Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Verkar ligga på 80-100 öre/kWh plus fasta kostnader på mellan 5-8 tkr/år så det var inte speciellt billigt.
Vintertid är det säkert de priserna du skriver om, tar de 10 eller 20 öre på sommaren?

A
Är det någon som kommer fortsätta med Tibber? Timdebitering är snordyrt nu

G
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Jag menade inte så långt bak i tiden utan tänkte mer på om du möjligtvis hunnit kolla brinet "realtid" nu när det börjat bli minusgrader.

Men som sagt, brine -2,7° in (och gissningsvis runt -4° ut) låter onekligen lågt. Om det körs så under en längre tid kan det eventuell finnas risk för permafrost vilket får stor påverkan på verkningsgraden negativ (COP) så det kan nog löna sig och kolla upp ordentlig. Slår den på eltillskott också?
Cirkpumpen ställer in en delta T på ca 3 automatiskt då ut kan bli -5,5.
Va ute och fyllde vatten nyss, tog ca 5 minuter innan det rann över. Hade 60m trädgårdsslang så vattnet kom rätt långsamt. När jag slutade fylla så "sög" nivån ned. Gissar att grundvattnet ligger ca 5-10m ner.
Fortfarande -1,0C in.

• Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Är det någon som kommer fortsätta med Tibber? Timdebitering är snordyrt nu
Det är inte dyrare än det vanliga vägda medelpriset. Skillnaden är att man kan snåla lite extra när det blir högt pris.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Det är inte dyrare än det vanliga vägda medelpriset. Skillnaden är att man kan snåla lite extra när det blir högt pris.
Hur menar du nu? Snittpriset ligger ju 3-4kr per dygn nu. Betalar mer än 2kr under natten också. Klart det blir billigare med ett rörligt avtal på 80 öre?

Rörliga avtal ligger något över snittpris. Så dina siffror är fel.

G OMathson skrev:
Cirkpumpen ställer in en delta T på ca 3 automatiskt då ut kan bli -5,5.
Va ute och fyllde vatten nyss, tog ca 5 minuter innan det rann över. Hade 60m trädgårdsslang så vattnet kom rätt långsamt. När jag slutade fylla så "sög" nivån ned. Gissar att grundvattnet ligger ca 5-10m ner.
Fortfarande -1,0C in.
Intressant. Om du fortfarande har ett delta på 2-3 låter det som ett ordentligt nerkylt hål pga hård belastning, pumpen går förmodligen dygnet runt utan större uppehåll. Jag skulle kolla med leverantören vad de anser om läget. Med tanke på hålets djup är det lite märkligt att de inte erbjöd en varvtalsstyrd maskin. De flesta invertrar har ju funktioner som bromsar kompressorn om det blir för låg temp på inkommande kylmedia för att optimera uttaget från hålet.

Redigerat:
A
D Daniel 109 skrev:
Är gebomsnittspriset samma för timpris och rörligt om man tittar per månad då? Fattar inte riktigt

Nytt rekord:crysmile:
Skärmbild som visar en lista över timpriser för el med ett maxpris markerat vid 17:00.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om man förbrukar sin el på samma tider som en normalkund blir det samma pris med timdebitering som med vanligt rörligt pris. Var det svar på frågan?

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Nytt rekord:crysmile:
[bild]
men har man ett rörligt avtal blir man inte drabbas? Eller drabbas man nästa månad?

A
D Daniel 109 skrev:
Om man förbrukar sin el på samma tider som en normalkund blir det samma pris med timdebitering som med vanligt rörligt pris. Var det svar på frågan?
nej, kompisen har 87 öre rörligt. Han betalar samma hela månaden. Jag betalar mellan 200-400 öre och har gjort i några dagar. Hur kan vi då betala lika mycket?

Din polare har inte koll. Det priset var sannolikt förra månaden. Priset på rörliga avtal är ett viktat medelvärde, man får således inte reda på vad det blev förrän månaden är slut.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Din polare har inte koll. Det priset var sannolikt förra månaden. Priset på rörliga avtal är ett viktat medelvärde, man får således inte reda på vad det blev förrän månaden är slut.
Ok, tack. Nu förstår jag.
De med rörligt släpar en månad efter då.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Tänk vad skönt att äntligen ha prickat in ett bra elavtal på 31 öre/KWh + moms. Synd att de fasta kostnaderna är den stora biten och att de inte påverkas av ens avtal.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.