D
Maskintok skrev:
Ja det vete tusan.. ;)
lätja?
Radikalisering, kunskapsförakt, och -ja kanske, en skopa lättja ovanpå det.

A
D djac skrev:
Radikalisering, kunskapsförakt, och -ja kanske, en skopa lättja ovanpå det.
Jag kan då ändå inte förstå varför man inte bara löser detta med isen...
Att man ser detta, man vet om att detta sker i stort sätt varje år... Och ändå rycker på axlarna....

D
Maskintok skrev:
Jag kan då ändå inte förstå varför man inte bara löser detta med isen...
Att man ser detta, man vet om att detta sker i stort sätt varje år... Och ändå rycker på axlarna....
Jag antar att det är dubbelt, dels kostar det kanske något att lösa och dels så sänker det isf elpriset, dvs dubbelt negativt.

Maskintok skrev:
Elpriset rusar med 179 procent i dag
[länk]

Men varför ställer man till det på detta sättet?
får väl spränga isen.. det har man ju gjort förr..
Du kommenterar över allt dör du har noll koll. Men när du i undantagsfall har lite koll får ingen som du inte tycker har mer koll säga något.

Det handlar om att isen ska kunna lägga sig. Sprängning skulle vara direkt kontraproduktivt.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Jag antar att det är dubbelt, dels kostar det kanske något att lösa och dels så sänker det isf elpriset, dvs dubbelt negativt.
Vilken jäkla inställning... Men du har nog rätt

Nej, ni har totalt fel. Man håller inte nere produktionen när priset är högt.

A
D Daniel 109 skrev:
Jo just nu så gör man det.
blåser dåligt...
Och vattenkraftverk står stilla...

D djac skrev:
Kul att se reaktionerna nu när det kommer en lite måttlig höjning i de norra elområdena, ni har mycket kvar att uppleva, vi ligger närmare 4kr här nere nu, så njut av era priser!
Å andra sidan har vi ca 20 grader kallare än er idag så njut av ert lilla värmebehov.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har totalt fel. Man håller just nu nere produktionen på vattenkraft i Lule, Skellefte och Ume älv.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Skönt, hoppas på en riktigt kall och jävlig vinter så att framtida energipolitiken kan få en framträdande roll i valet nästa år.

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Okej, felformulerat av mig. Man håller inte nere produktionen när priset är högt om man inte måste. Det är inte som konspriationsteoretikerna tror att man aktivt pressar upp priset.

• Gilla
reez och 7 till
  • Laddar…
A
det är det väl ingen som påstått nu heller.
utan att viljan för att lösa upp isen intill dessa vattenkraftverk inte finns.. Och därför köar priset i raketfart..

A
A ajn82 skrev:
Skönt, hoppas på en riktigt kall och jävlig vinter så att framtida energipolitiken kan få en framträdande roll i valet nästa år.
njä tack.. den debatten och rollen har nog många redan börjat ta...
samt över bränslen...

att aktivt önska folk som har det dåligt ställt ännu sämre, det gör jag inte..

D Daniel 109 skrev:
Okej, felformulerat av mig. Man håller inte nere produktionen när priset är högt om man inte måste. Det är inte som konspriationsteoretikerna tror att man aktivt pressar upp priset.
Jag tror inte heller att man medvetet driver priset genom att hålla nere produktion. Jag tror också det finns goda skäl till det vi ser just nu med att man vill att isen ska få lägga sig. Men visst är det en lite speciell marknad där man genom att göra mindre jobb ändå kan få in samma intäkter samtidigt som det innebär mindre slitage på och därmed kostnader på anläggningen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D
M Myckling skrev:
Jag tror inte heller att man medvetet driver priset genom att hålla nere produktion. Jag tror också det finns goda skäl till det vi ser just nu med att man vill att isen ska få lägga sig. Men visst är det en lite speciell marknad där man genom att göra mindre jobb ändå kan få in samma intäkter samtidigt som det innebär mindre slitage på och därmed kostnader på anläggningen.
Ja, man får vara rätt naiv, eller idealistiskt lagd, för att tro att det inte tas hänsyn till något annat än konsumentens bästa, som ju inte är i linje med det egna företagets bästa, i energibranschen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.