Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur förklarar detta de toppar i elpris vi haft senaste månaderna. Topparna har väl alltid skett på dagtid, och kallast brukar det vara på natten.
Topparna har dessutom inte skett när det varit direkt kallt ute.

Dina teorier stöds inte av verkligheten...
Men herregud, jag har väl tydligt talat om käldknäppar? Det har vi väl aldrig i augusti?
Och vilken vp som helst ska väl klara att värma ett hus under sommaren.
Du driver med mig.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmm, i någon av alla länkar jag hittade (som inte var lika utförliga) så såg jag att det skrevs om att 1971-73, när detta dammbygge skedde, så var alla i landet lätt byggda dammar klara, så från 60-talets slut och framåt var det mer komplicerade vattenkraftsbyggen som inbegrep låga tunnlar (som i Vietas, där min morfar var gjutarbas) eller att det inbegrep reglering i hela sjösystem.

Men om det nu gällde just Långå kraftverk orkar jag inte leta reda på igen-

Jag anser att jag har bevisat att det kraftverk du trodde var statens egendom när det såldes inte alls så var fallet. Nu är det din tur att jobba som detektiv.

Dessutom , läs noga nu, ALLA, då faller även hela diskussionen om att staten skulle ha nästan skänkt bort något, det gäller även dig djac. :)
Alla anläggningar som hör till Vattenfall AB hör ju till staten fortfarande, då Vattenfall AB är helägt av staten.

edit:
Det kan vara skönt att få bort några distraherande frågor från bordet, och istället diskutera sånt som är sant.
Vattenfall sålde väl några reaktorer till tyskarna ?

Mikael_L
Maskintok skrev:
svar blir det ändå..
Jag struntar fullständigt i allt utanför Sveriges gränser..
Så om folk svälter eller fryser ihjäl i andra länder pga att deras folkvalda har agerat fel.. Så får de göra något åt det... Inte jag med mina pengar.
Ja jag känner igen mig själv i dessa tankar, inte helt behagliga men men ...

Jag har tänkt, och jag tror jag kanske skrev det också i någon av de trådar som just nu är aktuella över elpriser och energibrist. Att varför ska Sverige och Norge vara garanten för att ordna upp en havererad energipolitik i Danmark och Tyskland. Vem ska ta ansvaret och fixa det som är trasigt?
I nästa andetag så tänker jag att vi faktiskt på många sätt och vis sitter i samma båt ...

För någon timme sedan satt jag och såg nyheterna om vad som händer längs den Belarusiska gränsen, och tänkte också en massa opassande tankar, och sen visste jag inte vad jag skulle tänka. Även detta är en sån där sak som saknar någon bra lösning. Allt är bara skit. :cry:

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
245 m2.
Hur många bor ni där?

P
K karlmb skrev:
Den nuvarande marknaden gör inte detta utan sitter nu i chock över hur det kunde bli så höga månadspriser, vilket de mest avancerade elkunderna har (spotpris med påslag).
Och man sitter och gnäller över nedlagd kärnkraft och ledningar mot kontinenten.
Steget till att satsa 50-100' är stort för många, det är därför ett verkligt incitament behövs, där dyr-elen inte kostar 2 kr utan kanske 5kr under några/någon timme per dygn.
Då skulle budskapet nå fram och beteende skulle verkligen ändras eftersom det är såpass lätt att åtgärda egentligen.
Ska Sverige vara i framkant i denna omställning så vore ju dock en förmånlig finansieringslösning kunna ordnas som använder delar av de miljardinkomster staten nu får från export och elskatter.
Detta har som sagt redan införts i många länder så det är knappast kontroversiellt.
Jaja, jag som är lite mer frihetligt lagd uppskattar inte statliga interventioner i min ekonomi lika mycket.

Om det kom ett påbud att man maximalt får värma upp 100 kvadratmeter bostadsyta så skulle det kanske också leda till att pristopparna bleve lägre. Vad säger du om ett sånt förslag?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många bor ni där?
Hur så? Hur många bör du själv på dina m2?

Mikael_L
Ca 130 kvm och 4 personer.

Garage och friggebod ej inräknat, men de är dock inte speciellt uppvärmda, friggan helt kallställd, garaget på lägsta temp LLVP går att ställa på, vad det nu var, lite över 10 någonstans

P pmd skrev:
Jaja, jag som är lite mer frihetligt lagd uppskattar inte statliga interventioner i min ekonomi lika mycket.

