635 563 läst · 13 159 svar
636k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Jag antar att det är dubbelt, dels kostar det kanske något att lösa och dels så sänker det isf elpriset, dvs dubbelt negativt.Maskintok skrev:
Du kommenterar över allt dör du har noll koll. Men när du i undantagsfall har lite koll får ingen som du inte tycker har mer koll säga något.Maskintok skrev:
Det handlar om att isen ska kunna lägga sig. Sprängning skulle vara direkt kontraproduktivt.
Nej, ni har totalt fel. Man håller inte nere produktionen när priset är högt.
Okej, felformulerat av mig. Man håller inte nere produktionen när priset är högt om man inte måste. Det är inte som konspriationsteoretikerna tror att man aktivt pressar upp priset.
njä tack.. den debatten och rollen har nog många redan börjat ta...A ajn82 skrev:
samt över bränslen...
att aktivt önska folk som har det dåligt ställt ännu sämre, det gör jag inte..
Jag tror inte heller att man medvetet driver priset genom att hålla nere produktion. Jag tror också det finns goda skäl till det vi ser just nu med att man vill att isen ska få lägga sig. Men visst är det en lite speciell marknad där man genom att göra mindre jobb ändå kan få in samma intäkter samtidigt som det innebär mindre slitage på och därmed kostnader på anläggningen.D Daniel 109 skrev:
Ja, man får vara rätt naiv, eller idealistiskt lagd, för att tro att det inte tas hänsyn till något annat än konsumentens bästa, som ju inte är i linje med det egna företagets bästa, i energibranschen.M Myckling skrev:Jag tror inte heller att man medvetet driver priset genom att hålla nere produktion. Jag tror också det finns goda skäl till det vi ser just nu med att man vill att isen ska få lägga sig. Men visst är det en lite speciell marknad där man genom att göra mindre jobb ändå kan få in samma intäkter samtidigt som det innebär mindre slitage på och därmed kostnader på anläggningen.