D
P paralun skrev:
Jag lägger till en intressant debattartikel från DN där liberalerna framfört sina förslagen lämnar jag därhän men problembilden är intressant, första gången jag ser att någon tydligt pekar ut Tyskland.
Citat:
I den andra repliken anser Lennart Söder att vi ger en missvisande bild av de skyhöga elpriserna. Söder har rätt i att de höga priserna de senaste månaderna beror på att priset på fossil gas stigit kraftigt. Men att Sydsverige påverkas så starkt, och nu fullt ut drabbas av Tysklands havererade energipolitik, är helt nytt.
Slut citat

Källa
[länk]

Dags att läsa på bland alla bra inlägg idag! :geek:
Här har du en till: https://www.dn.se/debatt/stoppa-utbyggnaden-av-elkablar-till-europa/

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Jag tror det kan bli stora katastrofen när alla upptäcker vad det kostat i slutet av månaden!
Ja, säkert många som kommer att stå i mataffären nästa månad när pengarna dragits och undra varför kortet inte fungerar.
Fick själv precis elhandelsfakturan. Totalt ca. 12 000 kr mer än december förra året. Inte alla som har den bufferten skvalpande på kontot.

• Gilla
  • Wow
  • Ledsen
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här har du en till: [länk]
Hamnade bakom betalmuren men V's förslag brukar inte vara särskilt kloka!
Det är ju bra att vi kan exportera men det får ju inte vara till ett "svart hål" som nu och Tyskland.
Jag är inte säker själv hur man skulle kunna reglera/styra det här?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, säkert många som kommer att stå i mataffären nästa månad när pengarna dragits och undra varför kortet inte fungerar.
Fick själv precis elhandelsfakturan. Totalt ca. 12 000 kr mer än december förra året. Inte alla som har den bufferten skvalpande på kontot.
Kanske dags att matbutikerna delar upp köerna baserat på om kunden har bundet elavtal eller inte. Annars så straffas ju vi som har bundet elavtal när alla med rörligt elavtal stoppar kön med nekade korttransaktioner.

• Haha
Boilerplate4U och 2 till
  • Laddar…
1. Angående Lennart Söders replik där han påstår att prisutvecklingen inte är politiskt kopplad: "Elpriserna är höga, inte på grund av svensk politik, utan på grund av priset på naturgas."

Det anser jag är fel då:

a) EU's elhandelsavtal (elmarknadsförordningen) är förhandlat och påskrivet av våra svenska eu-politiker.

b) EU har utan sanktioner medgett Tyskland att härja fritt och lägga ner kärnkraft av politiska skäl samt gjort sig beroende av dyr gas vilket drivit upp elpriserna som i slutändan drabbat svenska konsumenter.

2. Lennart Söder anser att stängningen av kärnkraftsreaktorer i Ringhals inte haft någon större påverkan på priset. Jojo, minnet är tydligen kort: se punkt 1. ;)

Skämt åsido har Söder personliga motiv att underminera kärnkraften då nerläggning av hela kärnkraftsindustrin är en stående punkt på hans agenda.

Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
1. Angående Lennart Söders replik där han påstår att prisutvecklingen inte är politiskt kopplad: "Elpriserna är höga, inte på grund av svensk politik, utan på grund av priset på naturgas."

Det anser jag är fel då:

a) EU's elhandelsavtal (elmarknadsförordningen) är förhandlat och påskrivet av våra svenska eu-politiker.

b) EU har utan sanktioner medgett Tyskland att härja fritt och lägga ner kärnkraft av politiska skäl samt gjort sig beroende av dyr gas vilket drivit upp elpriserna som i slutändan drabbat svenska konsumenter.

