635 858 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Cirkpumpen ställer in en delta T på ca 3 automatiskt då ut kan bli -5,5.Boilerplate4U skrev:Jag menade inte så långt bak i tiden utan tänkte mer på om du möjligtvis hunnit kolla brinet "realtid" nu när det börjat bli minusgrader.
Men som sagt, brine -2,7° in (och gissningsvis runt -4° ut) låter onekligen lågt. Om det körs så under en längre tid kan det eventuell finnas risk för permafrost vilket får stor påverkan på verkningsgraden negativ (COP) så det kan nog löna sig och kolla upp ordentlig. Slår den på eltillskott också?
Va ute och fyllde vatten nyss, tog ca 5 minuter innan det rann över. Hade 60m trädgårdsslang så vattnet kom rätt långsamt. När jag slutade fylla så "sög" nivån ned. Gissar att grundvattnet ligger ca 5-10m ner.
Fortfarande -1,0C in.
Rörliga avtal ligger något över snittpris. Så dina siffror är fel.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
Intressant. Om du fortfarande har ett delta på 2-3 låter det som ett ordentligt nerkylt hål pga hård belastning, pumpen går förmodligen dygnet runt utan större uppehåll. Jag skulle kolla med leverantören vad de anser om läget. Med tanke på hålets djup är det lite märkligt att de inte erbjöd en varvtalsstyrd maskin. De flesta invertrar har ju funktioner som bromsar kompressorn om det blir för låg temp på inkommande kylmedia för att optimera uttaget från hålet.G OMathson skrev:Cirkpumpen ställer in en delta T på ca 3 automatiskt då ut kan bli -5,5.
Va ute och fyllde vatten nyss, tog ca 5 minuter innan det rann över. Hade 60m trädgårdsslang så vattnet kom rätt långsamt. När jag slutade fylla så "sög" nivån ned. Gissar att grundvattnet ligger ca 5-10m ner.
Fortfarande -1,0C in.
Redigerat:
Om man förbrukar sin el på samma tider som en normalkund blir det samma pris med timdebitering som med vanligt rörligt pris. Var det svar på frågan?
nej, kompisen har 87 öre rörligt. Han betalar samma hela månaden. Jag betalar mellan 200-400 öre och har gjort i några dagar. Hur kan vi då betala lika mycket?D Daniel 109 skrev:
Din polare har inte koll. Det priset var sannolikt förra månaden. Priset på rörliga avtal är ett viktat medelvärde, man får således inte reda på vad det blev förrän månaden är slut.
Tänk vad skönt att äntligen ha prickat in ett bra elavtal på 31 öre/KWh + moms. Synd att de fasta kostnaderna är den stora biten och att de inte påverkas av ens avtal.