634 889 läst · 13 159 svar
635k läst
13,2k svar
Elprisrekordet slaget igen på kort tid
Nä det skulle kännas bättre om staten slutade göra av med skattemedel.tveksamt skrev:Du betalar pengar till staten, ja.
Efter det slutar det vara dina pengar och är statens pengar.
Eller så är det fortsatt dina pengar och då är det även dina pengar när staten får pengar från utländska företag.
Så, är statens pengar dina eller är det statens? För antingen är det dina oavsett var de kommer ifrån eller så är det inte det.
Skulle det kännas bättre för dig om du fick en engångsbetalning på 1000 kr när staten sålde ett kraftverk, men de samma dag höjer skatten med 1000 kr eftersom dessa nu saknas i statens budget?
statens pengar det är avkastning från aktieinnehav i bolag eller andra former där staten äger.
Medans skattemedel är något som staten förvaltar åt samhället... våra skatteinbetalningar är skattemedel inte statens pengar... stor skillnad där..
Hur förklarar detta de toppar i elpris vi haft senaste månaderna. Topparna har väl alltid skett på dagtid, och kallast brukar det vara på natten.K karlmb skrev:
Topparna har dessutom inte skett när det varit direkt kallt ute.
Dina teorier stöds inte av verkligheten...
Nämn några av kraftverken du vet om...Maskintok skrev:
Vilken köpeskilling var det? Hur mycket vinst kunde de nya ägarna göra? och vad tjänade staten på verken?
(Eller vad då tjänade, de kanske skänkte bort elen till medborgarna istället, som många i tråden förespråkar att vi ska återgå till)
vet flera stycken i Härjedalen.Mikael_L skrev:
Men vi tar då långå kraftverk,
staten ägde.. sålde för 5000 kr till ellevio..
Nu gör ellevio vinst där på ca 2.3 miljoner varje år.
En av mina vänner är delägare där..
jag brukar jobba åt honom.. i skogen och på gården..
Jag har inget emot att man skänker bort elen eller åtminstone håller kostnaderna nere för den inhemska marknaden..Mikael_L skrev:
Den utländska kunden får ju stå för mellanskillnaden.. det ska inte den inhemska marknaden göra..
Vill nu tyskarna köpa vår el... jajemän men det blir isåfall för summor som bekostar alla utgifter och våran el här kostar runt.. Ja säg 40 öre per kWh max tak..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jag gjorde det för 20år sen, förra året bytte jag själva pumpen i förebyggande syfte, nu med högre verkningsgrad. Tyvärr är mitt hål kallt fast jag tog i när det borrades. Alla grannar har nu djupare runt mej så jag kan inte borra nytt eller ett till så när det är -10C ute och 18C inne räcker det inte. Vad tycker karlmb att jag ska göra? Självklart korta duschar och eldar kaminen så gott det går.Magnus E K skrev:
Bravo!Maskintok skrev:
Ännu mer bravo, jag har efter lite detektivarbete hittat de tidigare ägarna till kraftverket, och inte var det staten eller något statligt bolag. Så du kan vara lugn, inga av dina eller dina föräldrars skattepengar har investerats i Långå kraftverks bygge.
Ägarna, och de som byggde kraftverket var:
Bergvik och Ala AB (40%), Gullspångs kraftaktiebolag (30%) samt Voxnans kraftaktiebolag (30%)
https://www.langafisket.se/wp-content/uploads/2021/02/Grundsjoprojektet-presentation.pdf
Du kan själv googla fram många fler referenser, men denna var den bästa jag hittade på rimlig tid, massor av andra träffar säger samma sak, men betydligt mindre detaljerat.
Så du som nu vet om så många statligt ägda kraftverks om sålts (skänkts) får en ny chans att namnge några, men skippa Långå då.
Tror inte du är rätt ute men visst.Mikael_L skrev:Bravo!
Ännu mer bravo, jag har efter lite detektivarbete hittat de tidigare ägarna till kraftverket, och inte var det staten eller något statligt bolag. Så du kan vara lugn, inga av dina eller dina föräldrars skattepengar har investerats i Långå kraftverks bygge.
Bergvik och Ala AB (40%), Gullspångs kraftaktiebolag (30%) samt Voxnans kraftaktiebolag (30%)
[länk]
Du kan själv googla fram många fler referenser, men denna var den bästa jag hittade på rimlig tid, massor av andra träffar säger samma sak, men betydligt mindre detaljerat.
Så du som nu vet om så många statligt ägda kraftverks om sålts (skänkts) får en ny chans att namnge några, men skippa Långå då.
för vad heter det där kraftverket idag isåfall?
Kan tala om att det är inte detta, kraftverk om det har minsta med grundsjön att göra..
Då det ligger 1.5 mil därifrån...
okej grattis.. du har lyckats hitta allt annat än det jag avsåg.. jag är från dessa trakter så... Ja ja..Mikael_L skrev:Bravo!
[länk]
grundsjön har inget med detta lilla kraftverk att göra alls..
förutom att samma vatten rinner genom..
Men det gör det i halvfari med..
så även i laforsen...
Nä det är ingen idé att diskutera sådant här om ni ändå bara är kritiska.. tror nog ni känner igen den frasen... Det har ni skrivit åt mig flertalet gånger...
Tror du att ellevio betalade 5000 kr för grundsjö projektet...Mikael_L skrev:Bravo!
[länk]
oj oj... Jag tror jag dör av skratt snart...
Kan berätta att när de byggde denna damm..
så hade de dålig mottagning på radion i grävarn... De släppte på vatten och dränkte hela maskinen, den sitter kvar där på botten..
Den sjönk så djupt ner i dyn att det var ingen idé att rädda denna...
Jag har jobbat där uppe många gånger och röjt skog runt dammen...
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
Du kanske skulle kunna presentera något som talar för din sak då? Det borde vara enkelt för dig som bor där uppe och jobbar kring anläggningarna.
Det Mikael_L presenterade ser rätt solitt ut för mig. Det var du som sa långå kraftverk...
Det Mikael_L presenterade ser rätt solitt ut för mig. Det var du som sa långå kraftverk...
tommib skrev:
Nej jag skrev långå kraftverk..tommib skrev:
Du menar att jag inte vet att det finns fler
jag bor numera 25 mil därifrån..
Men är dit upp flertalet gånger per år..
Det är 1.5 mil mellan långå och grundsjön.. . men som vanligt så har alla andra rätt (trots fel) och jag vet inget .
Är ni så intresserade helt plötsligt... varsågod och börja nysta i allt detta själva..
Jag skriver som jag gjort på Pmd.. vill ni ha min information och kunskap... lyssna då eller leta själva.. jag ger ingen information gratis till de som inte orkar leta själv.
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 299 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 299 inlägg
För övrigt helt fantastiska bilder på Henrik von Klopps hemsida, som är väl värd ett besök om man gillar industrihistoria
https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=4864
https://www.vonklopp.se/wordpress/?p=4864