640 112 läst · 13 159 svar
640k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag förstod detP paralun skrev:
Men den stora frågan var: hur klarar Gotland av att hålla stabilitet i nätet trots att de inte har några kärnkraftverk...?
För att göra tråden lite lättare för dig att läsa så vill jag bara nämna att det som hela debatten främst handlar om är brist på billig el. Sedan väljer de flesta inkl mig att korta ner det till elbrist.P pmd skrev:
I en fri marknad så kan det helt korrekt i princip aldrig bli brist på något. Då det enda som sker är priset rusar på de tillgångar som finns till dess att marknaden har gått över till att använda andra råvaror/produkter.
Redigerat:
Om du inte orkar leta rätt på vad du gissar på är kanske det är bäst att låta bli att gissa alls? Det är artikel 16 i 2019/943 som reglerar elhandelskapaciteten mellan medlemsländer.D djac skrev:
Jag vet inte säkert men i Slite finns det några gasturbiner som kanske ligger i synkrondrift? (för att stabilisera nätet) Cementa är ju den stora förbrukaren på ön.I Ingenjör Jesper skrev:
Kaoset fortsätter, imorgon är det 8x(10x i peak) högre pris i södra Sverige än i norr i snitt trots överskott av el (20% överskott just nu som exporteras till och via våra grannländer och driver upp våra elpriserna i absurdum). Det är en helt trasig marknad där svenska konsumenter får betala priset.
Det finns ingen elbrist i Sverige, efterfrågan är lägre än tillgången men ändå skenar priserna.
Att stora länder som Tyskland, Frankrike osv har ett enda elområde accepteras såklart av EU men Sverige tvingas ha en uppdelad marknad med enorma prisvariationer trots hög inhemsk produktion.
Det finns ingen elbrist i Sverige, efterfrågan är lägre än tillgången men ändå skenar priserna.
Att stora länder som Tyskland, Frankrike osv har ett enda elområde accepteras såklart av EU men Sverige tvingas ha en uppdelad marknad med enorma prisvariationer trots hög inhemsk produktion.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 981 inlägg
Här är den sk Elmarknadsförordningen i sin helhet.B byabin skrev:
Sverige AB utlovar en riklig belöning till den som kan hitta ett kryphål som på något sätt medger införande av diversifiering av prissättningen, straffskatt på export från SE4 eller dyl till kompensation för att hålla nere de inhemska priserna.
Personligen tycker jag man borde kunna utnyttja "Artikel 5, Balansansvar" (sidan 16 - L158/69) som motiv för att kompensera för eller straffa länder som avvecklar kärnkraft i förtid pga politiska skäl eller skapar ett osunt beroende av dyr gas. Därmed kan vi även hitta incitament till att omförhandla avtalet alternativt införa exportrestriktioner som gynnar inhemsk prissättning.
Blir nog inte bättre med ett prisområdet? Om då tyskland köper el så bjuder de upp hela landets priser istället..J jimmie.p skrev:
Problemet är dock att det inte finns något intresse bland våra politiker att minska exporten så att priset normaliseras.Boilerplate4U skrev:Här är den sk Elmarknadsförordningen i sin helhet.
- "EUROPAPARLAMENTETS OCH RÅDETS FÖRORDNING (EU) 2019/943 om den inre marknaden för el."
Sverige AB utlovar en riklig belöning till den som kan hitta ett kryphål som på något sätt medger införande av diversifiering av prissättningen, straffskatt på export från SE4 eller dyl till kompensation för att hålla nere de inhemska priserna.
Personligen tycker jag man borde kunna utnyttja "Artikel 5, Balansansvar" (sidan 16 - L158/69) som motiv för att kompensera för eller straffa länder som avvecklar kärnkraft i förtid pga politiska skäl eller skapar ett osunt beroende av dyr gas. Därmed kan vi även hitta incitament till att omförhandla avtalet alternativt införa exportrestriktioner som gynnar inhemsk prissättning.
Socialdemokraterna är ju t.ex. livrädda att tredje-riket skall återuppstå om restriktioner i exporten leder till att Tyskland hamnar i en djup ekonomisk depression.
