Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nu känner jag inte till vad man baserar bötesbeloppen på men om de ligger på dessa låga nivåer är du ju fritt fram att införa separat prissättning för export. ;)
Vi har för klena politiker just nu och stundande val.
Sen såg vi på Agenda hur S-ministern försökte förklara att S har dubbla budskap med EU Taxonomin. ( ett budskap i Bryssel och ett annat budskap i Stockholm)
Så S kör nog "singing in the rain" och hoppas det här oxå blåser över! (överfullt i Magdas trubbellåda)

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Redigerat:
S sandos skrev:
Blir nog inte bättre med ett prisområdet? Om då tyskland köper el så bjuder de upp hela landets priser istället..
Då är det ju rättvist! :cool:

• Gilla
cotillion
  • Laddar…
hsd
Hela konstruktionen med elpriskarusell är fel, ett land kan sänka andra länders ekonomi totalt
När elprierna blir för höga kommer både privatpersoner och företag att konkursa

• Gilla
Erik9005 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag är lika irriterad på elpriserna som alla andra men det är ju en individuell missbedömning att välja ett högriskavtal om man har små marginaler, det kan nog alla inse, antar att ingen klagar när den risken inte faller ut och man köper "för billig" el.
Nja, el är en basvara inte som aktier. Och det kan bli så att de med nu fast. blir stora förlorare då de i snitt är en bit in på sitt avtal. Och den dagen det löper ut kan det vara riktigt dyrt om det då ens går att få ett nytt fast avtal.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
K Nils Andersson1 skrev:
Nja, el är en basvara inte som aktier. Och det kan bli så att de med nu fast. blir stora förlorare då de i snitt är en bit in på sitt avtal. Och den dagen det löper ut kan det vara riktigt dyrt om det då ens går att få ett nytt fast avtal.
Jo och sedan finns det en till komplikation som man varnade om kring jul att rena elhandelsbolag utan egen produktion riskerar konkurs och då blir det ännu rörigare. De här rena elhandelsbolagen har ju uppstått lite varstans och har fått det att fungera med att kunna köpa el billigt. Så det här kan bli en riktig rysare!

D
P paralun skrev:
Jo men hade vi en förutsägbar marknad helt transparent mot sina kunder så var det inga problem.
Nu är det rena "svarta hålet" för många och en total överraskning.
Inkl att det säkert medför inflation, räntejusteringar samt börsoro.
Det är utmärkande för alla risker, man vet inte utfallet, det är därför det kallas risk och därför det finns en uppsida. Däremot skulle man kanske kompetenspröva rätten till rörligt elpris, som med värdepappershandel, det verkar det däremot finnas behov av.

P
I Ingenjör Jesper skrev:
Det är en HVDC-länk...
Intressant! Hur löser gotlänningarna frekvensstabiliteten?

P
D djac skrev:
Det är akut brist på Ferraribilar på min gata!
Jag tvivlar. Hur stor är efterfrågan? Att någonting är dyrt brukar minska efterfrågan.

P
D djac skrev:
Orkar inte leta fram det men det har avhandlats tidigare, detta var inget EU-krav utan något som infördes av idealistiska skäl, vi borde kunna renovera anslutningspunkten i tio år nu, utan att det skapar problem med EU.
Det vore kanske dåligt för handelsbalansen att göra så? (Eller kanske bytesbalansen).

• Haha
djac
  • Laddar…
P
V vik_tor skrev:
För att göra tråden lite lättare för dig att läsa så vill jag bara nämna att det som hela debatten främst handlar om är brist på billig el.
Brist på billig (el) är väl inte ekonomisk terminologi?
I en fri marknad så kan det helt korrekt i princip aldrig bli brist på något. Då det enda som sker är priset rusar på de tillgångar som finns till dess att marknaden har gått över till att använda andra råvaror/produkter.
Rätt så! Eftersom det här är en ekonomisk diskussion så tycker jag att det bra att inte omdefiniera ekonomiska termer.

P
D djac skrev:
Jag är lika irriterad på elpriserna som alla andra men det är ju en individuell missbedömning att välja ett högriskavtal om man har små marginaler, det kan nog alla inse, antar att ingen klagar när den risken inte faller ut och man köper "för billig" el.
Det är nog inte ofta man måste räkna med i sin hushållskalkyl att Putin kan komma att underminera EUs stabilitet, men i det här fallet borde nog de flesta ha gjort det.

P
mnils skrev:
Vad skall de göra, slänga ut oss?
EU-domstolen kan bötfälla oss med rätt rejäla summor. Jag tror inte att många vill ha den kostnaden ovanpå elkostnaden.

Redigerat:
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om vi tar energieffektiviseringen först så är vi på väg mot ett samhälle med fördubblad elkonsumtion om vi ska få se saker som hybrit som mer än en kul grej. Så visst kanske det går att effektivisera på marginalen, men vi behöver mer el.
Eleffektivisering är bra om det görs rätt. T.ex. tilläggsisolera hus, använda energisnålare hushållsapparater och byta ut direktvärmande el mot värmepumpar. Men att flytta elförbrukning till nätterna, när efterfrågan på el är lägre och därmed priset lägre, ska man bara göra med sådant som inte innebär en standardsänkning. Jag tycker att det vore en standardsänkning att behöva duscha, tvätta och diska klockan tre på natten.
Tar vi ”det är utlänningarnas (tyskarnas) fel”-linjen, så jaha? Och vad kan vi göra åt det då? Hoppa i samma galna tunna eller försöka vara en del av lösningen? Ett Tyskland omgivet av kärnkraftsländer är ett mindre problem än ett Tyskland omgivet av likadana kålsupare.
På kort sikt går det inte att göra annat än att acceptera att Tysklands energipolitik har havererat, men på lång sikt kan vi arbeta inom EU för att få en EU-gemensam, rationell, energipolitik.

D
P pmd skrev:
Jag tvivlar. Hur stor är efterfrågan? Att någonting är dyrt brukar minska efterfrågan.
Fler vill ha men priset avskräcker, hade det inte varit för priset så hade fler haft.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.