A
tommib tommib skrev:
Du klagar över att du inte sa långå kraftverk utan skrev långå kraftverk?

Nåväl, ge namnet på något av de andra då?
näpp jag har redan skrivit varför.
klagar?
Nä inte alls.. de som klagar är ni.
Antingen så är man nöjd med att staten gör som den vill och lurar folk eller så är man det inte.. jag är inte nöjd med statens insatser..
Den kan göra mycket mer och bättre.. bland annat sluta slösa skattemedel..
Och framförallt se till att energikostnader för de inhemska medborgarna är billig....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
tommib
Jaha, du försöker blanda bort korten nu när det visades att du hade fel.
Ja, då var det inget mer.

• Gilla
  • Älska
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Jaha, du försöker blanda bort korten nu när det visades att du hade fel.
Ja, då var det inget mer.
din åsikt..
min åsikt.. fråga inte över information från mig för jag delar den inte med er.. ingen idé..

Mikael_L
Maskintok skrev:
Det är 1.5 mil mellan långå och grundsjön.. ;). men som vanligt så har alla andra rätt (trots fel) och jag vet inget :crysmile:.
Mmm, i någon av alla länkar jag hittade (som inte var lika utförliga) så såg jag att det skrevs om att 1971-73, när detta dammbygge skedde, så var alla i landet lätt byggda dammar klara, så från 60-talets slut och framåt var det mer komplicerade vattenkraftsbyggen som inbegrep låga tunnlar (som i Vietas, där min morfar var gjutarbas) eller att det inbegrep reglering i hela sjösystem.

Men om det nu gällde just Långå kraftverk orkar jag inte leta reda på igen-

Jag anser att jag har bevisat att det kraftverk du trodde var statens egendom när det såldes inte alls så var fallet. Nu är det din tur att jobba som detektiv.

Dessutom , läs noga nu, ALLA, då faller även hela diskussionen om att staten skulle ha nästan skänkt bort något, det gäller även dig djac. :)
Alla anläggningar som hör till Vattenfall AB hör ju till staten fortfarande, då Vattenfall AB är helägt av staten.

edit:
Det kan vara skönt att få bort några distraherande frågor från bordet, och istället diskutera sånt som är sant.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Mmm, i någon av alla länkar jag hittade (som inte var lika utförliga) så såg jag att det skrevs om att 1971-73, när detta dammbygge skedde, så var alla i landet lätt byggda dammar klara, så från 60-talets slut och framåt var det mer komplicerade vattenkraftsbyggen som inbegrep låga tunnlar (som i Vietas, där min morfar var gjutarbas) eller att det inbegrep reglering i hela sjösystem.

Jag anser att jag har bevisat att det kraftverk du trodde var statens egendom när det såldes inte alls så var fallet. Nu är det din tur att jobba som detektiv.
näpp det är inte detta och nej jag tänker inte lägga någon som helst tid på att lägga hit information till er..

dvs du har inte bevisat något alls mer än att du lyckats hitta dammen och långå kraftverk som idag heter så..

Mikael_L
Maskintok skrev:
näpp det är inte detta och nej jag tänker inte lägga någon som helst tid på att lägga hit information till er..

dvs du har inte bevisat något alls mer än att du lyckats hitta dammen och långå kraftverk som idag heter så..
OK, jag tackar för ditt slutliga svar. Då vet vi.

tommib
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man följer den fina länken jag la upp så hittar man den där informationen.... Det är ev därifrån du kommer ihåg det för jag misstänker att även du fastnade för de vackra bilderna.

Rätt fräckt faktiskt att kraftstationen ligger 200 m under markytan. Tunnelmynningen misstänker jag är här
https://goo.gl/maps/s8qzZreD4vogijK57

Edit: Eller så är det lite till sydöst om den markerade punkten. Där har till och med googlebilen varit så man kan kolla street view :D

"Till turbinerna leds vattnet genom ett omfattande tunnelsystem med en total längd på nästan 30 km. Lossenmagasinets vatten når aggregat G1 med en fallhöjd av 130 meter medan G2 ligger 218 meter under Grundsjöns yta."

Men du Maskintok kan väl sätta dig och sura då så kan vi andra titta på de fina bilderna och ta en paus från detta.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
pmd och 5 till
  • Laddar…
A
tommib tommib skrev:
Om man följer den fina länken jag la upp så hittar man den där informationen.... Det är ev därifrån du kommer ihåg det för jag misstänker att även du fastnade för de vackra bilderna.