Om det kom ett påbud att man maximalt får värma upp 100 kvadratmeter bostadsyta så skulle det kanske också leda till att pristopparna bleve lägre. Vad säger du om ett sånt förslag?
För det första visar ju mina räkneövningar att detta bara är ett effektproblem, inte energi. Den räcker och blir över.
Och bostadsytan är ett energiproblem.
Således inget problem i ett land som nettoexporterar motsvarande flera reaktorer.
För det andra får du väl iaf koppla det till antalet boende i resp fastighet?
För det 3e så ger ju bostadsyta något till ägaren, ett dåligt värmesystem kostar ju bara pengar för alla.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag känner igen mig själv i dessa tankar, inte helt behagliga men men ...

Jag har tänkt, och jag tror jag kanske skrev det också i någon av de trådar som just nu är aktuella över elpriser och energibrist. Att varför ska Sverige och Norge vara garanten för att ordna upp en havererad energipolitik i Danmark och Tyskland. Vem ska ta ansvaret och fixa det som är trasigt?
I nästa andetag så tänker jag att vi faktiskt på många sätt och vis sitter i samma båt ...
:cry:
Maskintok skrev:
svar blir det ändå..
Jag struntar fullständigt i allt utanför Sveriges gränser..
Så om folk svälter eller fryser ihjäl i andra länder pga att deras folkvalda har agerat fel.. Så får de göra något åt det... Inte jag med mina pengar.
Jag kommer med några ord av Runberg 'den blott tål att prövas, som en nödställd nästa ej förskjuter'
Då för 200år sedan gällde det inte el och elpris utan det dagliga brödet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ca 130 kvm och 4 personer.

Garage och friggebod ej inräknat, men de är dock inte speciellt uppvärmda, friggan helt kallställd, garaget på lägsta temp LLVP går att ställa på, vad det nu var, lite över 10 någonstans
Ok. Vi är också 4. Men värmer inte garaget.

P
A Anders_Nilsson skrev:
Det blir anklast möjliga konvertering med utsnpåliggande rör och vägghängda radiatorer.
Aha! Rördragning i engelsk stil …

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
K karlmb skrev:
Ok. Vi är också 4. Men värmer inte garaget.
Det kan ju vara så att både du och jag (tillsammans med de som delar boendet) egentligen värmer upp för stor yta. För 4 personer borde ju kanske en 40-60kvm räcka. Det skulle nog ses som hyggligt lyxigt med boyta på många ställen i världen där de inte skapar ett lika svårt klimatavtryck ...
Ja bara en tanke ...

R
P pmd skrev:
Aha! Rördragning i engelsk stil …
Underskatta inte den metoden. Blir lätt att laga om de fryser. Förvisso för att de var dragna utanpå huset från första början, men ändå. :)

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
Det blir inte nämnvärt dyrare att dra på 4 kW extra när det blir kallt jfrt ed att starta bastun en sommarhelg. Vilket är ett problem.
Om det handlar om 5 dagar enbart, jag då skulle kanske inte jag heller konvertera ett hus. Men nu är det inte dessa fastigheter vi pratar om. De kan och kommer att kunna fortsätta som förut. Utan de som skulle få se på elräkningen hur mkt och ofta deras eltillskott verkligen går in och belastar systemet. Är övertygad om att de allra flesta skulle tycka det var rimligt med en sådan ordning, och också inse att det är en marknadsfunktion och inte ett statligt påfund för att dra in mer skatt, vilket är vad vi idag ser mest, en blöt filt av skatter och förtäckta skatter. (och nu sedan i somras, en märklig import av kontinentala priser)
Varför ska en massa fastighetsägare betala för problem de inte har skapat? Är det inte lite bättre om de som har ställt till det får rätta till det?

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
Jag har inget emot att man skänker bort elen eller åtminstone håller kostnaderna nere för den inhemska marknaden..

Den utländska kunden får ju stå för mellanskillnaden.. det ska inte den inhemska marknaden göra..
Vill nu tyskarna köpa vår el... jajemän men det blir isåfall för summor som bekostar alla utgifter och våran el här kostar runt.. Ja säg 40 öre per kWh max tak..
Omvärlden skulle kanske bli så paff över att Sverige inför skyddstullar som riktar sig inåt att "vi" skulle komma undan med det ett tag, men det skulle inte hålla i längden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.