P
harka harka skrev:
njaa, havsbaserad vindkraft bygger ju inte på något som ska driftsättas om bortåt tio år och behöver bevisa att den fungerar och är säker
Kärnkraft behöver knappast heller bevisas att den fungerar. Kärnkraft har funnits ungefär lika länge som vindkraft (men storskaligt tidigare) och har fungerat mycket bra. Säkerhetsmässigt i samma storleksordning och effektivitetsmässigt större. Ekonomiskt vet jag inte riktigt.

P
K karlmb skrev:
Det är ju frågan. Men var har du läst att det är så väldigt mkt dyrare än att hålla på med vätgas?
Jag ställde en fråga. Jag påstår ingenting om kostnadsförhållandet mellan att skapa vätgas och att syntetisera flytande bränsle. Den frågan tycker jag inte är så intressant eftersom jag är skeptisk till storskalig vätgasanvändning överhuvudtaget. "Oh, the humanities!"

Vad jag undrar är vad det kan kosta att syntetisera t.ex. etanol.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ett slarvigt språkbruk.
Är det verkligen det? Jag lutar mer åt det motsatta, att det är ett bedrägligt språkbruk att neka till att det finns en bristsituation bara för att marknadsmekanismerna faktiskt klarar av att fördela den relativt lilla mängden energi som finns.

För att ta ett extremt exempel. Om människor svälter ihjäl för att de inte kan få tag på mat till priser i närheten av vad de tidigare kunnat handla för. Råder det då inte en matbrist så länge som det faktiskt går att köpa mat på marknaden om man har medel till det?

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
IVA har en bra text om frekvensreglering.
[länk]
I den påpekas att vindkraft inte bidrar till elsystemet tröghet, vilket kan komma att bli ett problem. Texten tar även upp eventuella sätt att kompensera för det ("syntetiskt tröghet"), men mig veterligen har inget provats i någon större skala.
Ja, det är inte direkt branschen med störst driv på förändring... Och det är iofs inte så konstigt med tanke på vilka krav som ställs på stabilitet och tillgänglighet på det enormt komplexa elnätet!
Halvledare och IGBTer i synnerhet är enormt läskigt och obeprövat, men det är förståeligt, de har bara funnits i 40 år...
Det intressanta är att dessa och den reglering de använder tycks livsfarligt att lägga in i vårt AC-nät för att risken är för stor, men på DC-sidan är det det enda som gäller... Och sen använder vi DClänkar för att stabilisera upp AC-nätet!

Edit: IGBTn alltså... Tyristorn är från 50-talet

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är dessa andra sätt som jag skulle vilja se exempel på innan jag tror på att de kan användas inom en snar framtid.
Hur fungerar det på Gotland? Där finns inga kärnkraftverk som jag känner till...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
IVA har en bra text om frekvensreglering.
[länk]
Var det fler än jag som fick denna nedladdning blockerad?

Summan av kardemumman utifrån förra tillfället jag läste forat.
Det finns massvis med bra uppslag till lösningar men ingen plan.

För de som följde presskonferensen som S-ministrarna höll så var det främst två saker de nämnde och det var energieffektiviserng och mer satsning på vindkraft sen var det inte så mycket mer.
Alla husägare vet hur dyrt det är med att bygga om ett värmesystem i ett hus!
Givetvist ska vi sedan satsa på vindkraft men det blockeras ju ofta av särintressen, miljöpartiklar samt militär.
Vi behöver sedan sannolikt något mer!
Att starta den här processen utan en genomtänkt plan är uselt!

Ska det satsas på vindkraft så satsar jag på vedkraft. Har redan sett var det kommer å bära nu.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ska det satsas på vindkraft så satsar jag på vedkraft. Har redan sett var det kommer å bära nu.
Jo men vi kan ju inte bara placera ut vindsnurror utan det måste vara fokus på havsbaserade stora anläggningar på strategiska ställen runt Sverige (och då en plan)
Att nyttja ved kostar även det en massa pengar för en enskild husägare som inte har något att elda i.
Så var är den genomtänkta planen?? Borde alla fråga sina politiker om inför höstens val!

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Här finns det möjlighet att ställa frågor om vindkraft:

"Hur går det för vindkraften egentligen?

Antalet investeringsbeslut har minskat och färre vindkraftsprojekt befinner sig i pågående tillståndsprocesser. Samtidigt vet vi att vindkraften kommer vara central för att Sverige ska lyckas bli fossilfritt senast 2045.

Energiföretagen Sverige och Svensk Vindenergi hälsar dig välkommen till ett webbinarium den 8 februari, där vi tittar närmre på hur det går för vindkraften – egentligen."

När? 8 februari, kl. 08.30-10.00
Var? I vår Play-kanal på angiven tid.
Kostnad? Kostnadsfritt.
Anmälan? Anmäl dig här!

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Angående Taxonomin så är det troligen det viktigaste beslutet och den här artikeln speglar den "röran".
Det här avgörs i Bryssel och inte i Sverige.

