P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vettetusan. Socialdemokraterna brukar dra upp ådalen -31, och miljöpartiet både Harrisburg och Tjernobyl.
Det är ju väldokumenterade händelser som har blivit del av varsin mytologi. Vem kommer ihåg februarikylan 2021?

Redigerat:
  • Haha
bruka och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Det är ju väldokumenterade händelser som har blivit del av varsin mytologi. Vem kommer ihåg Februari 2021?

[media]
Va hände då?

P
Maskintok skrev:
Va hände då?
Ja, precis. :)

A
P pmd skrev:
Ja, precis. :)
jahopp.. :thinking:
stora dödshoppet från trottoarkanten? ;)

P
E Emanuel01 skrev:
Är väl bara att byta till fastpris. Fortfarande 68öre på vattenfall 3år.
Det tyder på att det är en dålig idé att binda elpriset. Alla gissar väl om framtiden men jag tror att elproducenterna gissar lite bättre än jag om just elpriset.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
I värsta fall får man väl kallställa huset och flytta hem till mor och far som har fjärrvärme. Alternativt stuva om i hushållsbudgeten och acceptera att elräkningen för en månad blir som hela årskostnaden 2020.
Tänkvärt och möjligt att omprioritera hushållsbudgeten om det inte är flera eller många månader som blir som hela årskostnaden 2020

tommib
P pmd skrev:
Det tyder på att det är en dålig idé att binda elpriset. Alla gissar väl om framtiden men jag tror att elproducenterna gissar lite bättre än jag om just elpriset.
På samma sätt som bankerna gissar bättre om räntan.

Det finns givetvis undantag där något totalt oväntat händer men statistiskt så är det billigare med rörligt.

• Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vissa bolag har slutat med fastpris nu!!!!

Är ju redan energikris så äldre statistik tror jag inte går att implimetera. Hur mycket kärnkraft som helst som skrotats samt att el behovet ökats. Sen Ryssland på det...

G OMathson skrev:
Nibe 1245-8 från 2020, lågtemp ut, 300l acc, 140m borra, foderrör 3m direkt i berg, ca 130 aktivt, Södertörn, tidigare 1215-7 från 2003, borrade 20m längre än rekommenderat då, fullt med hål ca 20m runt om, 20 tals hus ca 140m2, +15m2 källare uppvärmd. Har hög verkningsgrad - kyler hålet hårt. När pumpen stått still ett tag är brine In ca +2C en stund då berget är ännu inte helt ned kylt. Skit också att jag inte kan borra ett till på kanske 100m och köra parallellt.
Hur mkt el drar bvp per år?

11500 förra året med 110m2+källare på ca 50m2 med en bv från 2004. Ca 20 grader på nedre våning.

G
K karlmb skrev:
Hur mkt el drar bvp per år?
Svårt att vet men hushållet tot ca 12000KWh/år men vad spelar det för roll? Många i ett ibland väldigt kallt land som Sverige behöver effekt när det är kallt, både hem och arbetsplatser, och nu har vi lagt ner (och fortsätter) lägga ner baskraft blir det kass! Slumpkraft ger jag inget för!

• Gilla
Magnus E K och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Nibe 1245-8 från 2020, lågtemp ut, 300l acc, 140m borra, foderrör 3m direkt i berg, ca 130 aktivt, Södertörn, tidigare 1215-7 från 2003, borrade 20m längre än rekommenderat då, fullt med hål ca 20m runt om, 20 tals hus ca 140m2, +15m2 källare uppvärmd. Har hög verkningsgrad - kyler hålet hårt. När pumpen stått still ett tag är brine In ca +2C en stund då berget är ännu inte helt ned kylt. Skit också att jag inte kan borra ett till på kanske 100m och köra parallellt.
Vi ersatte vår oljepanna 2003 med en BVP (IVT Greenline HT+ E11) och borrade 200 meter på deras rekommendation. När BVP kör som hårdast har vi 2.4 in och -0.4 ut.

Varför kan du inte borra ett hål till? Om det är många hål runt brukar man kunna vinkla..

G OMathson skrev:
Svårt att vet men hushållet tot ca 12000KWh/år…
Det tycker jag låter väldigt bra.

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vi ersatte vår oljepanna 2003 med en BVP (IVT Greenline HT+ E11) och borrade 200 meter på deras rekommendation. När BVP kör som hårdast har vi 2.4 in och -0.4 ut.

Varför kan du inte borra ett hål till? Om det är många hål runt brukar man kunna vinkla..

Det tycker jag låter väldigt bra.
Skulle du välja samma/motsvarande lösning i dag med dessa energipriser?

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
11500 var med hela elförbrukningen vet inte vad vp drog exakt. Hus från 1968.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.