Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jodå, Polen år också på gång:

"Energiforsk - Polen vässar klimatambitioner med kärnkraft" - "Polen planerar att satsa 34 miljarder euro på nybyggnation av sex reaktorer som en del av skärpta klimatambitioner till 2040. Förutom stora lättvattenreaktorer finns även SMR med på kartan, tack vare flera privata samarbeten."

"Nyteknik - Polska bolag satsar på mini-kärnkraftverk" - "Kolkraftsdominerade Polen saknar än så länge kärnkraftverk. Men nu satsar två av landets rikaste personer på att bygga fyra till sex mini-reaktorer vid kolkraftverket Pątnów."
Utmärkt! , Sen har vi då det här med "Taxonomin" som med säkerhet Die Grune och andra miljöpartiklar gör allt för att torpedera.... Eller går Tjeckien och Polen ur EU?

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
P paralun skrev:
Utmärkt! , Sen har vi då det här med "Taxonomin" som med säkerhet Die Grune och andra miljöpartiklar gör allt för att torpedera.... Eller går Tjeckien och Polen ur EU?
Ja, där har vi några av de stora orosmolnen som kan sätta käppar i hjulen och göra livet surt för många en lång tid framöver.

Ja, där har vi några av de stora orosmolnen som kan sätta käppar i hjulen och göra livet surt för många en lång tid framöver.
Jo men får vi fler att fråga om EU's Taxonomi så kanske det går framåt? Tyvärr så blev det här en stor chock för många svenskar och jag är ganska säker på att det kommer mera i form av inflation och börsnedgång.

P paralun skrev:
Jo men får vi fler att fråga om EU's Taxonomi så kanske det går framåt? Tyvärr så blev det här en stor chock för många svenskar och jag är ganska säker på att det kommer mera i form av inflation och börsnedgång.
Ja allting som skapar en långsiktigt osäkerhet med en allmän påverkan på folks ekonomi riskerar driva löneglidning samt ökad inflation och påverkar i slutändan börsen.

Ja allting som skapar en långsiktigt osäkerhet med en allmän påverkan på folks ekonomi riskerar driva löneglidning samt ökad inflation och påverkar i slutändan börsen.
Tyvärr tror jag det här går fort ihop med dilemmat Ukraina, det blir troligen både räntehöjningar och börsnedgång.
Angela Merkel stod ju för stabilitet och jag tror inte dagens tyska ledare kan axla henne, tyvärr köpte hon då även kärnkraftsuppgörelsen med Die Grune.
Enbart tråkigt och onödigt.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Hittade länkarna nedan i en annan tråd. Jag har inte titta igenom materialet men man bör vara mycket observant engående partiskheten med tanke på att det är producerat av "samnytt" för "vindkraftsupplysningen.se".

Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 1: Hotet mot människan (textat!)
Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 2: Vindkraften & miljön
Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 3: Vindkraft & hållbarheten

Återkoppla gärna om det framkommer tveksamma vinklingar eller rena felaktigheter.

Redigerat:
Hittade länkarna nedan i en annan tråd. Jag har inte titta igenom materialet men man bör vara mycket observant engående partiskheten med tanke på att det är producerat av "samnytt" för "vindkraftsupplysningen.se".

Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 1: Hotet mot människan (textat!)
Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 2: Vindkraften & miljön
Vindkraft - räddning eller fördärv? Del 3: Vindkraft & hållbarheten

Återkoppla gärna om det framkommer tveksamma vinklingar eller rena felaktigheter.
Länkarna fungerar ej för mig. Står "This live event is no longer available" på alla tre. Fungerar dom för dig?

EDIT:
Jag märkte att länkarna fungerar om jag besöker dom i en ny privat flik i Firefox. Men ej om jag besöker dom i den i en Firefox-session som är inloggad på mitt youtube-konto

hsd
Aha
Det är därför, klippt från svt :
Sveriges kraftvärmeverk har kapacitet att producera 4800 megawatt el. Det motsvarar ungefär fem kärnkraftsreaktorer.

Men idag används denna möjlighet i för liten grad, enligt både energimyndigheten och energiföretagen. Båda ifrågasätter de nya skatter som drabbar fjärrvärmeverken. Det handlar dels om en ny skatt på avfallsförbränning, dels om skatt på bioolja.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
V vik_tor skrev:
Länkarna fungerar ej för mig. Står "This live event is no longer available" på alla tre. Fungerar dom för dig?

EDIT:
Jag märkte att länkarna fungerar om jag besöker dom i en ny privat flik i Firefox. Men ej om jag besöker dom i den i en Firefox-session som är inloggad på mitt youtube-konto
Tack, har ändrat länkarna.

hsd hsd skrev:
Sveriges kraftvärmeverk har kapacitet att producera 4800 megawatt el. Det motsvarar ungefär fem kärnkraftsreaktorer.
Jo jag kan inte heller se YouTubeklippen men att det skulle vara 4800MW känns orimligt.
Karlshamn, Stenungssund, Värtan, Västerås, vad har vi mer?
I dagarna har det producerats cirkus 1800MW kraftvärme, just nu 1200 MW
Källa:
http://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

P paralun skrev:
Jo jag kan inte heller se YouTubeklippen men att det skulle vara 4800MW känns orimligt.
Karlshamn, Stenungssund, Värtan, Västerås, vad har vi mer?
I dagarna har det producerats cirkus 1800MW kraftvärme, just nu 1200 MW
Källa:
[länk]
Jag har ändrat länkarna. Testa gärna igen och se om det fungerar nu?

Agenda, SVT2 just nu kanske intresserar flera... om kärnkraft efter Ukraina

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jo det var mycket intressant att se Agenda...
- Frankrike satsar då på ny kärnkraft.
- Frankrike är pådrivande i EU Taxonomin för att klassa kärnkraft som hållbar
- Sveriges energiminister talar med kluven tunga om Taxonomin! (MP hade aldrig gett ett klartecken)
- Marcus Wallenberg, Investor vill investera i kärnkraft om man ser långsiktiga spelregler.
- Sveriges energiminister tjötar vidare om billig el och det finska fiaskot (dvs TVO3).

Så vad blir det av det här?

Redigerat:
tommib
P paralun skrev:
Så vad blir det av det här?
Nytt hus på landet, byggt till passivhusstandard eller plusenergihus, med vedspis och kamin. Solceller på taket konfigurerade för möjlig ödrift och lokal lagring. Inkopplingsmöjlighet för dieselgenerator. Lite andra saker också, sannolikt.

Byggtråd kommer om 3-5 år när vi förhoppningsvis startar.

• Gilla
  • Wow
djac och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.