A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jomen det är just detta som är problemet.
Vad ska en stat göra när en resurs är slut.
Är det slut så är det. Det var som svältåren under 1800-talet, inte gick det att göra något åt det, den mat som producerades var det som producerades, det går inte att trolla fram något mer.

Vad Svenska staten har misslyckats med är att garantera resurser, att låta bygga ut resurserna. Det är det vi lider av nu. Det finns ingen annan fix än att minska vår energianvändning eller bygga produktionskapacitet.
Och till detta har vi klimathotet att ta hänsyn till, så det är ingen lätt lösning.

Det jag mest "hatar" och alltid diskuterar mot och konfronterar, är alla "lätta lösningar" som alla populister omger sig med (Obs, med populister menar jag inte att jag pekar åt någon viss åsikt (vi vet alla vilka som mest beskylls för sånt) utan t.ex. miljöpartister är ofta precis lika populistiska och världsfrånvända när det kommer till deras frågor, ja ni skulle höra mig i de diskussionerna, min bättre hälft t.ex. är miljöpartist, och inte är vi alltid överens i t.ex. energifrågor :cool: )

Men såhär är det, alla stora och halvstora frågor och problem som har lätta svar och lösningar, de är redan lösta.
Inget som generar mer än några minuters eller ev någon timmes debatt har något enkelt svar.
Så jag misstror djupt alla som presenterar enkla lösningar och svar, ty de är alltid lögnare.
En sak som ger problem är att exportera bort energi... oavsett vad man tycker om det så är det som att skänka bort kossan när ungen vill ha mjölk..

Samma blir här.

Och ska vi köra på el, leva och värma oss av el så kan vi inte skänka bort den..

Men vi kan spara den åt den inhemska marknaden... Och javisst detta är en lite kommunistisk tanke.. Men hellre så är vi här i landet starka tillsammans eller så är något annat land det.. medans vi är urfattiga och ändå har förlorat allt... Så länge vi lyder under EU...

vi har som jag ser det oändliga möjligheter till att producera el.. även att bygga ut näten..

Men vi måste isåfall börja med att stoppa vinstjakten och att man straffar medborgare med dyra kostnader..

A
P pmd skrev:
Några kanske, men inte alla.

Det var f.ö. inte ett svar på frågan, som löd: Hur mycket har en typisk elkonsument av idag alltså betalat för "dessa verk"?
inte en aning.
Kan vara allt från en krona till 100.000 kr..

Mikael_L
Maskintok skrev:
pga?
Politik, påtryckning, troligtvis med Kreml i ryggen. Ja detta är en soppa. Jag förutsåg för flera år sedan att Nordstream, och Nordstream 2 var en en dålig idé, som var tveksamt att låta bygga. Vi kände ju redan då till Rysslands påtryckningar gentemot Ukraina gällande gasleveranser, jag har aldrig tyckt om tanken att halva Europa ska sätta sig i samma utpressningsmöjlighet.

Låter som mer oro och dyra räkningar framöver...:thinking:
Jadå, inte blir något bättre i alla fall.
Få se om Tyskland och Sverige kan och kommer återstarta något eller några av sina kärnreaktorblock. Det kan snart behövas.

Sen är jag verkligen ingen vän av kärnkraft på dagens sätt, jag önskar verkligen att det skulle ha bedrivits en ordentlig forskning och utveckling av breeder-reaktorer under de senaste 40 åren, då kunde vi idag kanske kunnat börja elda upp det lagrade kärnavfallet, och fått 100 års andrum till den energikälla som ska gälla för framtiden.

• Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att Maskintok och hand påhejare är lögnare. Jag tror att de faktiskt tror på att det de skriver stämmer. De saknar helt enkelt förståelse för vad de pratar om. Det tycks bara vara Magnus Ek som är vettigt insatt ämnet. Många ligger på när någon sorts allmänbildningsnivå och sedan har vi det här högljudda gänget helt utan insikt i hur saker funkar.
Jag kan dock inte se att jag skrev lögnare någonstans. Och det var kanske inte det du menade heller...
Jag tror också att många verkligen tror på det de skriver, tänker.
Jag kan också känna igen ett yngre mig själv i mycket, då jag typ ofta såg bara ett rätt, allt annat fel. Jag har alltid varit såhär diskussionsvillig, men dock med åldern fått in en del mer gråskala i det jag ser som sanning.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Politik, påtryckning, troligtvis med Kreml i ryggen. Ja detta är en soppa. Jag förutsåg för flera år sedan att Nordstream, och Nordstream 2 var en en dålig idé, som var tveksamt att låta bygga. Vi kände ju redan då till Rysslands påtryckningar gentemot Ukraina gällande gasleveranser, jag har aldrig tyckt om tanken att halva Europa ska sätta sig i samma utpressningsmöjlighet.

