De älvar som är utbyggda finns det inga fall som är värda att bygga ut kvar. De är liksom redan fullt utbyggda. Det är snarare så att man tittar på att riva viss vattenkraft i mindre vattendrag för att släppa fram vandrande fisk.

• Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
O OlleKlockare skrev:
Vattenkraften byggdes väl ut för att vi hade en natur som tillät oss att bygga dammar där vi kunde spara energin och ta ut den efter behov och inte tillgång?
Den möjligheten finns ju inte med sol och vind utan där är vi tvungna att spara energin efter den blivit el, om den ska passa våra behov. I Australien har Musk (tror jag) byggt en gigantisk batteribank till vindkraften i en delstat till (också) gigantiska kostnader. Låter kalas men när man räknar på vad den räcker till har jag för mig att det skulle räcka till alla TV-apparater i 3 minuter. Låter inte som vi kan spara i batterier än.
Jag har stor respekt för alla yrkesmänniskor som byggde upp den svenska kraftförsörjningen. Jag tror den var unik i världen. Låga priser, stor stabilitet och inhemsk. Sedan hände någonting och idag är det rena vilda västern och min tro är att vi har bara sett början. I Australien har cirkusen pågått längre än här och där får en del pensionärer, utan stora plånböcker, välja mellan mat eller el. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan räkna väderberoende elproduktion som seriös om man inte har en lika stor backup i form av en lättstartad och lätt avstängbar produktion. Har man det? Svaret är inte vattenkraft längre. Den är vad jag begriper redan intecknad till stor del till av fossilfritt stål, laddstolpar till fordonsparken, utbyggd kollektivtrafik, omställning av industrier, exemplen är många. Och om 2 år när mellanlagren för använt kärnbränsle är fullt stannar all kärnkraft. Ska den också ersättas med vattenkraften? Valen för att ha el som villaägare på landet, dygnet runt, året runt, är snart begränsade till ett eget dieselverk, precis som i stora delar av Australien. Känns som vi missbrukat vårt arv när det gäller kraftnät och produktion!
Jo Vind sparar sin energi i vattenkraften, precis som du skrev,

D Daniel 109 skrev:
De älvar som är utbyggda finns det inga fall som är värda att bygga ut kvar. De är liksom redan fullt utbyggda. Det är snarare så att man tittar på att riva viss vattenkraft i mindre vattendrag för att släppa fram vandrande fisk.
Nej det är inte så det funkar, man kan ha 10x mer turbiner än vad flödet är.

Vi har redan mer turbiner än snittflödet. Det går inte att öka maxflödet hur mycket som helst. Det måste liksom få plats i älvfåran utan att orsaka en massa skador.

lagringskapaciteten i vattenkraften är redan intecknad. Det finns just inget mer att hämta där.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vi har redan mer turbiner än snittflödet. Det går inte att öka maxflödet hur mycket som helst. Det måste liksom få plats i älvfåran utan att orsaka en massa skador.

lagringskapaciteten i vattenkraften är redan intecknad. Det finns just inget mer att hämta där.
Och det vet du hur? Problemet är inte att man kan tappa mer vatten , utan de skador som skulle kunna bli nedströms , men det går att jobba bort.

K Nils Andersson1 skrev:
Nej det är inte så det funkar, man kan ha 10x mer turbiner än vad flödet är.
Hur menar du att det skulle fungera?
Såvitt jag vet producerar vattenkraften 65TWh ett normalår och om du kan ta ut 10x detta lär du få Nobelpris.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Han pratar om effekt inte energi. Men det går ändå inte att göra som han föreslår utan orimliga konsekvenser vid vattendragen.

P
W witten skrev:
Vad är ditt förslag på hur ett subventioneringssystem för att fasa in elbilarna i så fall skulle se ut istället? Om stimulansen istället ska gå till de med minst inkomster tänker jag att staten i princip skulle behöva köpa hela bilen.
Subventioneringssystem för bilar? Aldrig på tiden! Det kommer att ta pengar från satsningen på höghastighetståg.
Visst behövs det ett höghastighetståg mellan Södermalm och Helgeandsholmen i Stockholm?