Sveriges linje: Det är hållbart att investera i kärnkraft (nyteknik.se)
Citat:
Stöd i riksdagen
Regeringens linje har stöd av en majoritet bestående av Moderaterna, Sverigedemokraterna, Kristdemokraterna och Liberalerna. Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Centerpartiet håller inte med.

Regeringen har förflyttat sig i frågan om kärnkraftens plats i taxonomin under den utdragna processen.

Tidigare statsministern Stefan Löfven (S) KU-anmäldes två gånger i höstas för att han trotsade EU-nämnden och inte talade för kärnkraft som en hållbar investering på toppmöten i Bryssel. Även energiminister Anders Ygeman (S) har blivit KU-anmäld för detta.

– Sättet som regeringen uttrycker sig på har ändrats – det är ovedersägligen så – men jag skulle inte med säkerhet hävda att detta korresponderar med en förflyttning på ett ideologiskt plan, säger Max Elger.

Tanken med taxonomin är att pengar ska styras till projekt och energislag som bidrar till att minska utsläppen av växthusgaser. Det är en viktig del i EU:s arbete för klimatomställning.

Regelverket väntas få stor betydelse för olika projekts möjligheter att locka kapital för investeringar. I slutet av förra året klubbades merparten av reglerna, bland annat de som gäller skogsbruk, bioenergi och vattenkraft.

Men frågan om kärnkraft och gas fick skjutas upp, eftersom de har varit så omstridda. " Slut citat.

Efter det så behövs det då en genomtänkt plan!

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det verkligen det? Jag lutar mer åt det motsatta, att det är ett bedrägligt språkbruk att neka till att det finns en bristsituation bara för att marknadsmekanismerna faktiskt klarar av att fördela den relativt lilla mängden energi som finns.

För att ta ett extremt exempel. Om människor svälter ihjäl för att de inte kan få tag på mat till priser i närheten av vad de tidigare kunnat handla för. Råder det då inte en matbrist så länge som det faktiskt går att köpa mat på marknaden om man har medel till det?
Ok, i Norden finns ingen brist. Bristen på El i norra Europa driver upp priserna även hos oss. Exportbegränsning är kortsiktigt det enda sättet att undvika ”prissmitta” men sån begränsning får massa andra negativa effekter. Ev kan man reglera så inhemska marknaden har ett pris, exportpriset har ett helt annat.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Vår framtid hänger på om vi kan skapa en vettig energimix med alla typer av energikällor som står till buds såsom vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, geotermisk, vätgas mfl. Det viktiga är att vi erhåller en redundans som viktar de olika kraftkällorna med varandra, gör oss oberoende av import samt hittar lösningar som minimerar yttre påverkan från den gemensamma elmarknaden.

Kärnkraft kommer fortsättningsvis vara en vital del av denna energimix.

Men det behövs en genomtänkt plan för att klara detta!

Redigerat:
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vår framtid hänger på om vi kan skapa en vettig energimix med alla typer av energikällor som står till buds såsom vindkraft, vattenkraft, kärnkraft, geotermisk, vätgas mfl. Det viktiga är att vi erhåller en redundans som viktar de olika kraftkällorna med varandra, gör oss oberoende av import samt hittar lösningar som minimerar yttre påverkan från den gemensamma elmarknaden.

Kärnkraft kommer fortsättningsvis vara en vital del av denna energimix.

• Fortum - Snabb utbyggnad av ny kärnkraft är fullt möjligt (2021-12-06)
  • Nyteknik - Därför satsar Energimyndigheten på kärnkraft (2022-01-12)

Men det behövs en genomtänkt plan för att klara detta!
Tyskland är ju "Svarte Petter" i den här planen och just nu är det ju en totalt mörker i Europa med Ukraina-konflikten. Om man ser till Tysklands grannländer så har då Tjeckien meddelat att de satsar på kärnkraft.
https://www.nyteknik.se/energi/tjeckien-fasar-ut-kol-satsar-pa-karnkraft-7027182
Jag skulle önska att även Polen gör likaså. Så allt det här är mycket komplex inkl miljöpartiklar som hela tiden förgiftar tillvaron!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Om man ser till Tysklands grannländer så har då Tjeckien meddelat att de satsar på kärnkraft. Jag skulle önska att även Polen gör likaså. Så allt det här är mycket komplex inkl miljöpartiklar som hela tiden förgiftar tillvaron!
Jodå, Polen år också på gång:

"Energiforsk - Polen vässar klimatambitioner med kärnkraft" - "Polen planerar att satsa 34 miljarder euro på nybyggnation av sex reaktorer som en del av skärpta klimatambitioner till 2040. Förutom stora lättvattenreaktorer finns även SMR med på kartan, tack vare flera privata samarbeten."

"Nyteknik - Polska bolag satsar på mini-kärnkraftverk" - "Kolkraftsdominerade Polen saknar än så länge kärnkraftverk. Men nu satsar två av landets rikaste personer på att bygga fyra till sex mini-reaktorer vid kolkraftverket Pątnów."

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.