635 766 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 728 inlägg
Vem eller vad förminskar jag, honom eller dig? Jag utgår från att vi pratar om författaren. Han är uppenbarligen en politisk nationalekonom, den typen som har en lösning som söker ett problem – alltså som de flesta av dem. Jag är i grunden skeptisk till dem som vetenskapsmän.A Abies koreana skrev:Spontant tänkte jag göra som jag brukar, ignorera den här typen av kommentarer men jag ångrade mig. Du ägnar dig åt att förminska och jag skulle svara med att osynliggöra - nää, bättre kan vi eller hur?
Utebliven tillväxt får vår ekonomi att kollapsa samtidigt som vi vet att global tillväxt och miljöpåverkan alltid har följts åt. Tillväxt finns med i FN` s globala mål, Sveriges klimatlag har en skrivelse som säger att inga utsläppsminskningar får hota tillväxten.
Jag utgår från att du läst boken eller på annat sätt funderat över hur vi kan lösa det som brukar kallas "tillväxtens dilemma" och jag tar gärna del av dina tankar omkring detta.
Och han fyller vid en snabb anblick alla mina krav för att inte vara trovärdig. Det innebär inte att jag inte tycker att frågan är oviktig, bara att den typen av nationalekonomer är just vad jag beskrev honom som – politiker.
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Redan vinklat och ingen onyttjad volum då det är fem andra hål runt mitt.Boilerplate4U skrev:
Vi bär alla ideologiska glasögon som begränsar vårt synfält, att acceptera det gör dessvärre verkligheten mer komplicerad där förnekelse eller enkla lösningar inte fyller någon funktion.Nötegårdsgubben skrev:
När tvillingtornen föll i New York gick president George W. Bush ut i ett direkt TV sänt tal och sa ungefär såhär;
"Amerikanare - gå ut och gör det ni kan allra bäst, konsumera!"
Budskapet är tydligt, ingenting får störa tillväxten.
Idag är det knappast någon som inte förstår att det ekologiska utrymmet har gränser. En del hävdar att vi kan klara utmaningarna med ny teknik och grön tillväxt, själv är jag inte övertygad.
Klimatförändringarna kostar alltmer av offentliga medel, dels för anpassning till ett nytt klimat men även för de katastrofer som inträffar i form av översvämningar, bränder, förstörda skördar, flyktingströmmar. Ökande energipriser har säkert en teknisk förklaring men man kan också se det som ett varningstecken på en livsviktig infrastruktur som inte förmår leverera.
Den globala ekonomin bygger på ständig tillväxt, annars krackelerar den samtidigt som det ekologiska utrymmet krymper.
Jag har ingen lösning på detta dilemma, jag bara försöker formulera det.
Tar gärna del av dina tankar om du tycker att frågan är viktig.
Försommaren- 20 gick det an att fylla oljetanken, oljepriset 10000kr/m3 kunde inte locka till bvp investering just då iaf, i dag lockar inte elpriset 200EUR/MW till värmepumpsinvestering heller.Boilerplate4U skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Ojdå, verkligen tråkigt läge!G OMathson skrev:
Läste på Värmepumpsforum att det är möjligt att utöka befintligt hål men eftersom det är förknippat med stora risker som tex att borren fastnar är det få "normal-borrare" som vill åta sig ett sådant uppdrag men det finns tydligen firmor som har specialutrustning för detta.
Medlem
· 1 686 inlägg
Det där förstår jag inte riktigt. BVP omvandlar elen till 3-4 ggr mer värmeenergi. Vad är alternativet?F fribygg skrev:
Om hela huset drar 12000 kWh/år så kan väl knappast borran vara för grund? Hur stort är huset?G OMathson skrev:
Medlem
· Stockholm
· 2 188 inlägg
Men om det är ett alternativ att gå djupare på befintlig plats, men man inte vill borra vidare i samma hål, varför inte ersätta det gamla hålet med ett nytt djupare precis bredvid det gamla?Boilerplate4U skrev:Ojdå, verkligen tråkigt läge!
Läste på Värmepumpsforum att det är möjligt att utöka befintligt hål men eftersom det är förknippat med stora risker som tex att borren fastnar är det få "normal-borrare" som vill åta sig ett sådant uppdrag men det finns tydligen firmor som har specialutrustning för detta.
Medlem
· 1 686 inlägg
Jag misstänker att det blir en kostnadsfråga eftersom med nytt hål får man även betala för nya foderrör, så för tex 200m blir det gissningsvis runt 55-65 tkr. Borra i befintligt med specialmaskin bör gå på ca 500-600 kr/m (ex rot). Sedan tillkommer visserligen nya slang för kollektorn men det är småpengar i sammanhanget.F fiskbuggaren skrev:
Nibe F1245-8 har en SCOP på 5.1 och är ju inverterstyrd så den borde kunde utnyttja hålet optimalt. Frågan är om valet av en 8kw-modell kanske var underdimensionerad redan från början. Kanske huset är dåligt isolerat och värmer tex ett garage också eller?
Ett annat alternativ är att komplettera med en vanlig LLVP.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Läser du inte svaren på dina egna frågor? Svarade tidigare.K karlmb skrev:
Jag fattar inte heller varför borran blivit då kall, men det är ju typ 19år med som sagt många hål runt och troligen står grundvattnet helt still, kanske grundvattnet har sjunkit då det inte är så långt aktivt längre. När det är plus ute nästa gång ska jag gräva upp och fylla hålet med trädgårdsslangen och se men det är ju inte så lätt
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Nej, F1245-8 är on-off. 1215-7 ger något mer värme än 1245-8, de ändrade hur man räknar men 1245 har högre COP, tar alltså mer från hålet.Boilerplate4U skrev:Jag misstänker att det blir en kostnadsfråga eftersom med nytt hål får man även betala för nya foderrör, så för tex 200m blir det gissningsvis runt 55-65 tkr. Borra i befintligt med specialmaskin bör gå på ca 500-600 kr/m (ex rot). Sedan tillkommer visserligen nya slang för kollektorn men det är småpengar i sammanhanget.
Nibe F1245-8 har en SCOP på 5.1 och är ju inverterstyrd så den borde kunde utnyttja hålet optimalt. Frågan är om valet av en 8kw-modell kanske var underdimensionerad redan från början. Kanske huset är dåligt isolerat och värmer tex ett garage också eller?
Ett annat alternativ är att komplettera med en vanlig LLVP.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tveksamt om man får tillstånd då alla grannar är ca 20m ifrån, även tveksamt om någon vill borra "nära", tänk om nya hålet träffar det gamla, då fastar nog allting.F fiskbuggaren skrev:
Medlem
· 1 686 inlägg
Om du lyckas komma åt och fylla på så återkom gärna och berätta om det blev någon skillnad (mest för jag är nyfiken).G OMathson skrev:
Jag har själv haft funderingar på att montera en utomhusdel (fläktpaket) kopplat till kollektorn som ska kunna ladda hålet när luften utomhus överstiger hålets temperatur.
Medlem
· 1 686 inlägg