632 163 läst · 13 159 svar
632k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 868 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 868 inlägg
I teorin, men i praktiken är det inte så annat än under mörkervintern.R roli skrev:
Nyare solpaneler ger ju el så länge det är dagsljus. Solen behöver inte lysa direkt på. Och man klarar inte av att ladda upp bilen med mer än vad man kan köra upp. Så bereoende på årstid, bil och hur mycket man kör, kan det för många räcka väl med den effekt som hinner laddas under tidig morgon och sen eftermiddag/kväll. Vår laddbox kan ge 17 kW så den blir inte begränsande. Säg att solelen ger halva maxeffekten under en period före det att du kör hemifrån samt efter att du har kommit hem. Med vår kommande anläggning på 20 kW laddar det då 10kW in i t.ex. en Renault Zoe. Om den bilen i snitt förbrukar ca 160 Wh/km så laddar du upp den med 62 km per timme. Och under veckoslutet (även vintertid) kan du ju förmodligen ladda upp batteriet helt fullt till 25-35 mils körsträcka, vilket antagligen räcker för flera pendlardagar kommande vecka.
Så du måste köra i genomsnitt över 15 mil per dag under jobbdagarna innan du ens behöver fundera över den saken under de 8 ljusare månaderna nere i Kungsbacka.
Det är inget nytt att solceller ger el även om de inte är i direkt solsken. Men produktionen dyker rejält om det inte är riktigt ljust. Oavsett om det är nya eller gamla solceller.
Hur stor del av dygnet har du en effekt på mer än 1,4kW på din anläggning denna årstiden? Det styr nämligen hur mycket du kan ladda. 1,4kW (230V & 6A på en fas) är minimi för att ladda en elbil i Sverige. Om du skulle skaffa dig 115V till elbilen kanske du kan komma undan med 0,7kW.Eriksgatan skrev:I teorin, men i praktiken är det inte så annat än under mörkervintern.
Nyare solpaneler ger ju el så länge det är dagsljus. Solen behöver inte lysa direkt på. Och man klarar inte av att ladda upp bilen med mer än vad man kan köra upp. Så bereoende på årstid, bil och hur mycket man kör, kan det för många räcka väl med den effekt som hinner laddas under tidig morgon och sen eftermiddag/kväll. Vår laddbox kan ge 17 kW så den blir inte begränsande. Säg att solelen ger halva maxeffekten under en period före det att du kör hemifrån samt efter att du har kommit hem. Med vår kommande anläggning på 20 kW laddar det då 10kW in i t.ex. en Renault Zoe. Om den bilen i snitt förbrukar ca 160 Wh/km så laddar du upp den med 62 km per timme. Och under veckoslutet (även vintertid) kan du ju förmodligen ladda upp batteriet helt fullt till 25-35 mils körsträcka, vilket antagligen räcker för flera pendlardagar kommande vecka.
Så du måste köra i genomsnitt över 15 mil per dag under jobbdagarna innan du ens behöver fundera över den saken under de 8 ljusare månaderna nere i Kungsbacka.
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 868 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 868 inlägg
Japp. Men det är inte heller min poäng. För många räknar med worst-case när det är helt onödigt. Du kan ju alltid komplettera med nät-el om du vet att du måste köra 30 mil nästa dag. Min poäng är att man ska göra det till en vana att alltid stoppa i laddkabeln och så laddar man med det man får ut ur solpanelerna när man är hemma. Dessa kWh kostar då noll. På en smartare laddbox, som den vi har, kan man också ställa in en miniminivå som man vill att den minst ska ha laddat med fram till ett klockslag man har ställt in, t.ex. 07.30 på morgonen. Då laddar den med solel så långt panelerna kan leverera på kvällen och kompletterar sedan automatiskt med nätel nattetid när det är billigast upp till inställd miniminivå. Detta justeras busenkelt över appen.D Daniel 109 skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 868 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 868 inlägg
Jo, jag skrev om minimgränsen i #273. Käck idé med 115 V, ska kolla det!pacman42 skrev:
Andel på dygnet i oktober vet jag inte ännu, för vi har inte fått upp panelerna ännu. Men 1,4 kW av 20 kW är en låg andel. Idag, som var en klarblå solig dag, kikade vi på några som producerade med full effekt genom att vi hade en installatör hemma som visade oss liveproduktion på de anläggningar han hade satt upp det senaste året. Tror på 10-12 timmar i vår trakt i början av oktober. Men det är mycket gissning. Nästa oktober vet vi!
