635 822 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Ja, så länge villareaktorn inte finns att köpa är nog en korrekt bergvärmeinstallation (när förutsättningar finns) det bästa om man väger samman ekonomi, bekvämlighet (slippa bära ved eller pelletspåsar) och komfort (jämn värme, låg bullernivå).
Elpriset kommer inte fortsätta vara så här högt (i relation till andra priser) hur länge som helst.
Elpriset kommer inte fortsätta vara så här högt (i relation till andra priser) hur länge som helst.
Vad är det som säger det?Magnus E K skrev:Ja, så länge villareaktorn inte finns att köpa är nog en korrekt bergvärmeinstallation (när förutsättningar finns) det bästa om man väger samman ekonomi, bekvämlighet (slippa bära ved eller pelletspåsar) och komfort (jämn värme, låg bullernivå).
Detta kanske är det nya normala och vi får nu under december och framåt se rejäla höjningar...... Det vet vi inte...
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
En pelletsanläggning går på runt 60-70 tkr plus att man behöver utrymme till bulkförråd om man vill slippa springa och mata brännaren flera ggr om dagen. Det förutsätta också att du redan har vattenburen värme annars tillkommer rätt stora investeringar för radiatorer och slingor. Pellets tycker jag är mindre lämpligt ur miljöhänsyn i dessa tider.K Nils Andersson1 skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Faktum är att dels kostnaden på att köpa bergvärme samt kostnaden för att driva är nu ganska hög. Då blir andra sätt kanske billigare och då mera attraktiva. Sen är det fler faktorer så klart, men ved är billigt.Boilerplate4U skrev:En pelletsanläggning går på runt 60-70 tkr plus att man behöver utrymme till bulkförråd om man vill slippa springa och mata brännaren flera ggr om dagen. Det förutsätta också att du redan har vattenburen värme annars tillkommer rätt stora investeringar för radiatorer och slingor. Pellets tycker jag är mindre lämpligt ur miljöhänsyn i dessa tider.
Medlem
· 1 686 inlägg
Initial kostnad för bergvärm är stor ca 140-180 tkr men driften är billig vilket gör det till en långsiktig bra investering vilket avspeglar priset på fastigheten. Ved kan vara ett bra komplement för den som har möjlighet men också en vanlig luftvärmepump.K Nils Andersson1 skrev:
Redigerat:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Därför att med dygnspriser på 2-3 kr/kWh (nya rekord igen imorgon) är befintliga kraftverk extremt lönsamma, så om detta består (även om det bara är på vinterhalvåret) kommer det börja hagla in ansökningar om att få bygga nya kärnkraftverk och kraftvärmeverk. Det kan ta några år innan de blir klara, men en bergvärmeinstallation är ju en investering på lång sikt.Maskintok skrev:
Eller så kan man ju flytta till Polen där elen imorgon bara kostar ca 1,15 kr/kWh.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Jag har aldrig ändrat skalan i mina diagram sen 2017 när jag skrev koden som skapar dem. Imorgon är första gången skalan från -20 öre till 320 öre inte räcker till utan gav följande resultat (SE3):
Orkar inte fixa det nu och kanske lika bra; räcker att veta att det är dyrt...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orkar inte fixa det nu och kanske lika bra; räcker att veta att det är dyrt...
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Elpriset kommer inte..." Inte? Blir det billigare när svenska nätet kan kan mata ett vindstilla Danmark mer och när vi lagt ner kärnkraften vi har kvar? Lägg ner lite vattenkraft på det! Nä, detta är bara början!Magnus E K skrev:Ja, så länge villareaktorn inte finns att köpa är nog en korrekt bergvärmeinstallation (när förutsättningar finns) det bästa om man väger samman ekonomi, bekvämlighet (slippa bära ved eller pelletspåsar) och komfort (jämn värme, låg bullernivå).
Tror jag inte så mycket på..Magnus E K skrev:Därför att med dygnspriser på 2-3 kr/kWh (nya rekord igen imorgon) är befintliga kraftverk extremt lönsamma, så om detta består (även om det bara är på vinterhalvåret) kommer det börja hagla in ansökningar om att få bygga nya kärnkraftverk och kraftvärmeverk. Det kan ta några år innan de blir klara, men en bergvärmeinstallation är ju en investering på lång sikt.
Eller så kan man ju flytta till Polen där elen imorgon bara kostar ca 1,15 kr/kWh.
Jag har 12000 kWh per..
får se om jag orkar bry mig om att koppla in nya pannan i vinter.. Då kommer vårt behov att sjunka betydligt...
runt hälften...
När jag ej behöver elpatronen 6-8 månader utan kan elda där ute... Och slippa värmen inne på sommaren..
Eller börja planera för solpaneler...
Men just elberoendet tänker jag minska...
Medlem
· 1 686 inlägg
Vet inte hur du räknar med pellets kostar ca 80 öre/kWh och jämfört med vår bergvärme som ligger på ca 30 öre/kWh med aktuellt elpris. Förra året halva den kostnaden dvs runt 15 öre/kWh.C cpalm skrev:
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg
Jag menade inte så långt bak i tiden utan tänkte mer på om du möjligtvis hunnit kolla brinet "realtid" nu när det börjat bli minusgrader.G OMathson skrev:
Men som sagt, brine -2,7° in (och gissningsvis runt -4° ut) låter onekligen lågt. Om det körs så under en längre tid kan det eventuell finnas risk för permafrost vilket får stor påverkan på verkningsgraden negativ (COP) så det kan nog löna sig och kolla upp ordentlig. Slår den på eltillskott också?