635 875 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Imorgon ser det ju inte kul ut för SE3.
06-22 är det över 2kr/kWh med en peak på 4,34 kr vid klockan 17.
Blir till att köra Earth hour hela dagen..
Ligger hittills denna månaden på ett snitt på 66,10 öre/kWh, men det lär ju dra iväg uppåt nu de sista dagarna i November.
Men den stora frågan är ju om vi ser något slut på detta. Det är knappt kallt ännu och priserna skenar! Vad kommer hända i januari-februari när det blir riktigt kallt? Nån som vågar sig på att gissa?
06-22 är det över 2kr/kWh med en peak på 4,34 kr vid klockan 17.
Blir till att köra Earth hour hela dagen..
Ligger hittills denna månaden på ett snitt på 66,10 öre/kWh, men det lär ju dra iväg uppåt nu de sista dagarna i November.
Men den stora frågan är ju om vi ser något slut på detta. Det är knappt kallt ännu och priserna skenar! Vad kommer hända i januari-februari när det blir riktigt kallt? Nån som vågar sig på att gissa?
När isen lagt sig klart i dammarna i norrlandsälvarna så kommer de upp till normal produktion och SE1 och SE2 kommer få se betydligt trevligare och mer normala priser.S StevieGee skrev:
Däremot kommer SE3 och framförallt SE4 få se höga priser hela vintern iom gaspriserna (och den nästan helt nedstängda kärnkraften i Tyskland) och allmänna elbristen i Europa.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
G OMathson skrev:Cirkpumpen ställer in en delta T på ca 3 automatiskt då ut kan bli -5,5.
Va ute och fyllde vatten nyss, tog ca 5 minuter innan det rann över. Hade 60m trädgårdsslang så vattnet kom rätt långsamt. När jag slutade fylla så "sög" nivån ned. Gissar att grundvattnet ligger ca 5-10m ner.
Fortfarande -1,0C in.
Angående "infarkt" i borran: "Värmepumpsforum - Minus 7 grader i borrhålet"Boilerplate4U skrev:Intressant. Om du fortfarande har ett delta på 2-3 låter det som ett ordentligt nerkylt hål pga hård belastning, pumpen går förmodligen dygnet runt utan större uppehåll. Jag skulle kolla med leverantören vad de anser om läget. Med tanke på hålets djup är det lite märkligt att de inte erbjöd en varvtalsstyrd maskin. De flesta invertrar har ju funktioner som bromsar kompressorn om det blir för låg temp på inkommande kylmedia för att optimera uttaget från hålet.
Mikael_L skrev:När isen lagt sig klart i dammarna i norrlandsälvarna så kommer de upp till normal produktion och SE1 och SE2 kommer få se betydligt trevligare och mer normala priser.
Däremot kommer SE3 och framförallt SE4 få se höga priser hela vintern iom gaspriserna (och den nästan helt nedstängda kärnkraften i Tyskland) och allmänna elbristen i Europa.
Finns det ingen ljusning i sikte för SE3?Mikael_L skrev:När isen lagt sig klart i dammarna i norrlandsälvarna så kommer de upp till normal produktion och SE1 och SE2 kommer få se betydligt trevligare och mer normala priser.
Det är en marknad som fungerar bättre än i princip alla andra marknader.
Jag gissar att när väl kraften från Norrlandsälvarna kommer igång som den ska under vintern så kommer antagligen priset i SE3 påverkas ganska mycket av köld resp vind, dvs när kraftbehovet ökar eller produktionen minskar, så jag tror på väldigt varierande priser i SE3.S StevieGee skrev:
Medan SE4 har det värre då det är kontinentens behov och priser som på ett helt annat sätt kommer "smitta" SE4, dvs det södraste elområdet tror jag kommer få mer jämt högt elpris hela tiden.
Detta är alltså vad jag tror, vad min kristallkula säger mig.