Eriksgatan skrev:Jo, jag skrev om minimgränsen i #273. Käck idé med 115 V, ska kolla det!
Andel på dygnet i oktober vet jag inte ännu, för vi har inte fått upp panelerna ännu. Men 1,4 kW av 20 kW är en låg andel. Idag, som var en klarblå solig dag, kikade vi på några som producerade med full effekt genom att vi hade en installatör hemma som visade oss liveproduktion på de anläggningar han hade satt upp det senaste året. Tror på 10-12 timmar i vår trakt i början av oktober. Men det är mycket gissning. Nästa oktober vet vi!
Här i Norrköping låg jag på 18kWh idag på en anläggning på 10kWp
och mellan 1130 -> 1530 över 1.4kW
Observera att detta är inte en helt nybyggnation, utan en ombyggnad av en gammal reaktor. Asiaterna bygger nya reaktorer i Kina på 3 år från start.Eriksgatan skrev:Nej. Finska Olkiluoto 3 som beräknas tas i drift 2022 togs det beslut om redan för 20 år sedan att bygga. Skulle vara klart 2009. Förseningar p.g.a. att nya komplikationer hela tiden kommer till. 14 års förlorad elproduktion mot kalkylen. Därtill byggkostnader som skjutit i höjden med över 100 %. Reaktorn kommer att kosta minst 60 miljarder kr innan den står klar. Med full effekt kan den leverera 1600 MW. Ett normalt scenario är kanske 75 % av detta max. så ca 10,5 miljoner MW/år. Med genomsnittligt spotpris på 300 SEK/MWh ger den då el för 3,15 miljarder kr per år. Så det tar 20 år för reaktorn innan den "betalat tillbaka" byggkostnaden Därtill kostar det kärnbränsle, personal, underhåll, produktionsskatter, kostnader för avfallshantering m.m. under alla driftsår.
Man har nu låtit bygglovet gå ut för tidigare planerade Olkiluoto 4.
Om man leker med tanken att man istaället satsat 60 miljarder på relativt snabbyggd sol- och vindkraft, då hade Finland inte behövt importera från Sverige idag. Så ska Sverige göra om Finlands misstag och satsa pengar på något som tar 20 år innan det levererar samt är olönsamt när klimatfrågan är akut nu?
Men det finns redan en reaktor som bara står här i landet och som kan startas på ett halvår.
Menar du då att solceller är meningslöst? Jag har också en anläggning på g, den ska va klar om 8 veckor senast. Jag vestämde mig för solceller nu i september efter att elpriset sköt i höjden. Eftersom man råkar bo i E4 så finns det inte mycket mer man kan göra för att få ner priset. Nu hoppas man ju att priset består så man får bra betalt för elen sen.pacman42 skrev:
Anledningen till att Kina lyckas bygga nya reaktorer på 3 år heterK Nils Andersson1 skrev:
INGA avsteg eller tillläggsbeställingar från spikad projektplan tillåts.
Dvs
Då beställningen är klar och projektet startas så ligger beställningen fast.
Blev det fel, får beställaren ta kostnaden att fixa det efter allt är levererat och klart.
Tar vi Finska Olkiluoto 3 så har de kommit med ändrade kravspecar under byggtiden.
