A Abies koreana skrev:
Här en video från en av Jackson´s föreläsningar, året var 2010. Den tar en halvtimme av din tid, väl använda minuter för vidare diskussioner.
Länken funkade inte så bra, tillåt mig att lägga en bättre länk (transcript finns): https://www.ted.com/talks/tim_jackson_an_economic_reality_check

• Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Länken funkade inte så bra, tillåt mig att lägga en bättre länk (transcript finns):
Tack!

Magnus E K
F fribygg skrev:
Skitkul, har du elbil? ;)
Nej, inte än. Har en över 15 år gammal ospännande bränsledriven bil. (Men tankar nästan aldrig.)

A Abies koreana skrev:
År 2009 utkom en bok "Välfärd utan tillväxt" skriven av ekonomen Tim Jackson. Boken är en populärvetenskaplig version och sammanfattning av ett uppdrag han genomförde för Storbritanniens regering. Den väckte enorm uppmärksamhet världen över.
Nåja. En politisk pamflett utan något reellt avtryck utanför kretsen av redan frälsta är nog en rimligare beskrivning än ”enorm uppmärksamhet”.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Inte slut på rekorden. Koncentrerar mig på SE3 nu (av själviska skäl). Där har genomsnittspriset för ett helgdygn (lördag eller söndag) aldrig tidigare varit över 1 kr/kWh (96,3 öre från söndag 12 september i år). Imorgon är det priset 1,79 kr/kWh vilket är rekord oavsett veckodag och ökningen från tidigare rekord för ett helgdygn är antagligen rekord i procentuell ökning.

Edit:

Kul (?) är även att kl 17-18 imorgon kan man resa hela vägen från Riksgränsen till sydligaste Frankrike utan att spotpriset förändras:

[bild]
Är det nu vi nått den perfekta marknaden, @daniel109 ?

• Haha
1
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Nä en bit dit..
vänta tills slutet på nästa vecka... ;)

• Gilla
  • Arg
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Nä en bit dit..
vänta tills slutet på nästa vecka... ;)
@karlmb finns en anledning till att just 3 vattenkraftverk ställer åt samtidigt... Och inte är det för att sänka priset..
Inte heller för att låta isen sätta sig...
Det vore oansvarigt att göra detta samtidigt....

P
Maskintok skrev:
Jo just nu så gör man det.
blåser dåligt...
Och vattenkraftverk står stilla...
Att det blåser dåligt är inte samma sak som att hålla nere produktionen.

P
Maskintok skrev:
Elpriset rusar med 179 procent i dag
[länk]
Var finns det data om medelpriset per månad? Det priset är mycket mer intressant (åtminstone för mig) än dagspriset.
Iofs så måste jag väl vänta några dagar innan medelpriset för november är klart, men det vore ändå lite intressant med ett löpande medelvärde för innevarande månad.

P
A ajn82 skrev:
Skönt, hoppas på en riktigt kall och jävlig vinter så att framtida energipolitiken kan få en framträdande roll i valet nästa år.
Det fungerar bara om riksdagsvalet ligger i februari. I september tänker ingen på senaste vintern.

• Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Ja så är det såklart men jag undrar hur mycket det skiljer, ni har väl bättre isolerade bostäder och dimensionerade värmepumpar, här nere verkar det göras av med 18-20Kwh för en familj i en villa, hur ser det ut uppe hos er egentligen?
Per månad, eller?
Vi gör av med ungefär 19 MWh per år.

P
A Abies koreana skrev:
Handlar det enbart om ny teknik som skall rädda oss från klimathotet eller borde vi även våga ifrågasätta vår livsstil som innebär en ständigt ökande konsumtion för att upprätthålla tillväxten?
För att bibehålla ett välfärdssamhälle, och framförallt då en högklassig sjukvård, så kan vi inte ändra alltför mycket på hur samhället fungerar, men om vi kan acceptera en högre dödlighet i sjukdomar som idag går att bota så kan vi förstås ändra på mycket.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Eller som i detta fallet, istället för att gå omkring och vara hungrig hela tiden så väljer folk att äta sig mätt så länge de kan. Det kan ju dyka upp ny mat....
Det är en grundläggande egenskap hos i stort sett alla djur.

K karlmb skrev:
Det är fortfarande en fungerande marknad. Du skulle kanske föredra ransonering, men då skulle det saknas incitament att bygga planerbar kraft i det här läget. Alternativet att statliga medel ska användas för att bygga produktion tror jag inte heller att skulle gynna samhällsekonomin.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nåja. En politisk pamflett utan något reellt avtryck utanför kretsen av redan frälsta är nog en rimligare beskrivning än ”enorm uppmärksamhet”.
Spontant tänkte jag göra som jag brukar, ignorera den här typen av kommentarer men jag ångrade mig. Du ägnar dig åt att förminska och jag skulle svara med att osynliggöra - nää, bättre kan vi eller hur?

Utebliven tillväxt får vår ekonomi att kollapsa samtidigt som vi vet att global tillväxt och miljöpåverkan alltid har följts åt. Tillväxt finns med i FN` s globala mål, Sveriges klimatlag har en skrivelse som säger att inga utsläppsminskningar får hota tillväxten.

Jag utgår från att du läst boken eller på annat sätt funderat över hur vi kan lösa det som brukar kallas "tillväxtens dilemma" och jag tar gärna del av dina tankar omkring detta.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.