635 581 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Sverige
· 5 342 inlägg
Länken funkade inte så bra, tillåt mig att lägga en bättre länk (transcript finns): https://www.ted.com/talks/tim_jackson_an_economic_reality_checkA Abies koreana skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 724 inlägg
Nåja. En politisk pamflett utan något reellt avtryck utanför kretsen av redan frälsta är nog en rimligare beskrivning än ”enorm uppmärksamhet”.A Abies koreana skrev:
Är det nu vi nått den perfekta marknaden, @daniel109 ?Magnus E K skrev:Inte slut på rekorden. Koncentrerar mig på SE3 nu (av själviska skäl). Där har genomsnittspriset för ett helgdygn (lördag eller söndag) aldrig tidigare varit över 1 kr/kWh (96,3 öre från söndag 12 september i år). Imorgon är det priset 1,79 kr/kWh vilket är rekord oavsett veckodag och ökningen från tidigare rekord för ett helgdygn är antagligen rekord i procentuell ökning.
Edit:
Kul (?) är även att kl 17-18 imorgon kan man resa hela vägen från Riksgränsen till sydligaste Frankrike utan att spotpriset förändras:
[bild]
Var finns det data om medelpriset per månad? Det priset är mycket mer intressant (åtminstone för mig) än dagspriset.Maskintok skrev:
Iofs så måste jag väl vänta några dagar innan medelpriset för november är klart, men det vore ändå lite intressant med ett löpande medelvärde för innevarande månad.
Per månad, eller?D djac skrev:
Vi gör av med ungefär 19 MWh per år.
För att bibehålla ett välfärdssamhälle, och framförallt då en högklassig sjukvård, så kan vi inte ändra alltför mycket på hur samhället fungerar, men om vi kan acceptera en högre dödlighet i sjukdomar som idag går att bota så kan vi förstås ändra på mycket.A Abies koreana skrev:
Det är fortfarande en fungerande marknad. Du skulle kanske föredra ransonering, men då skulle det saknas incitament att bygga planerbar kraft i det här läget. Alternativet att statliga medel ska användas för att bygga produktion tror jag inte heller att skulle gynna samhällsekonomin.K karlmb skrev:
Spontant tänkte jag göra som jag brukar, ignorera den här typen av kommentarer men jag ångrade mig. Du ägnar dig åt att förminska och jag skulle svara med att osynliggöra - nää, bättre kan vi eller hur?Nötegårdsgubben skrev:
Utebliven tillväxt får vår ekonomi att kollapsa samtidigt som vi vet att global tillväxt och miljöpåverkan alltid har följts åt. Tillväxt finns med i FN` s globala mål, Sveriges klimatlag har en skrivelse som säger att inga utsläppsminskningar får hota tillväxten.
Jag utgår från att du läst boken eller på annat sätt funderat över hur vi kan lösa det som brukar kallas "tillväxtens dilemma" och jag tar gärna del av dina tankar omkring detta.