Elområde 4 har bäst förutsättningar i Sverige för solceller.JA”Snabbe” skrev:Menar du då att solceller är meningslöst? Jag har också en anläggning på g, den ska va klar om 8 veckor senast. Jag vestämde mig för solceller nu i september efter att elpriset sköt i höjden. Eftersom man råkar bo i E4 så finns det inte mycket mer man kan göra för att få ner priset. Nu hoppas man ju att priset består så man får bra betalt för elen sen.
Jag ligger med huset och mina solceller i E3 och som det ser ut nu avbetalt på 10-11år (ink avsättning för byte av växelriktare) (8-9 år om man inte räknar med avsättningen)
Ligger man i E1 eller E2 så är det inte säkert att det betalar sig med solceller dock
Mitt tak är tyvärr inte så stort, men dom har räknat att få in 27 paneler på sydsidan, husets tak är i klockren nord/syd position och 23 graders vinkel.M MrDizzy skrev:Elområde 4 har bäst förutsättningar i Sverige för solceller.
Jag ligger med huset och mina solceller i E3 och som det ser ut nu avbetalt på 10-11år (ink avsättning för byte av växelriktare) (8-9 år om man inte räknar med avsättningen)
Ligger man i E1 eller E2 så är det inte säkert att det betalar sig med solceller dock
Nice. Jag har 29 paneler (10kWp) i sydost med 23 graders vinkel dock med en stor fet skorsten som kastar skuggor.JA”Snabbe” skrev:
Kör med SMAs växelriktare. Inga optimerare. Kostnaden för optimerarna övervägde inte vad jag skulle tjäna in på dem även med mina feta skuggor.
Installerades sista veckan i mars så hela mars produktioen borta ... men har ändå sparat in ca 10k hitintills iår.
Jag har också en skorsten som kommer skugga, men inte när solen ger mest, har inte heller valt till optimerare, säljaren hade inte räknat in det heller pga läget och att panelerna ändå har nån form av ”optimerare light” inbyggt. Ser mycket fram emot att få igång det hela. Jag tänkte som så att jag likagärna kan betala av ett sollån som att betala till en elleverantör.M MrDizzy skrev:Nice. Jag har 29 paneler (10kWp) i sydost med 23 graders vinkel dock med en stor fet skorsten som kastar skuggor.
Kör med SMAs växelriktare. Inga optimerare. Kostnaden för optimerarna övervägde inte vad jag skulle tjäna in på dem även med mina feta skuggor.
Installerades sista veckan i mars så hela mars produktioen borta ... men har ändå sparat in ca 10k hitintills iår.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 298 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 298 inlägg
Visa mig den elbil som kostar 70kkr och sväljer två vuxna och tre barn och åtminstone kommer 25 mil vintertid?!Eriksgatan skrev:Kostnad är inte samma sak som utbetalning. Bilarna du köpte KOSTADE inte 44k eller 50k. Det var vad du betalade, en helt annan sak. Vi köpte en elbil 2020 för 70 000 kr med 1800 mil på mätaren tiill att ersätta en bensinbil som nådde livets slut. Denna elbil har nu gått 1500 mil till. Kostnaden har varit någon hundralapp i el då vi laddar på natten, samt 1 liter spolarvätska. Totalt under 200 kronor. Inget servicebehov krävs. Vart 10:e år byts bromsbelägg fram för 230 kr. Byter själv med en plattång genom fälgens öppningar på 5 minuter utan att ens behöva ta av hjulen. Den saknar dock dragkrok. Jämför med vår andra bil som gått 1000 mil och kostat 40 000 kr under samma tid. Skillnad i kostnad på 40 000 kr under ett år att kunna använda till nästa elbilsköp som kommer att bli en med dragkrok.
Den stora skillnaden el och bränslebil ligger i kostnaden för drivmedel. Jag byter också bromsbelägg på 15 min för 250 spänn, oljeservice 15 min och 500 spänn. Mina bilar har gått 10kmil styck, kostat ca 100k mer än en elbil i drivmedel och service. Tro mig, det finns ingen elbil i storlek med en v70 som kostar 150kkr. Så är kravet inte att det ska vara en ny bil är en äldre bränslebil billigare!