Jadå, inte blir något bättre i alla fall.
Få se om Tyskland och Sverige kan och kommer återstarta något eller några av sina kärnreaktorblock. Det kan snart behövas.

Sen är jag verkligen ingen vän av kärnkraft på dagens sätt, jag önskar verkligen att det skulle ha bedrivits en ordentlig forskning och utveckling av breeder-reaktorer under de senaste 40 åren, då kunde vi idag kanske kunnat börja elda upp det lagrade kärnavfallet, och fått 100 års andrum till den energikälla som ska gälla för framtiden.
Hade Sverige inte lyssnat så hårt på vissa vindar 1970 och framåt så hade vi haft helt annan kraft till energin idag..
Men nu har vi lite väl mycket emot oss ett tag..
miljöbalken... Med sin närvaro som aktivt underminerar allt vad industri heter..
Sedan så har vi denna begynnande kris för en hel del människor..
Och så bristen på framtidens nät, struktur..
ledarskap..

vi borde kunna pausa vissa saker för att komma vidare..
som t, ex tillstånd.. ge tillstånd och fixa det som krävs.. samtidigt så kan inte vi ta ansvar för andra länder... vi har nog med vårt..

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
forskning och utveckling av breeder-reaktorer under de senaste 40 åren, då kunde vi idag kanske kunnat börja elda upp det lagrade kärnavfallet, och fått 100 års andrum till den energikälla som ska gälla för framtiden.
Men en sak är "ganska" säker, den energin kommer inte vara billigare än den från kärnkraften idag.
Så hur jag än vrider och vänder på saker och ting, så säger min kristallkula mig att dagens låga energipriser kommer vi aldrig mer att få se. Om 20 år kommer energin kosta 5 eller 10ggr mer.
Kom ihåg var ni hörde det först!

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
A
nä jag är ingen lögnare..
Vad har jag av att vara det?
Jag är inte speciellt road av sådant..
Inte heller av tanken över att någon tror sig vara för mer än någon annan så länge det inte skadar någons ekonomi eller leverne..

Skulle jag ha fel så påverkar inte detta någon i stort.. Men har staten fel agerande så påverkar detta alla medborgare negativt... Vilket får konsekvenser...

vi har en skara som tror sig vara för mer som leder landet just nu..
Och att då kalla detta vansinne för normal marknad är bara dumt... denna marknaden leder bara till mer ont..

P
pacman42 pacman42 skrev:
Det verkar som att hela södra Sverige utom Stockholm skall få priserna från SE4....
Eftersom Stockholm inte har någon egen elproduktion så lär väl priserna bli högst i det elhandelsområdet?

Mikael_L
Maskintok skrev:
En sak som ger problem är att exportera bort energi... oavsett vad man tycker om det så är det som att skänka bort kossan när ungen vill ha mjölk..
På detta, och resten av inlägget vill jag replikera två saker:
Solidaritet.
Om andra också har behov, varför ska vi girigt behålla resursen. Ska vi låta andra svälta ihjäl för att behålla mjölken själva.
Om det går att dela med sig så att det blir lite sämre för alla, men alla klarar sig åtminstone ...

Och om du tycker detta gäller, var går din gräns för solidaritet. Är den runt din familj, runt dina släktingar och vänner, eller runt staden/bygden där du bor, eller kanske landskapsgränsen, eller kanske landsgränsen, eller ska solidaritet sträcka sig inom EU, eller ska den gälla alla människor.

Detta är en mycket filosofisk fråga, jag vill inte att du skriver något svar, men gärna funderar lite.

Den andra är Ekonomi:
Handel har som regel alltid gynnat alla. Att den som är duktig på något gör det, och den som är duktig på något annat gör sitt, sen byter man med varandra.
Du reparerar prylar, en läkare reparerar dig, det skulle inte bli bättre om ni både gjorde båda sakerna åt er själva.
Där har vi kärnan i handel, i fabriker och verkstäder och allt annat som våra samhällen bildas runt. Sen ska jag inte sticka under stol med att det visst har kommit en del dåliga bieffekter av den allt större, allt gränslösare handeln - globaliseringen. Men det finns krafter som jobbar mot, nu t.ex. har många länder kommit överens om en lägsta nivå på bolagsskatt, som avser att bota en av nackdelarna.
Så det rör sig i viss mån också mot det bättre.
Men hursomhaver, ska Sverige börja begränsa handeln, och där ingår även energihandel, så kan andra länder reagera på samma sätt gentemot Sverige, och det skulle inte vara bra för oss som ändå är ett såpass exportberoende land. Och EU skulle protestera rätt hårt, och går vi ur EU för detta så är jag rätt säker på att då skulle vi förlora extremt mycket mer.
Visst, elpriset skulle verkligen bli låga, negativa varenda dag det blåser, ty massor av industri i Sverige skulle då gå i konkurs på minskad försäljning utomlands, och vårt energiöverskott skulle alltså efter några år bli enormt.
Men det blev nog inte bra för landet totalt.

