P
K karlmb skrev:
Fyll hela utrymmet med PUR-skum..
En mycket dålig idé.

P
K karlmb skrev:
Du glömmer hur mkt som är fossilt i UK. Inte bara elen..
Nej, det glömmer jag inte.

P
K karlmb skrev:
Och?
Det!

• Haha
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Många tycks ju vilja stoppa den globala uppvärmningen och då måste man ersätta fossilbränslen med något som inte ökar halten av växthusgaser i atmosfären. Det är nog ganska troligt att det kan komma att kosta en hel del.

Själv tycker jag att det är ett fåfängt mål. Vi kommer inte att klara det så vi bör prioritera skadeprevention.

Vad visar bilden?
Vi lär nog behöva göra både sakerna. Att fortsätta släppa ut koldioxid är en riktigt dålig ide.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
P
Visst är det en dålig idé. 1.5-gradersmålet är dock ouppnåeligt. Det är bättre med ett realistiskt mål.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P pmd skrev:
Visst är det en dålig idé. 1.5-gradersmålet är dock ouppnåeligt. Det är bättre med ett realistiskt mål.
En politisk syn på naturlagar.
Om 1.5 ° är gränsen för att hålla klimatet i schack, så går det inte att förhandla.
Det är lite som att vara på väg att köra in i bergvägg och inse att man inte hinner få stopp, så man säger till bergväggen "Jag hinner inte få stopp, kan vi inte komma överens om att det är riskfritt ändå?"

• Gilla
  • Haha
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Eller också bromsar man så mycket det går för att lindra skadorna så gott det går.

• Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
P
E eleson skrev:
Om 1.5 ° är gränsen för att hålla klimatet i schack, så går det inte att förhandla.'
Vad skulle ersätta förhandling menar du?

E eleson skrev:
Om 1.5 ° är gränsen för att hålla klimatet i schack, så går det inte att förhandla.
Önskar du diktatur?

F fribygg skrev:
Önskar du diktatur?
Inte på något sätt.
Jag har ingen info som säger att 1.5 är en absolut gräns.
Men om forskare säger att det är det så har jag svårt att se att det går att förhandla om.
Det går att förhandla om hur mycket man vill försöka nå det. Men om 1.5 är gränsen så ändrar inte förhandlingar vad som behöver åstadkommas.
Men visst, om du vill se naturlagar som diktatur för att de inte är förhandlingsbara, så är det ok för mig.

P pmd skrev:
Vad skulle ersätta förhandling menar du?
Om man köper att 1.5 är en gräns som inte får överskridas så kan man förhandla om hur.

D Daniel 109 skrev:
Eller också bromsar man så mycket det går för att lindra skadorna så gott det går.
Visst kan man göra det, men föraren är inte utan ansvar om det suttit flera i bilen och påpekat bergväggen senaste 5 minuterna.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
1,5 gradersmålet är politik, inte vetenskap. Vetenskapen förutspår bara vad som kan tänkas hända vid olika temperaturökningar.

Således kan man förhandla om vilket mål man bör ha, och varför.

• Gilla
DeaEricson och 1 till
  • Laddar…
D
F fribygg skrev:
Önskar du diktatur?
Det lever vi redan i gällande klimat och miljö, det förhandlas aldrig inför ett regn eller en kallfront, diktatur!

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
hsd
D Daniel 109 skrev:
Vi lär nog behöva göra både sakerna. Att fortsätta släppa ut koldioxid är en riktigt dålig ide.
Ingen fara eftersom det går bra med kolsyra (CO²)i läsk och öl

P
E eleson skrev:
Om man köper att 1.5 är en gräns som inte får överskridas så kan man förhandla om hur.
Jag förstår inte riktigt vad det är du menar. Vad ska man förhandla om eller inte förhandla om?
Om man inte ska förhandla, vad ska man då göra?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Ingen fara eftersom det går bra med kolsyra (CO²)i läsk och öl
Det gäller bara att hålla kvar den där.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.