När du ändå är på pucken kan du fördjupa dig lite i Baltic Cable vs. Svenska kraftnät.Boilerplate4U skrev:
Har inte lyckats få en bra bild av detta, men jag tolkar det som att det varit bråk om hur mycket effekt Svenska kraftnät har "släppt på", dvs. om jag förstår det rätt har man på olika sätt begränsat överföringen den vägen. Men det är möjligt att man nu fått smäll på fingrarna och inte kan göra så längre.
Hur som helst så finns det ju ett antal privata aktörer inblandade, så det är inte så enkelt som att "vi" (svenska staten) har full kontroll över avtal osv. utan den är nog med reglering av olika former man måste angripa det.
Medlem
· 1 981 inlägg
Bra fråga, den lägger jag till min lista.C cpalm skrev:När du ändå är på pucken kan du fördjupa dig lite i Baltic Cable vs. Svenska kraftnät.
Har inte lyckats få en bra bild av detta, men jag tolkar det som att det varit bråk om hur mycket effekt Svenska kraftnät har "släppt på", dvs. om jag förstår det rätt har man på olika sätt begränsat överföringen den vägen. Men det är möjligt att man nu fått smäll på fingrarna och inte kan göra så längre.
Hur som helst så finns det ju ett antal privata aktörer inblandade, så det är inte så enkelt som att "vi" (svenska staten) har full kontroll över avtal osv. utan den är nog med reglering av olika former man måste angripa det.
Jag har avsatt lite tid i veckan för att kontakta ett antal organisationer enligt listan nedan för att undersöka om det finns någon politiskt obunden expert som faktiskt jobbar "hands on" med att planera framtidens energiförsörjning. Mata gärna på med frågeställningar via tråden eller PM direkt till mig.
- Infrastrukturdepartementet
- Energimarknadsinspektionen
- Energiföretagen
- Energimarknadsbyrån
- Sakkunniga energifrågor inom S, M, SD och MP.
- Svenska Europaparlamentariker (har tyvärr dålig koll på vilka som jobbar aktivt med energifrågor)
Redigerat:
Medlem
· 1 981 inlägg
Sk antitrustmål skulle kunna drivas politisk om bara vårt svenska europaparlamentariker behagar göra det.B byabin skrev:
Jag lägger till en intressant debattartikel från DN där liberalerna framfört sina förslagen lämnar jag därhän men problembilden är intressant, första gången jag ser att någon tydligt pekar ut Tyskland.
Citat:
I den andra repliken anser Lennart Söder att vi ger en missvisande bild av de skyhöga elpriserna. Söder har rätt i att de höga priserna de senaste månaderna beror på att priset på fossil gas stigit kraftigt. Men att Sydsverige påverkas så starkt, och nu fullt ut drabbas av Tysklands havererade energipolitik, är helt nytt.
Slut citat
Källa
https://www.dn.se/debatt/regeringen-har-gjort-oss-beroende-av-gaspriserna/
Dags att läsa på bland alla bra inlägg idag!
Citat:
I den andra repliken anser Lennart Söder att vi ger en missvisande bild av de skyhöga elpriserna. Söder har rätt i att de höga priserna de senaste månaderna beror på att priset på fossil gas stigit kraftigt. Men att Sydsverige påverkas så starkt, och nu fullt ut drabbas av Tysklands havererade energipolitik, är helt nytt.
Slut citat
Källa
https://www.dn.se/debatt/regeringen-har-gjort-oss-beroende-av-gaspriserna/
Medlem
· 1 981 inlägg
Tack! Här är debattartikeln med samtliga repliker i kronologisk ordning.P paralun skrev:Jag lägger till en intressant debattartikel från DN där liberalerna framfört sina förslagen lämnar jag därhän men problembilden är intressant, första gången jag ser att någon tydligt pekar ut Tyskland.
Citat:
Slut citat
Källa
[länk]
1. ”Bygg ny kärnkraft i hela landet” (debattartikel)
2. ”Viktigare minska elslöseriet än att bygga ny kärnkraft” (replik)
3. ”Liberalerna vilseleder om orsaker till höga elpriser” (replik)
4. ”Regeringen har gjort oss beroende av gaspriserna” (slutreplik)
Sen en till liten undran när man ser alla trådar om elskandalen... jag har själv fjärrvärme så då kommer man lindrigt undan. Undra hur många som har autogiro och inte brukar kolla sina fakturor? (kör själv med e-fakturor så har man koll) Jag tror det kan bli stora katastrofen när alla upptäcker vad det kostat i slutet av månaden!