P
K Nils Andersson1 skrev:
Vi hade haft 30% lägre priser om de inte hade gjort straffskatt på paneler från Kina.
Det finns goda klimatskäl att ha höga tullar på varor från Kina.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Om man leker med tanken att man istaället satsat 60 miljarder på relativt snabbyggd sol- och vindkraft, då hade Finland inte behövt importera från Sverige idag. Så ska Sverige göra om Finlands misstag och satsa pengar på något som tar 20 år innan det levererar samt är olönsamt när klimatfrågan är akut nu?
Vad gör vi när varken solen skiner eller vinden blåser? Det tar rätt lång tid att bygga ut storskalig norrländsk vattenkraft också, även om det mot förmodan skulle vara politiskt möjligt.

P
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Så du måste köra i genomsnitt över 15 mil per dag under jobbdagarna innan du ens behöver fundera över den saken under de 8 ljusare månaderna nere i Kungsbacka.
15 mil per dag var min normala pendlarsträcka när jag jobbade …

I Stockholmsområdet (dvs inom cirka en timmes bil eller tågresa från Stockholm) är det allt fler som byter dyrt boende nära jobbet mot billigt (och bättre!) boende långt från jobbet och betalar en del av det bytet med långa pendlingstider/sträckor.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Jotack, även om jag fick binda på horribelt höga 71,4 öre så känns det ändå helt ok nu inför vintern. När panelerna kommer upp så blir det ändå bättre.
Jag tror att jag fortsätter med rörligt pris. Jag är nog inte bättre på att bedöma prisläget i framtiden än elbolagens spågummor.

Solpaneler blir dock mer och mer intressanta.

P
F fribygg skrev:
I vilka vatten skulle dessa turbiner placeras? Jag känner inte till att det har uppstått några fler älvar värda att bygga ut.
Vindelälven är klart intressant för en utbyggnad. En del byar längs älven skulle dock behöva evakueras i så fall.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Vi har inte elbrist, sol & vind räcker.Mööööjligtvis ett litet distributionspro, nej nej det har vi inte - vi 10 miljoner här i Sverige gör skillnad och måste föregå med gott exempel så de 1,3(4-6) miljarder i Kina äntligen förstår hur världen ska rulla…

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
O OlleKlockare skrev:
Vattenkraften byggdes väl ut för att vi hade en natur som tillät oss att bygga dammar där vi kunde spara energin och ta ut den efter behov och inte tillgång?
Den möjligheten finns ju inte med sol och vind utan där är vi tvungna att spara energin efter den blivit el, om den ska passa våra behov. I Australien har Musk (tror jag) byggt en gigantisk batteribank till vindkraften i en delstat till (också) gigantiska kostnader. Låter kalas men när man räknar på vad den räcker till har jag för mig att det skulle räcka till alla TV-apparater i 3 minuter. Låter inte som vi kan spara i batterier än.....
"Detta då man ska kunna köra dagens kolkraftverk på en lägre men jämnare effekt – och låta batteriet reagera på ökningar i effektefterfrågan eller frekvensdippar.
"
https://www.nyteknik.se/energi/tesla-ska-bygga-ett-nytt-jattebatteri-i-australien-7004595
Om jag räknar rätt så har Australien 25miljoner och om varje person har en en 32 tums som drar 30w så innebär det att deras 450mwh skulle klara att driva dessa apparater i runt 30-40min
Räknar man lite mer realistiskt så är det bara hälften av invånarna som kollar på samma tv och då klarar batteriet runt 1h.
Poängen med batteriet är att kunna svänga snabbt inte lika mycket att spara energi från dagen till natten.

Ditt scenario är dessutom att all el slutar produceras och bara tas från batteriet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.