651 015 läst · 13 159 svar
651k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Medlem
· Halland
· 4 220 inlägg
Svaret är enkelt - det är alltid den snälle killen som aldrig får brudar och som får göra skitgörat åt de tuffa killarna. Alla är förfärade men innerst inne beundrar de styrka. Sverige har en tradition av att tycka synd om allt och alla och att alltid vilja vara till lags. Det är därför vi har de hör problemen och det är dags att ändra på det.Mikael_L skrev:
Ja jag känner igen mig själv i dessa tankar, inte helt behagliga men men ...
Jag har tänkt, och jag tror jag kanske skrev det också i någon av de trådar som just nu är aktuella över elpriser och energibrist. Att varför ska Sverige och Norge vara garanten för att ordna upp en havererad energipolitik i Danmark och Tyskland. Vem ska ta ansvaret och fixa det som är trasigt?
I nästa andetag så tänker jag att vi faktiskt på många sätt och vis sitter i samma båt ...
För någon timme sedan satt jag och såg nyheterna om vad som händer längs den Belarusiska gränsen, och tänkte också en massa opassande tankar, och sen visste jag inte vad jag skulle tänka. Även detta är en sån där sak som saknar någon bra lösning. Allt är bara skit.![]()
Alla talar om vilka enorma förmåner vi har ned EU-medlemskapet och att vi får sälja fritt till alla länder i Europa, men gå vill tala om att det går åt bägge hålke, europeiska länder får sälja fritt till oss.
Kort sagt, Sverige måste börja utstråla styrka och ledarskap för att bli taget på allvar och en vettig energipolitik som gör rimliga kompromisser är en del av detta. Men det kräver modiga politiker som klarar att tala om att verkligheten inte alltid är inbäddad i ett hav av röda rosor.
Hur mycket får vi i Sverige tillbaka egentligen av detta samarbete..?A Anders_Nilsson skrev:Svaret är enkelt - det är alltid den snälle killen som aldrig får brudar och som får göra skitgörat åt de tuffa killarna. Alla är förfärade men innerst inne beundrar de styrka. Sverige har en tradition av att tycka synd om allt och alla och att alltid vilja vara till lags. Det är därför vi har de hör problemen och det är dags att ändra på det.
Alla talar om vilka enorma förmåner vi har ned EU-medlemskapet och att vi får sälja fritt till alla länder i Europa, men gå vill tala om att det går åt bägge hålke, europeiska länder får sälja fritt till oss.
Kort sagt, Sverige måste börja utstråla styrka och ledarskap för att bli taget på allvar och en vettig energipolitik som gör rimliga kompromisser är en del av detta. Men det kräver modiga politiker som klarar att tala om att verkligheten inte alltid är inbäddad i ett hav av röda rosor.
krångel med miljölagar som hindrar industrin..
Skulle vi få köpa energin lika relativt billigt själva om det behövdes?
Inte bara när visst behov finnes utan konstant.. det betvivlar jag på... För är det något som Europa visat sedan andra världskriget så är det att tänka på sitt eget först...
Ska vi stoppa export av timmer, pappersmassa och plank också? Det är ju bättre att vi ha billigt virke att byggs hus av och råvaror att förädla inom landet.Maskintok skrev:
Men jag har en känsla av att du inte vill ha en prispress på timmer.
Ganska enkel agenda, "back to basic", så split inom EU. Du har redan stor spänning mellan länder som drar åt nationalistiska hållet och de mer demokratiska, detta är en perfekt kil för att vidga gapet ännu mer.Mikael_L skrev:
Bara en fortsättning i det hybridkrig som vi befinner oss i, med support och uppvigling av extremerna i EU-länderna.
Så Frankrike ger allt sitt till Tyskland?A Abies koreana skrev:
Tyskland ger allt sitt till Holland..?
osv?
skulle inte tro det... De sätter sitt främst sedan kan de överväga att hjälpa andra..
bara se till Frankrike... mer kärnkraft..
Men inte är det främst för att hjälpa Tyskland inte.. .
Kan inte någon kolla hur elkraften flödar mellan Frankrike och Tyskland (och de övriga grannländerna), och vad Frankrike tjänar på det som de (ev) säljer.Maskintok skrev:
Sitter de i samma sits som Sverige och Norge, som stora nettoexportörer?
Nja det är ingen större sak egentligen..D Daniel 109 skrev:
För det är så dåliga priser ändå så många avverkningar och gallringar är stående ändå..
bra rolig du om du tror detta med exporten inom detta påverkar den inhemska marknaden... börja med att kolla vem som sätter priset emot skogsägaren... Sedan vad bolagen tar ut vid export..
