P
A Anders_Nilsson skrev:
Enligt samma resonemang borde skolorna sluta vaccinera barn. Tycker du det är värt det står det dig fritt att bekosta vaccination själv.
Det är regionerna som erbjuder vaccination för barn och vuxna. Det finns inget tvång att vaccinera sig.
Priset på sjukvård går inte upp för vaccinerade när det blir toppar i smittspridningen. En helt annan räcka av problem jämfört med elmarknaden.

P
hsd hsd skrev:
Lukasjenko hotar att stänga gasledningen till EU....
Jag undrar vad Putin håller på med. Utövar hans "handlers" påtryckningar av något slag?
Eller har Putin stora inrikesproblem som gör att han behöver avleda uppmärksamheten hos befolkningen utåt?

P
Maskintok skrev:
Och ska vi köra på el, leva och värma oss av el så kan vi inte skänka bort den..
Den skänks verkligen inte bort …

P
Maskintok skrev:
inte en aning.
Tack! Ett utmärkt svar. :cool:

Mikael_L
P pmd skrev:
Jag undrar vad Putin håller på med. Utövar hans "handlers" påtryckningar av något slag?
Eller har Putin stora inrikesproblem som gör att han behöver avleda uppmärksamheten hos befolkningen utåt?
Ja det är ganska dunkelt vad syftet är. Ja faktiskt både Lukasjenko och putins agenda.
Jag kan inte riktigt se någon rak koppling till något av deras mål eller agendor. Kanske bara att försöka visa sin makt gentemot väst, få lättnader i olika sanktioner osv. Och det kan ju båda vilja.

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men en sak är "ganska" säker, den energin kommer inte vara billigare än den från kärnkraften idag.
Så hur jag än vrider och vänder på saker och ting, så säger min kristallkula mig att dagens låga energipriser kommer vi aldrig mer att få se. Om 20 år kommer energin kosta 5 eller 10ggr mer.
Kom ihåg var ni hörde det först!
Kanske. Frankrike är ett föredöme och det kanske andra än jag börjar inse i EU så småningom.

P
Maskintok skrev:
svar blir det ändå..
Jag struntar fullständigt i allt utanför Sveriges gränser..
Så om folk svälter eller fryser ihjäl i andra länder pga att deras folkvalda har agerat fel.. Så får de göra något åt det... Inte jag med mina pengar.
Vi behöver mer och inte mindre internationellt samarbete för att lösa de globala problemen. EU är inte perfekt. Det vore ännu bättre med en större union, men det skulle inte fungera att ta in länder som inte är så hemma på det där med demokrati och mänskliga rättigheter. (Det går lite knackigt ibland på den punkten redan med de länder som är med i unionen). Tills vidare får vi nöja oss med det vi har. Utan EU är det mycket troligt att Europa vore bra mycket sämre. Något som vi i Sverige ofta inte riktigt förstår.

P
K karlmb skrev:
Vad pratar du om? Jag har ett bra uppvärmningssystem. Men det generella priset har ju ökat för mig som alla andra.
Ja, då spar du ju pengar genom att inte använda alla rum.

P
K karlmb skrev:
Vattenfall sålde väl några reaktorer till tyskarna ?
Vilka? Vattenfall AB är huvudägare av Ringhals och Forsmark. Oskarshamn ägs av OKG.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P
K karlmb skrev:
För det första visar ju mina räkneövningar att detta bara är ett effektproblem, inte energi. Den räcker och blir över.
Och bostadsytan är ett energiproblem.
Således inget problem i ett land som nettoexporterar motsvarande flera reaktorer.
För det andra får du väl iaf koppla det till antalet boende i resp fastighet?
För det 3e så ger ju bostadsyta något till ägaren, ett dåligt värmesystem kostar ju bara pengar för alla.
Det är ju likadant på alla marknader där efterfrågan ibland stiger kraftigt och utbudet inte riktigt hänger med. Ska staten reglera alla volatila marknader?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ganska dunkelt vad syftet är. Ja faktiskt både Lukasjenko och putins agenda.
Jag kan inte riktigt se någon rak koppling till något av deras mål eller agendor. Kanske bara att försöka visa sin makt gentemot väst, få lättnader i olika sanktioner osv. Och det kan ju båda vilja.
Jag tror att det är att underskatta Putin och de som styr honom om man inte inser att de handlar långsiktigt. Att underminera EUs stabilitet lite i taget är en bra strategi. Om varje steg är litet så blir det svårt för EUs medlemmar att enas om motdrag. Det som akut påverkar Polen och Lettland nu (och Litauen för ett tag sen) påverkar inte länder i västra EU så mycket. Åtminstone inte på kort sikt.

Att nöta ner EUs sammanhållning lite i taget kan ge öppningar för en förskjutning av gränserna för den ryska intressesfären.

Putins uttalande för 15 år sen om att upplösningen av Sovjetunionen var 1900-talets största geopolitiska katastrof visar på den långsiktiga strategin. Putin är dock inte kommunist. Han tycker lika illa om revolutionen 1917. Han vill ha en rysk stormakt.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Aha! Rördragning i engelsk stil …
Just det, fast på insidan av huset.
P pmd skrev:
Det är regionerna som erbjuder vaccination för barn och vuxna. Det finns inget tvång att vaccinera sig.
Priset på sjukvård går inte upp för vaccinerade när det blir toppar i smittspridningen. En helt annan räcka av problem jämfört med elmarknaden.
Naturligtvis går priset upp, man bara kamouflerar det via skattsedeln. Men totalt för kollektivet går priset ner pga mindre sjukdagar och vårdbehov.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har tänkt, och jag tror jag kanske skrev det också i någon av de trådar som just nu är aktuella över elpriser och energibrist. Att varför ska Sverige och Norge vara garanten för att ordna upp en havererad energipolitik i Danmark och Tyskland. Vem ska ta ansvaret och fixa det som är trasigt?
Jag vet att om ingenting görs, så är det precis den här sidan som kommer vinna ut.

A
P pmd skrev:
Vi behöver mer och inte mindre internationellt samarbete för att lösa de globala problemen. EU är inte perfekt. Det vore ännu bättre med en större union, men det skulle inte fungera att ta in länder som inte är så hemma på det där med demokrati och mänskliga rättigheter. (Det går lite knackigt ibland på den punkten redan med de länder som är med i unionen). Tills vidare får vi nöja oss med det vi har. Utan EU är det mycket troligt att Europa vore bra mycket sämre. Något som vi i Sverige ofta inte riktigt förstår.
globalt skit snack.
Det är din åsikt och den delar ingen som nu får betala höga summor för elen.
pga att penga kåta människor säljer till Tyskland mm och då även straffar den inhemska marknaden..

Nä nä.
bättre de kapade den där kabeln och bad EU dra åt helvete

• Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom Stockholm inte har någon egen elproduktion så lär väl priserna bli högst i det elhandelsområdet?
Ja, där riskerar det bli ännu dyrare. Frågan är dock hur stort området runt Stockhoom blir, jag gissar att Forsmark kommer att ingå i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.