Rätt fräckt faktiskt att kraftstationen ligger 200 m under markytan. Tunnelmynningen misstänker jag är här
[länk]

"Till turbinerna leds vattnet genom ett omfattande tunnelsystem med en total längd på nästan 30 km. Lossenmagasinets vatten når aggregat G1 med en fallhöjd av 130 meter medan G2 ligger 218 meter under Grundsjöns yta."

Men du Maskintok kan väl sätta dig och sura då så kan vi andra titta på de fina bilderna och ta en paus från detta.
Jag är aldrig sur.. :crysmile:
för jag lägger inte den energin på.....

• Älska
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jag är aldrig sur.. :crysmile:
för jag lägger inte den energin på.....
Det är mycket bra.
Jag försöker, men lyckas inte jämt. Jag blir sur på skitväder och vinter, jag blir sur på nedlagd R1, jag blir sur på bilköpare som strular.
Men som väl är så får inget på forumet mig sur, möjligen lite upprörd ibland. :)

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är mycket bra.
Jag försöker, men lyckas inte jämt. Jag blir sur på skitväder och vinter, jag blir sur på nedlagd R1, jag blir sur på bilköpare som strular.
Men som väl är så får inget på forumet mig sur, möjligen lite upprörd ibland. :)
njä.. möjligen lite trött men inte sur..
visst ledsnar vi alla ibland men att bli sur.. leder bara längre in i ledet och till slut är man förbannad...
Är som jag säger åt ungarna.. lägg av i tid innan det går för långt... ansvaret när ligger hos er.. ;)men när far är förbannad då duger inga ursäkter.. :crysmile:

åter till ämnet..

Jag anser trots att jag inte lider av höga priser för stunden att det borde finnas gränser för vad dels en producent får ta ut men också för vad en såkallad marknad får skada... För det är en typ av skada när folk blir lidande av höga privata kostnader..
Och då bör staten kliva in och stoppa toket..
Inte som idag där staten sitter och tittar på och äter popcorn medans priserna åker karusell.. ;)

hsd
Lukasjenko hotar att stänga gasledningen till EU....

• Wow
1
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
Lukasjenko hotar att stänga gasledningen till EU....
pga?
Låter som mer oro och dyra räkningar framöver... :thinking:

Mikael_L
Maskintok skrev:
Och då bör staten kliva in och stoppa toket..
Inte som idag där staten sitter och tittar på och äter popcorn medans priserna åker karusell..
Jomen det är just detta som är problemet.
Vad ska en stat göra när en resurs är slut.
Är det slut så är det. Det var som svältåren under 1800-talet, inte gick det att göra något åt det, den mat som producerades var det som producerades, det går inte att trolla fram något mer.

Vad Svenska staten har misslyckats med är att garantera resurser, att låta bygga ut resurserna. Det är det vi lider av nu. Det finns ingen annan fix än att minska vår energianvändning eller bygga produktionskapacitet.
Och till detta har vi klimathotet att ta hänsyn till, så det är ingen lätt lösning.

Det jag mest "hatar" och alltid diskuterar mot och konfronterar, är alla "lätta lösningar" som alla populister omger sig med (Obs, med populister menar jag inte att jag pekar åt någon viss åsikt (vi vet alla vilka som mest beskylls för sånt) utan t.ex. miljöpartister är ofta precis lika populistiska och världsfrånvända när det kommer till deras frågor, ja ni skulle höra mig i de diskussionerna, min bättre hälft t.ex. är miljöpartist, och inte är vi alltid överens i t.ex. energifrågor :cool: )

Men såhär är det, alla stora och halvstora frågor och problem som har lätta svar och lösningar, de är redan lösta.
Inget som generar mer än några minuters eller ev någon timmes debatt har något enkelt svar.
Så jag misstror djupt alla som presenterar enkla lösningar och svar, ty de är alltid lögnare.

• Gilla
  • Älska
Cruzze och 5 till
  • Laddar…
Jag tror inte att Maskintok och hand påhejare är lögnare. Jag tror att de faktiskt tror på att det de skriver stämmer. De saknar helt enkelt förståelse för vad de pratar om. Det tycks bara vara Magnus Ek som är vettigt insatt ämnet. Många ligger på när någon sorts allmänbildningsnivå och sedan har vi det här högljudda gänget helt utan insikt i hur saker funkar.

• Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
P
Maskintok skrev:
De flesta verk i landet har staten på ena eller andra sättet haft något med att göra vad det gäller kapital...
Några kanske, men inte alla.

Det var f.ö. inte ett svar på frågan, som löd: Hur mycket har en typisk elkonsument av idag alltså betalat för "dessa verk"?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.