Sedan är det så att det är inte alla bolag som skeppar iväg virket..
och det är framförallt sitt eget som de säljer iväg.. Inte det inköpta
kvaliteten naturligtvis
Tack du för ett suveränt inlägg - igenMikael_L skrev:
Men såhär är det, alla stora och halvstora frågor och problem som har lätta svar och lösningar, de är redan lösta.
Inget som generar mer än några minuters eller ev någon timmes debatt har något enkelt svar.
Så jag misstror djupt alla som presenterar enkla lösningar och svar, ty de är alltid lögnare.
Moderniteten har lovat oss ständig utveckling och framgång och den världsbilden har varit mänsklighetens ledstjärna under lång tid, vi förväntar oss det. Eventuella motgångar har enbart setts som små hack i vår framgångssaga.
Romklubben Romklubben – Wikipedia som gav ut skriften "Tillväxtens gränser" 1972 förutspådde många av de problem som vi nu ställs inför. De fick många belackare för deras slutsatser stämde inte alltid överens med framgångsberättelsen. De fick inte rätt om allt (hittills) men oroväckande mycket har visat sig stämma.
Det finns inga enkla lösningar längre och det är fullständigt meningslöst att utse enskilda syndabockar för något som skapar missnöjet, det lättar säkert på frustrationen men leder inte vidare. Om man inte kan identifiera problemet korrekt blir lösningen därefter.
Historien har gång på gång visat att vi måste samarbeta, att vi behöver varandra för att lösa våra gemensamma problem. Solospelare har aldrig och kommer aldrig att bidra till de framsteg och lösningar som krävs i framtiden.
Huruvida vi just nu bevittnar att vår framgångssaga krackelerar vet jag förstås inte eller om kortsiktighetens förbannelse har kommit ifatt oss men det jag är övertygad om är att problemen framför oss har ändrat karaktär.
P.S jag kommer faktiskt ihåg när den första gasledningen från Ryssland byggdes och jag minns också vad jag tänkte - hur kan Europa vara så korkat att man försätter sig i en utpressningssituation från den mäktige grannen i öster - men så är jag också finländare, sedan länge bosatt i Sverige D.S
Jag är som sagt inte Stalinist, och de skillnader vi pratar om nu påverkar inte andra alls i den omfattningen som effektproblemet.Mikael_L skrev:
Det kan ju vara så att både du och jag (tillsammans med de som delar boendet) egentligen värmer upp för stor yta. För 4 personer borde ju kanske en 40-60kvm räcka. Det skulle nog ses som hyggligt lyxigt med boyta på många ställen i världen där de inte skapar ett lika svårt klimatavtryck ...
Ja bara en tanke ...
Visst, du hatar vindkraft. Men nu står den här, och den ger oss också inkomster via export och billig el tidvis. Försök att släppa dina kärnkraftverk och tänk framåt. Det finns lösningar om man bara vill.P pmd skrev:
Jag bor i elområde 4 och betalar m.a.o. betydligt mer än dig för elen. Jag delar @pmd åsikt så du har helt enkelt fel i ditt kategoriska uttalande.Maskintok skrev:
Att försöka isolera sig i en allt mer global värld är dömt att misslyckas. Men jag förstår varför du tycker så, det är i total samklang med dina övriga åsikter kring framsteg. De ska göras genom att stå still
Die dumme Schweden.R RoAd skrev:Jag bor i elområde 4 och betalar m.a.o. betydligt mer än dig för elen. Jag delar @pmd åsikt så du har helt enkelt fel i ditt kategoriska uttalande.
Att försöka isolera sig i en allt mer global värld är dömt att misslyckas. Men jag förstår varför du tycker så, det är i total samklang med dina övriga åsikter kring framsteg. De ska göras genom att stå still![]()
att den åsikten kommer från dig är inte förvånande alls.. tvärtom.. ganska uppenbar..R RoAd skrev:Jag bor i elområde 4 och betalar m.a.o. betydligt mer än dig för elen. Jag delar @pmd åsikt så du har helt enkelt fel i ditt kategoriska uttalande.
Att försöka isolera sig i en allt mer global värld är dömt att misslyckas. Men jag förstår varför du tycker så, det är i total samklang med dina övriga åsikter kring framsteg. De ska göras genom att stå still![]()
Inget som säger att din åsikt är mer rätt för det... din hyper omställare där