635 822 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
pellets är en ganska dyr form av värme..Boilerplate4U skrev:
flis billigare..
ved billigaste..
elen kan vi vara säker på kommer öka i pris, men alla har olika förutsättningar för att värma husen...
Betalade för Oktober 1,70 kr/kWh för elen inklusive överföringsavgift, energiskatt och moms.Boilerplate4U skrev:
30 öre/kWh ut skulle då ge COP på 5,7, vilket iallafall jag känner mig rätt säker på att jag inte får ut.
Men visst, nu blev det lite missvisande eftersom jag skrev driftskostnad i samma veva. Bergvärmen är fortfarande billigare om man ignorerar amorteringen på installationskostnaden.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Fr.o.m november fick vi nytt årsavtal med Kundkraft på 84 öre kWh (SE3). Avtalet innan var på 47 öre kWh. De 30 öre kWh jag nämnde inkludera allt dvs moms nätavgifter mm.C cpalm skrev:
Nja, investeringen ink avbetalning brukar man kunna räkna av inom 10 år men ofta tidigare. I vårt fall redan efter ca 5 år dvs 13 år av ren och skär avkastning med väldigt låga uppvärmningskostnader. Vi hade i alla fall en j-la tur som installerade BV 2003 för redan några år senare rusade oljepriset upp till rekordhöga nivåer och toppade 2008 i samband med finanskrisen.C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jodå. Det verkar vara sällsynt olyckliga omständigheter. Om det är ett torrt hål så kan du fylla det med vatten och om det inte sjunker undan så borde det funka.G OMathson skrev:Läser du inte svaren på dina egna frågor? Svarade tidigare.
Jag fattar inte heller varför borran blivit då kall, men det är ju typ 19år med som sagt många hål runt och troligen står grundvattnet helt still, kanske grundvattnet har sjunkit då det inte är så långt aktivt längre. När det är plus ute nästa gång ska jag gräva upp och fylla hålet med trädgårdsslangen och se men det är ju inte så lätt
Annars kan du spräcka det istället för att få in grundvatten, som de med sinade brunnar brukar göra.
Rent tekniskt kan du förstås borra att ett helt nytt, djupare hål. Men jag hade nog börjat med att ta reda på hur långt aktivt du egentligen har.
Fast när vi nu gör en "objektiv" jämförelse kan man ju inte tillgodoräkna sig individuella omständigheter som att pumpen redan är avskriven jämfört med oljeeldning och att man ligger på ett fastprisavtal...Boilerplate4U skrev:
Räknar man så kommer min anläggning aldrig betala sig eftersom vi (förra ägaren) bytte från ved till bergvärme.
Fattar inte hur du kan ligga på 84 öre/kWh ink. allt? Jag betalar 69,5 öre/kWh bara i rörliga nätkostnader och energiskatt.
Medlem
· 1 686 inlägg
Så är det naturligtvis. Det är ofta svårt att få till en kognitiv samsyn om vad som är en rättvis jämförelse. Ofta gagnar jämförelsen bara ena parten som vill framhålla sitt eget perspektiv.C cpalm skrev:Fast när vi nu gör en "objektiv" jämförelse kan man ju inte tillgodoräkna sig individuella omständigheter som att pumpen redan är avskriven jämfört med oljeeldning och att man ligger på ett fastprisavtal...
Räknar man så kommer min anläggning aldrig betala sig eftersom vi (förra ägaren) bytte från ved till bergvärme.
Jag var otydlig. Avtalet med Kundkraft på 84 öre/kWh gäller enbart elkostnaderna dvs exklusive nätavgifter. Önskar att man kunde börja konkurrera med kostnader för nätavgifter och dyl. Och bort med dubbelbeskattning som tex energiskatten.C cpalm skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 870 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 870 inlägg
Finns solar power diverters. Vi har en Zappi v2 laddbox från myenergi.com som även tillverkar den på länken nedan och de jobbar integrerat med solpaneler. Egentligen bara en smart strömbrytare som styr överskotts-solel att prioritera att värma upp varmvattenberedaren och värmepannan innan resten av överskottet.säljs till marknaden.peterbroberg skrev:Försöker också hitta en lösning på varmvatten beredaren att bara starta när vi når 1kW produktion.
Så har någon tips på en så lösning är det välkommet, nu blir det manuellt och varmvattnet klara 3 dgr idag utan att vi behöver sätta på det för att duscha = 60kW dygnet normalt i Okt till 40kW idag med solcellerna
myenergi - Eddi Solar Power Diverter CE-EDDI-16A1P01 – Cool Energy Shop
Medlem
· 1 686 inlägg
Medlem
· 1 686 inlägg