2. Lennart Söder anser att stängningen av kärnkraftsreaktorer i Ringhals inte haft någon större påverkan på priset. Jojo, minnet är tydligen kort: se punkt 1. ;)

Skämt åsido har Söder personliga motiv att underminera kärnkraften då nerläggning av hela kärnkraftsindustrin är en stående punkt på hans agenda.
Jo men det viktiga är att han tydligt pekar ut Tyskland's havererade energipolitik och det inbegriper ju att Tyskland lägger ner sin kärnkraft. Sen angående Ringhals så konstaterade ju ägaren själv dvs Vattenfall att
lönsamheten var för dålig. Sen ett viktigt faktum är att SvK betalade för R1 under en tid och det är någon sådan lösning vi nog måste se till. Snittpriset blir naturligvist högre men vi slipper extremtoppar som nu.
Sen skulle jag själv inte satsa på gamla anläggningar och i stället bygga nya dvs R5-6.

• Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Hamnade bakom betalmuren men V's förslag brukar inte vara särskilt kloka!
Det är ju bra att vi kan exportera men det får ju inte vara till ett "svart hål" som nu och Tyskland.
Jag är inte säker själv hur man skulle kunna reglera/styra det här?
Jag tyckte denna var bra och ungefär på det sätt jag ser det iaf.

Hittade den här med: https://www.vansterpartiet.se/nyheter/35465/

• Haha
paralun
  • Laddar…
D
C cpalm skrev:
Jag är lika irriterad på elpriserna som alla andra men det är ju en individuell missbedömning att välja ett högriskavtal om man har små marginaler, det kan nog alla inse, antar att ingen klagar när den risken inte faller ut och man köper "för billig" el.

D djac skrev:
Jag tyckte denna var bra och ungefär på det sätt jag ser det iaf.

Hittade den här med: [länk]
Jo hon ska ju vara med och "bjäbba" i alla sammanhang , det vankas ju val;)

D djac skrev:
Jag är lika irriterad på elpriserna som alla andra men det är ju en individuell missbedömning att välja ett högriskavtal om man har små marginaler, det kan nog alla inse, antar att ingen klagar när den risken inte faller ut och man köper "för billig" el.
Jo men hade vi en förutsägbar marknad helt transparent mot sina kunder så var det inga problem.
Nu är det rena "svarta hålet" för många och en total överraskning.
Inkl att det säkert medför inflation, räntejusteringar samt börsoro.

A
B byabin skrev:
Rent tekniskt kan man väl begränsa överföringar mellan nationsgränser, men bryter då mot EU:s bindande regler för medlemsstater gällande en fri elmarknad. Ytterst är det väl då en EU-domstolsfråga vilket sannolikt leder till sanktioner i form av böter för medlemslandet.
Vad skall de göra, slänga ut oss?
Vi är nettobetalare och har dessutom ström att sälja:p

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att fp-kritikerna i frågan har en del att utveckla.

Om vi tar energieffektiviseringen först så är vi på väg mot ett samhälle med fördubblad elkonsumtion om vi ska få se saker som hybrit som mer än en kul grej. Så visst kanske det går att effektivisera på marginalen, men vi behöver mer el.

Tar vi ”det är utlänningarnas (tyskarnas) fel”-linjen, så jaha? Och vad kan vi göra åt det då? Hoppa i samma galna tunna eller försöka vara en del av lösningen? Ett Tyskland omgivet av kärnkraftsländer är ett mindre problem än ett Tyskland omgivet av likadana kålsupare.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Vad skall de göra, slänga ut oss?
Vi är nettobetalare och har dessutom ström att sälja:p
Vi får böter. EPEX och Nordpool har t.ex. tidigare tidigare fått ca 6 MEUR i böter för marknadsbegränsningar.

B byabin skrev:
Vi får böter. EPEX och Nordpool har t.ex. tidigare tidigare fått ca 6 MEUR i böter för marknadsbegränsningar.
Nu känner jag inte till vad man baserar bötesbeloppen på men om de ligger på dessa låga nivåer är du ju fritt fram att införa separat prissättning för export. ;)

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.