631 998 läst · 13 159 svar
632k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly1/?dd=SE3&view=tableJA”Snabbe” skrev:
Notera att det är elområde 3
och 157.6 är det nya rekordet! Nu j* är jag glad åt solcellerna och mitt fastpris avtal på elen i 2år
Jotack, även om jag fick binda på horribelt höga 71,4 öre så känns det ändå helt ok nu inför vintern. När panelerna kommer upp så blir det ändå bättre.M MrDizzy skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 868 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 868 inlägg
Okej, så fastän OL3 blir den 3:e EPR-reaktorn i världen som tas i drift någonsin så är den alltså redan en gammal ombyggd reaktor? Eller bygger de om en gammal kokvatten till tryckvatten? Är det kanske förklaringen till alla förseningar och kostnadsökningarna? Verkar knäppt att välja det i så fall.K Nils Andersson1 skrev:
BTW: Just nu denna sekund när många skriker "elbrist i Sverige" och svensk el är rekorddyr i SE3+4, så exporterar Sverige eleffekt motsvarande 3 st OL3...
Och tömmer vattenmagasinen före vintern...Eriksgatan skrev:Okej, så fastän OL3 blir den 3:e EPR-reaktorn i världen som tas i drift någonsin så är den alltså redan en gammal ombyggd reaktor? Eller bygger de om en gammal kokvatten till tryckvatten? Är det kanske förklaringen till alla förseningar och kostnadsökningarna? Verkar knäppt att välja det i så fall.
BTW: Just nu denna sekund när många skriker "elbrist i Sverige" och svensk el är rekorddyr i SE3+4, så exporterar Sverige eleffekt motsvarande 3 st OL3...
Hej Eriksgatan. Du som verkar påläst, jag är inte ironisk utan jag menar det. En öppen och hövlig debatt kan man alltid lära sig något av. Kan inte du förklara hur man kan jämföra el producerat varje dag i veckan i en förutbestämd mängd med en väderberoende producent som sol och vind. Vi har ju vinter här utan sol och när det är kallt brukar det inte blåsa så mycket heller. Inte heller på sommaren när vi får en "högtryckslåsning". Alltså ingen produktion och det spelar ju ingen roll om du har sol och vind för 1 miljard eller 60 miljarder. Oljeindustrin förespråkar ju vindkraft eftersom man behöver en backup som kan producera lika mycket och då är det ju gasturbiner som gäller. Är det det som du förespråkar eller hur tänker du täcka upp för alla dagar och nätter utan sol och vind?Eriksgatan skrev:Nej. Finska Olkiluoto 3 som beräknas tas i drift 2022 togs det beslut om redan för 20 år sedan att bygga. Skulle vara klart 2009. Förseningar p.g.a. att nya komplikationer hela tiden kommer till. 14 års förlorad elproduktion mot kalkylen. Därtill byggkostnader som skjutit i höjden med över 100 %. Reaktorn kommer att kosta minst 60 miljarder kr innan den står klar. Med full effekt kan den leverera 1600 MW. Ett normalt scenario är kanske 75 % av detta max. så ca 10,5 miljoner MW/år. Med genomsnittligt spotpris på 300 SEK/MWh ger den då el för 3,15 miljarder kr per år. Så det tar 20 år för reaktorn innan den "betalat tillbaka" byggkostnaden Därtill kostar det kärnbränsle, personal, underhåll, produktionsskatter, kostnader för avfallshantering m.m. under alla driftsår.
Man har nu låtit bygglovet gå ut för tidigare planerade Olkiluoto 4.
Om man leker med tanken att man istaället satsat 60 miljarder på relativt snabbyggd sol- och vindkraft, då hade Finland inte behövt importera från Sverige idag. Så ska Sverige göra om Finlands misstag och satsa pengar på något som tar 20 år innan det levererar samt är olönsamt när klimatfrågan är akut nu?
Jag har för mig att jag läst om kinesernas utveckling av nästa generation kärnkraftverk som är mycket mindre och byggs på ett ställe och monteras där de ska användas. Då pratar man om några få år från beslut till igångsättning. Den finska resan är kanske inte en norm som man ska jämföra all framtida kärnkraftbygge med. Rätta mig om jag missförstått det här.
Jag vet inte om du gått i en vindkraftpark någon gång. Jag som gillar naturen som den är blir bedrövad av att höra och se dessa monster som står i norrlandsskogarna. Och ett nog ganska säkert: hade de drivits av vinden och inte av subventioner så hade de nog aldrig kommit till.
Angående klimatfrågan så är den mindre alarmerande om du kikar i den vetenskapliga rapporten från IPCC istället för att lyssna till medias tolkningar av Sammanfattning för beslutsfattare. Det har alltid varit en stor skillnad mellan vad vetenskapsmännen/kvinnorna skriver och hur sedan den politiska gruppen sammanfattar det. Den är inte vetenskapligt grundad utan har en politisk agenda. Om du tittar på sealevel.info och jämför med Erica Bjerströms påståenden i SVT om havsnivåhöjningarna som beskrivs i sammanfattningen så ser du skillnaden tydligt.
Det blåser ganska mycket på vintern. Faktum är att Sverige har bra förutsättningar på elproduktion ur de flesta synvinklar. Både vind , sol och vatten. Det är andra länder som har problem men inte vi. Olja o gas används i princip inte och det skulle enkelt byggas bort med fler vattenturbiner.O OlleKlockare skrev:Hej Eriksgatan. Du som verkar påläst, jag är inte ironisk utan jag menar det. En öppen och hövlig debatt kan man alltid lära sig något av. Kan inte du förklara hur man kan jämföra el producerat varje dag i veckan i en förutbestämd mängd med en väderberoende producent som sol och vind. Vi har ju vinter här utan sol och när det är kallt brukar det inte blåsa så mycket heller. Inte heller på sommaren när vi får en "högtryckslåsning". Alltså ingen produktion och det spelar ju ingen roll om du har sol och vind för 1 miljard eller 60 miljarder. Oljeindustrin förespråkar ju vindkraft eftersom man behöver en backup som kan producera lika mycket och då är det ju gasturbiner som gäller. Är det det som du förespråkar eller hur tänker du täcka upp för alla dagar och nätter utan sol och vind?
Jag har för mig att jag läst om kinesernas utveckling av nästa generation kärnkraftverk som är mycket mindre och byggs på ett ställe och monteras där de ska användas. Då pratar man om några få år från beslut till igångsättning. Den finska resan är kanske inte en norm som man ska jämföra all framtida kärnkraftbygge med. Rätta mig om jag missförstått det här.
Jag vet inte om du gått i en vindkraftpark någon gång. Jag som gillar naturen som den är blir bedrövad av att höra och se dessa monster som står i norrlandsskogarna. Och ett nog ganska säkert: hade de drivits av vinden och inte av subventioner så hade de nog aldrig kommit till.
Angående klimatfrågan så är den mindre alarmerande om du kikar i den vetenskapliga rapporten från IPCC istället för att lyssna till medias tolkningar av Sammanfattning för beslutsfattare. Det har alltid varit en stor skillnad mellan vad vetenskapsmännen/kvinnorna skriver och hur sedan den politiska gruppen sammanfattar det. Den är inte vetenskapligt grundad utan har en politisk agenda. Om du tittar på sealevel.info och jämför med Erica Bjerströms påståenden i SVT om havsnivåhöjningarna som beskrivs i sammanfattningen så ser du skillnaden tydligt.
I vilka vatten skulle dessa turbiner placeras? Jag känner inte till att det har uppstått några fler älvar värda att bygga ut.K Nils Andersson1 skrev:
Så är det absolut. Iförsig diskuterade vi inte om område 4 producerade utan överföringen genom Skåne. Men det är korrektEriksgatan skrev:
Bara det är Oskarshamnsverken ligger i elområde 3. Oskarshamn däremot ligger i elområde 4. Snacka om att bli pissad i ansiktet.Eriksgatan skrev:
Ja det är ju synd om de Tyska och Finska ägarna att de inte får mer betalt för elen. Men det skulle inte påverka dig om gränsen flyttades.
Vattenkraften byggdes väl ut för att vi hade en natur som tillät oss att bygga dammar där vi kunde spara energin och ta ut den efter behov och inte tillgång?
Den möjligheten finns ju inte med sol och vind utan där är vi tvungna att spara energin efter den blivit el, om den ska passa våra behov. I Australien har Musk (tror jag) byggt en gigantisk batteribank till vindkraften i en delstat till (också) gigantiska kostnader. Låter kalas men när man räknar på vad den räcker till har jag för mig att det skulle räcka till alla TV-apparater i 3 minuter. Låter inte som vi kan spara i batterier än.
Jag har stor respekt för alla yrkesmänniskor som byggde upp den svenska kraftförsörjningen. Jag tror den var unik i världen. Låga priser, stor stabilitet och inhemsk. Sedan hände någonting och idag är det rena vilda västern och min tro är att vi har bara sett början. I Australien har cirkusen pågått längre än här och där får en del pensionärer, utan stora plånböcker, välja mellan mat eller el. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan räkna väderberoende elproduktion som seriös om man inte har en lika stor backup i form av en lättstartad och lätt avstängbar produktion. Har man det? Svaret är inte vattenkraft längre. Den är vad jag begriper redan intecknad till stor del till av fossilfritt stål, laddstolpar till fordonsparken, utbyggd kollektivtrafik, omställning av industrier, exemplen är många. Och om 2 år när mellanlagren för använt kärnbränsle är fullt stannar all kärnkraft. Ska den också ersättas med vattenkraften? Valen för att ha el som villaägare på landet, dygnet runt, året runt, är snart begränsade till ett eget dieselverk, precis som i stora delar av Australien. Känns som vi missbrukat vårt arv när det gäller kraftnät och produktion!
Den möjligheten finns ju inte med sol och vind utan där är vi tvungna att spara energin efter den blivit el, om den ska passa våra behov. I Australien har Musk (tror jag) byggt en gigantisk batteribank till vindkraften i en delstat till (också) gigantiska kostnader. Låter kalas men när man räknar på vad den räcker till har jag för mig att det skulle räcka till alla TV-apparater i 3 minuter. Låter inte som vi kan spara i batterier än.
Jag har stor respekt för alla yrkesmänniskor som byggde upp den svenska kraftförsörjningen. Jag tror den var unik i världen. Låga priser, stor stabilitet och inhemsk. Sedan hände någonting och idag är det rena vilda västern och min tro är att vi har bara sett början. I Australien har cirkusen pågått längre än här och där får en del pensionärer, utan stora plånböcker, välja mellan mat eller el. Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan räkna väderberoende elproduktion som seriös om man inte har en lika stor backup i form av en lättstartad och lätt avstängbar produktion. Har man det? Svaret är inte vattenkraft längre. Den är vad jag begriper redan intecknad till stor del till av fossilfritt stål, laddstolpar till fordonsparken, utbyggd kollektivtrafik, omställning av industrier, exemplen är många. Och om 2 år när mellanlagren för använt kärnbränsle är fullt stannar all kärnkraft. Ska den också ersättas med vattenkraften? Valen för att ha el som villaägare på landet, dygnet runt, året runt, är snart begränsade till ett eget dieselverk, precis som i stora delar av Australien. Känns som vi missbrukat vårt arv när det gäller kraftnät och produktion!
Det mesta du skriver är rena lögner eller totala missuppfattningar. Var du ens med på den tiden??MultiMan skrev:Befintlig kärnkraft läggs ner och har lagts ner pga politiska beslut. Allt annat är historielöst. Typexempel är 1200MW Barsebäck precis där den behövdes. Effektskatten en annan. Osäkerheten om slutförvaring av kärnbränsle ytterligare en. Kärnkraftsomröstningen som redan nämnts hade bara avveckling som alternativ, ingen utveckling.
Många länder bygger ut kärnkraften därför att den är stabil och pålitlig, året runt. Det leder till stabila, förutsägbara och lägre priser, även om det givetvis är dyrare att bygga nytt än tidigare, det också till stor del beroende på politiska beslut. Stora delar av dagens ängsliga generation måste ha femdubbla hängslen och livrem för att våg gå upp på morgonen. Därför röstar de bort det samhälle som tidigare generationer byggt upp med blod, svett och tårar. Det är dock bortglömt när man går till valurnorna, men tack och lov verkar det ändå vara en svängning på gång, så att politiska beslut än en gång kan verka för tillväxt och hela landets bästa, inte serva en liten elit som tror de räddar världen.