag känner Finländare så är de stora pragmatiker som oftast ser enkla lösningar på utmaningar.
Bygger de då även Hanhikivi så kan de då även tjäna en hacka genom att utnyttja den svenska politiska röran!
Läste en artikel, tror det var i Sydsvenskan i veckan, där man (bla) hade gått tillbaks och titta på gamla prognoser för framtida (nutida då) elbehov och dessa verkar alltid vara fel, så mycket som dubbelt utfallet, jag misstänker att det är för att man väljer att helt bortse från tekniska framsteg, dvs att ganska mycket blir mer energieffektivt, så även om nya förbrukare tillkommer så blir mycket av det existerande, som ju är den största delen, mer effektivt.Nötegårdsgubben skrev:
Så är det nog. Ta bara en sån sak som belysning som med LED bara förbrukar en bråkdel av vad gamla lampor gjorde. Är iallafall det konsumentnära exemplet som i mina ögon sticker ut mest.D djac skrev:Läste en artikel, tror det var i Sydsvenskan i veckan, där man (bla) hade gått tillbaks och titta på gamla prognoser för framtida (nutida då) elbehov och dessa verkar alltid vara fel, så mycket som dubbelt utfallet, jag misstänker att det är för att man väljer att helt bortse från tekniska framsteg, dvs att ganska mycket blir mer energieffektivt, så även om nya förbrukare tillkommer så blir mycket av det existerande, som ju är den största delen, mer effektivt.
Att förutse den utvecklingen för 30 år sen gjorde man nog inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 131 inlägg
Ja, de flesta prognoserna (om allt) slår förstås fel. Få saker är så svåra att förutse som framtiden.
Men ska vi elektrifiera nya delar av samhället till en volym motsvarande hela den nuvarande konsumtionen så kommer inte besparingar på nuvarande förbrukning förslå för att täcka in det. Nu tror jag iofs. inte att vi kommer att nå denna fullskaliga elektrifieringen av exempelvis stålproduktion i närtid, men ändå. Och för dem som är paniskt rädda för koldioxidutsläpp borde det här verkligen vara högprioriterat att lösa så kvickt det bara går, vare sig det är med kärnkraft eller något annat – och med lösa menar jag då lösa, inte låtsas lösa.
Men ska vi elektrifiera nya delar av samhället till en volym motsvarande hela den nuvarande konsumtionen så kommer inte besparingar på nuvarande förbrukning förslå för att täcka in det. Nu tror jag iofs. inte att vi kommer att nå denna fullskaliga elektrifieringen av exempelvis stålproduktion i närtid, men ändå. Och för dem som är paniskt rädda för koldioxidutsläpp borde det här verkligen vara högprioriterat att lösa så kvickt det bara går, vare sig det är med kärnkraft eller något annat – och med lösa menar jag då lösa, inte låtsas lösa.
Jag tror också att förbrukningen kommer gå upp totalt sett men jag är för gammal för att skrämmas av extremscenarion år endera hållet. Utveckling sker stegvis och framsteg görs parallellt, det gör att de fasor som målas upp aldrig händer. Många här och även en del politiker som röstfiskar, driver teser utifrån ett läge där ingen förbrukare försvinner från nätet någonsin, de nya är exkt likadana som de som var förut och sen en extrem produktionsökning inom alla sektorer som är möjliga för Sverige att vara aktiva i, samtidigt kommer inget land öka sin elproduktion och inga tekniska framsteg inom energisektorn görs mer, vi har nått vägs ände, och -då ska ni få se på problem, akta er!Nötegårdsgubben skrev:Ja, de flesta prognoserna (om allt) slår förstås fel. Få saker är så svåra att förutse som framtiden.
Som sagt, för gammal för att köpa såna fantasier, framsteg kommer och de kommer lösa en del saker som idag ses som ett problem och får vi tex mot förmoden en elbrist så kommer även det att åtgärdas ganska omgående.
Finns det något som talar för att situationen denna vinter är tillfällig? Själv lutar jag åt att detta är det nya normala under överskådlig tid. Kommer OL3 att göra någon märkbar skillnad?
Släpper jag loss cynikern/pessimisten i mig så ser jag snarare att det kommer vara ännu dyrare nästa vinter. Ryssland går in och tar ytterligare delar av Ukraina, väst vedergäller genom sanktioner, ryssland kontrar med att strypa gasen till Tyskland, och vips har vi elpriser som får en att önska att man band till 300 öre.
Släpper jag loss cynikern/pessimisten i mig så ser jag snarare att det kommer vara ännu dyrare nästa vinter. Ryssland går in och tar ytterligare delar av Ukraina, väst vedergäller genom sanktioner, ryssland kontrar med att strypa gasen till Tyskland, och vips har vi elpriser som får en att önska att man band till 300 öre.
Terminspriserna för andra halvan av 2022, hela 2023 och 2024 talar för en normalisering och att detta INTE är det nya normala men att priserna blir mer volatila framöver, det får vi räkna med (Och då får de som vill ha fastpris betala ett ännu högre premium pga osäkerheten)B bakterie skrev:Finns det något som talar för att situationen denna vinter är tillfällig? Själv lutar jag åt att detta är det nya normala under överskådlig tid. Kommer OL3 att göra någon märkbar skillnad?
Idag är priset 34öre i SE4 så volatilt är det!
Men vad är det för faktiska förändringar de som förhandlar om terminspriser tycker sig se? Eller är det bara deras förhoppningar?Z Zodde skrev:Terminspriserna för andra halvan av 2022, hela 2023 och 2024 talar för en normalisering och att detta INTE är det nya normala men att priserna blir mer volatila framöver, det får vi räkna med (Och då får de som vill ha fastpris betala ett ännu högre premium pga osäkerheten)
Idag är priset 34öre i SE4 så volatilt är det!
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 973 inlägg
Med tanke på övriga prognoser gällande bla gaspriser och nedsläckning av kkv i Tyskland och Belgien tror jag på fortsatta höga priser i synnerhet under de kalla perioderna med kraftiga svängningar pga vindkraften.Z Zodde skrev:
https://www.elbruk.se/timpriser-se4-malmoZ Zodde skrev:
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder