635 690 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Här går det att läsa och öka sina kunskaper om is i samband med kraftversdammar.Maskintok skrev:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1027533/FULLTEXT01.pdf
Särskilt kap 2.5 är väl intressant för diskussionen i denna tråen.
Vettetusan. Socialdemokraterna brukar dra upp ådalen -31, och miljöpartiet både Harrisburg och Tjernobyl.P pmd skrev:
Men visst ... jag är inte säker på att taktiken fungerar, partierna har i stort sett minskat hela tiden sedan händelserna de refererar till.
Var det i denna tråd, eller någon av de andra som handlar om nästan samma sak, men det var någon som skrev att dagens situation, ekonomiskt, socialt, tillväxtmässigt etc, bara är ett gigantiskt pyramidspel.A Abies koreana skrev:Spontant tänkte jag göra som jag brukar, ignorera den här typen av kommentarer men jag ångrade mig. Du ägnar dig åt att förminska och jag skulle svara med att osynliggöra - nää, bättre kan vi eller hur?
Utebliven tillväxt får vår ekonomi att kollapsa samtidigt som vi vet att global tillväxt och miljöpåverkan alltid har följts åt. Tillväxt finns med i FN` s globala mål, Sveriges klimatlag har en skrivelse som säger att inga utsläppsminskningar får hota tillväxten.
Jag utgår från att du läst boken eller på annat sätt funderat över hur vi kan lösa det som brukar kallas "tillväxtens dilemma" och jag tar gärna del av dina tankar omkring detta.
Och det är väl en rätt bra liknelse. Denna eviga tillväxt kräver fortsatt konsumtion och smörjs av ständigt ökande befolkning.
Hela pyramiden är ett skört bygge som lätt kraschar om man börjar ändra i det fundamentala. Inga politiker vågar, ty ingen har en aning om hur världen "på andra sidan" kommer se ut, och fungera.
Att torgföra att man vill ändra på tingens tillstånd ger ingen makt nästa 4-års-period heller, så det är ett dilemma. T.ex. att vilja sänka bensinskatten för att gynna körande, det är att tänka på kommande 4 år, inte på kommande 40 åren.
Kan vi hoppas på Greta Thunberg-generationen? Kan dessa, nu snart unga vuxna, komma att ha en annan bild av världen, eller kommer vi pressa in dem i samma hjulspår som vi fossiler redan kört upp?
Redigerat:
Aha den texten...Mikael_L skrev:
Jo men det är fortfarande legitima åtgärder..
Att minska av på 3 vattenkraftverk samtidigt under minst 1 vecka är inte legitimt..
Ska åtgärder vidtas skall dessa ske utan att det påverkar varken industri eller konsument ekonomiskt eller på annat sätt..
dvs, det är deras jävla ansvarsområde att fixa detta utan störning...
inte alls vad jag menade.Mikael_L skrev:
de hade kunnat hålla något av verken igång på full fart medans 1 eller 2 åtgärdades för detta.. när nätet eller isen är tillbelåtenhet så tar man nästa..
Annars så hade de helt enkelt inte fått denna summa de kräver för elen.
Tja, du borde försöka ladda hem hela texten, ty du förstår nog inte.Maskintok skrev:
Låter de kravisen växa till sig (genom att t.ex. göra som du föreslår) kan kraftproduktionen stoppas för flera veckor, ja månader också om vitala saker går sönder.
Så det du föreslår är egentligen rent sabotage av landets elproduktion.
Prova att googla på
Isrelaterade produktionsförluster
och se om du kan hitta examensarbetet i en för dig läsbar version.
Nä nu är du fel ute.Mikael_L skrev:Tja, du borde försöka ladda hem hela texten, ty du förstår nog inte.
Låter de kravisen växa till sig (genom att t.ex. göra som du föreslår) kan kraftproduktionen stoppas för flera veckor, ja månader också om vitala saker går sönder.
Så det du föreslår är egentligen rent sabotage av landets elproduktion.
Prova att googla på
Isrelaterade produktionsförluster
och se om du kan hitta examensarbetet i en för dig läsbar version.
Jag har inte alls avsett att de inte ska göra något alls. inte heller skrivit detta.
Detta som skett har de i lugn och ro kunnat planera för länge, då kall grader i norr kommit tidigt.
Men detta blir mer en panikåtgärd som slutkund får betala dyrt för.. det är inte okej.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 327 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 327 inlägg
Löpande för innevarande månad vet jag tyvärr inte var man kan se utan att räkna ihop manuellt veckor och dagar. Månadsmedel för gångna månader bak till 2000 finns här:P pmd skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/historical-market-data/
Välj "Elspot Prices" under "Filter by category" och "Monthly" under "Filter by resolution". Inte så överskådligt men alla siffror finns där.
Tillägg: Räknade ihop manuellt för 27 första dagarna av november för SE3 till 68,81 öre, så trots avslutningen lär snittet bli lägre än septembers 90,26.
Redigerat:
Det är du som är fel ute.Maskintok skrev:
Det de gör är helt enligt god praxis och efter vad man lärt sig efter flera decenniers försök och studier, både lyckade och ej lyckade försök.
Tidpunkten när det sker bestämmer vädret, inte du, Vattenfall eller SVK .
Och åtgärden kan inte väntas med. Det man kan göra är att stänga intaget helt och istället släppa vatten i utskoven. Men det stoppar ju produktionen helt, så jag antar att du inte tycker det är bättre.
åtgärden kunde redan ha varit gjord.Mikael_L skrev:Det är du som är fel ute.
Det de gör är helt enligt god praxis och efter vad man lärt sig efter flera decenniers försök och studier, både lyckade och ej lyckade försök.
Tidpunkten när det sker bestämmer vädret, inte du, Vattenfall eller SVK .
Och åtgärden kan inte väntas med. Det man kan göra är att stänga intaget helt och istället släppa vatten i utskoven. Men det minskar ju produktionen ännu mer, så jag antar att du inte tycker det är bättre.
Det är det som är poängen och att när man gör en åtgärd så ska inte slutkund drabbas av detta, då ska isåfall staten ha andra lösningar för att täcka upp för den förlust i produktion Som fattas, men nu har vi haft regeringar som satsat på vind och slagit sönder all annan produktion.. Så då borde staten ha täckt upp för denna ekonomiska ökning.