Tror du på att priserna beror ”isläget”? Vad jag kan se på SVK så producerar vattenkraften precis som vanligt. Jag tycker det är kanon att marknaden nu äntligen spridit sig till hela Sverige.Mikael_L skrev:När isen lagt sig klart i dammarna i norrlandsälvarna så kommer de upp till normal produktion och SE1 och SE2 kommer få se betydligt trevligare och mer normala priser.
Ved försäljningen pekar, värmeljusen tar slut på Ikea och (mp) går under 1,5% i väljarundersökningarnaS StevieGee skrev:
Förhoppningsvis kräver Marie Nilsson eller någon annan från Industrifacken att det byggs nya reaktorer för att säkra svensk exportindustris fortlevnad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Ett lite spretigt svar för att i någon mån hålla mig till trådens tema.A Abies koreana skrev:
Jag tycker att fossilfri el är en no-brainer i sammanhanget. Jag tror där att kärnkraften är den absolut viktigaste komponenten. Dels nu, men i synnerhet om vi i västvärlden ska dubblera vår elkonsumtion och resten av världen mångdubbla sin.
I övrigt tror jag att personer som Tim Jackson som drömmer om en värld där man omformar människors mål och drömmar till något annat än dessa själva önskar är snett ute. Det må låta bra på scen, men det funkar inte i verkligheten.
Människor vill förbättra sina liv, att deras barn ska få det bättre än de själva haft. Det är det som tagit miljarder av människor ur extrem fattigdom och det lär vara det som räddar även den sista knappa 3/4-miljarden människor ur denna misär. Deras, och vår, strävsamhet.
Globalt finns det helt enkelt frågor som står högre på dagordningen än klimatet, som svält och sjukdomar som hiv och malaria. Det är därför som de asiatiska och afrikanska länderna inte är så brydda om klimatmålen – de har andra saker att lösa först. Kanske kan vi dock i någon mån lura systemet genom att få fossilfri kraftproduktion att bli billigare än fossilbaserad. Exempelvis.
Jag ser som sagt nationalekonomer, i synnerhet mer högprofilerade sådana, som människor med svar som söker frågor snarare än tvärtom, Men utifrån mina preferenser föredrar jag vida någon som Björn Lomborg över en Tim Jackson. Han har förstås också en agenda, Men den handlar mer om hur man hanterar mänskliga drivkrafter än omdanar dem.
Först ett kort klipp om varför fossilkraft ändå inte är så dum i alla lägen, och vad el har ersatt för mer problematiskt energianvändande.
Sen ett längre med varför det inte är givet att prioritera klimatfrågan (eller ens favoritfrågor oavsett vad de är).
Tja, jag ska erkänna att jag bara gått på nyhetsrapportering här (samt letat reda på att det tydligen finns ett sånt här årligt problem)JA”Snabbe” skrev:
Men nyheter typ:
https://sverigesradio.se/artikel/i-dag-rusar-elpriserna-i-hojden--4
Jag vet inte riktigt var jag ska hitta produktionsdata. För vattenfalls anläggningar så hittar jag lätt data för Ringhals och Forsmark, men inget om vattenkraften, på deras hemsidor...
Nyhetsrapporteringen är ju helt off måste man ju säga. Likaså info från elbolagen. I fredags skrev dom att priset ”förväntas” öka med X antal %. ”Förväntas” , priserna är ju redan satta sedan dagen innan så man vet ju redan utfallet. Det förefaller vara bristande kompetens hos journalister.Mikael_L skrev:Tja, jag ska erkänna att jag bara gått på nyhetsrapportering här (samt letat reda på att det tydligen finns ett sånt här årligt problem)
Men nyheter typ:
[länk]
Jag vet inte riktigt var jag ska hitta produktionsdata. För vattenfalls anläggningar så hittar jag lätt data för Ringhals och Forsmark, men inget om vattenkraften, på deras hemsidor...