Glöm sen inte att när SE-4 har höga elpriser, då tjänar staten (och några andra energiproducenter) multum på sin produktion som säljs till dessa höga priser till Tyskland och Danmark. Så det är inte helt utan nackdel, fast den är svår att gllla om man bor i skåne. :)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
P
DennisCA DennisCA skrev:
Personligen är jag lite trött på det här antagandet att om det är en marknad så är det per automatik en bra sak. Ofta låter det mer som religiös övertygelse än nåt annat.
Det är snarare en empirisk slutsats, men det är förvisso inte en absolut sanning.

A
Mikael_L Mikael_L skrev:
På detta, och resten av inlägget vill jag replikera två saker:
Solidaritet.
Om andra också har behov, varför ska vi girigt behålla resursen. Ska vi låta andra svälta ihjäl för att behålla mjölken själva.
Om det går att dela med sig så att det blir lite sämre för alla, men alla klarar sig åtminstone ...

Och om du tycker detta gäller, var går din gräns för solidaritet. Är den runt din familj, runt dina släktingar och vänner, eller runt staden/bygden där du bor, eller kanske landskapsgränsen, eller kanske landsgränsen, eller ska solidaritet sträcka sig inom EU, eller ska den gälla alla människor.

Detta är en mycket filosofisk fråga, jag vill inte att du skriver något svar, men gärna funderar lite.

Den andra är Ekonomi:
Handel har som regel alltid gynnat alla. Att den som är duktig på något gör det, och den som är duktig på något annat gör sitt, sen byter man med varandra.
Du reparerar prylar, en läkare reparerar dig, det skulle inte bli bättre om ni både gjorde båda sakerna åt er själva.
Där har vi kärnan i handel, i fabriker och verkstäder och allt annat som våra samhällen bildas runt. Sen ska jag inte sticka under stol med att det visst har kommit en del dåliga bieffekter av den allt större, allt gränslösare handeln - globaliseringen. Men det finns krafter som jobbar mot, nu t.ex. har många länder kommit överens om en lägsta nivå på bolagsskatt, som avser att bota en av nackdelarna.
Så det rör sig i viss mån också mot det bättre.
Men hursomhaver, ska Sverige börja begränsa handeln, och där ingår även energihandel, så kan andra länder reagera på samma sätt gentemot Sverige, och det skulle inte vara bra för oss som ändå är ett såpass exportberoende land. Och EU skulle protestera rätt hårt, och går vi ur EU för detta så är jag rätt säker på att då skulle vi förlora extremt mycket mer.
Visst, elpriset skulle verkligen bli låga, negativa varenda dag det blåser, ty massor av industri i Sverige skulle då gå i konkurs på minskad försäljning utomlands, och vårt energiöverskott skulle alltså efter några år bli enormt.
Men det blev nog inte bra för landet totalt.

Glöm sen inte att när SE-4 har höga elpriser, då tjänar staten (och några andra energiproducenter) multum på sin produktion som säljs till dessa höga priser till Tyskland och Danmark. Så det är inte helt utan nackdel, fast den är svår att gllla om man bor i skåne. :)
svar blir det ändå..
Jag struntar fullständigt i allt utanför Sveriges gränser..
Så om folk svälter eller fryser ihjäl i andra länder pga att deras folkvalda har agerat fel.. Så får de göra något åt det... Inte jag med mina pengar.

Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan dock inte se att jag skrev lögnare någonstans. Och det var kanske inte det du menade heller...
Jag tror också att många verkligen tror på det de skriver, tänker.
Jag kan också känna igen ett yngre mig själv i mycket, då jag typ ofta såg bara ett rätt, allt annat fel. Jag har alltid varit såhär diskussionsvillig, men dock med åldern fått in en del mer gråskala i det jag ser som sanning.
Ähh, jag läste bakåt, och såg att jag visst skrev lögnare ... :oops: :sick:
Men jag menade inte att (alla) som framför åsikten är lögnare på det viset att de ljuger, de tror naturligtvis att det är sant. En del jag själv framför är sannolikt inte sant heller, men jag ljuger inte i egentlig mening, utan är bara övertygad.
Så övertolka inte mitt ord "lögnare" där. För de flesta är det en åsikt.

P
K karlmb skrev:
245 m2.
Ja, då blir det kanske dyrt att värma upp det under pristopparna. Du kanske kan stänga några rum och bara hålla dem frostfria?

P pmd skrev:
Ja, då blir det kanske dyrt att värma upp det under pristopparna. Du kanske kan stänga några rum och bara hålla dem frostfria?
Vad pratar du om? Jag har ett bra uppvärmningssystem. Men det generella priset har ju ökat för mig som alla andra.

P
nino nino skrev:
Kanske varit med tidigare
[bild]
Ser ut lite som Världarnas krig. Eller det här:
https://xkcd.com/556/
"Someone has to stop them".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.