Nu lade ju den nya regeringen ned miljödepartementet under vilket SSM (Strålsäkerhetsmyndigheten) låg. Ebba kunde ju frågat experterna där om hur lång tid det tar att bygga ny kärnkraft i Sverige innan de huvudlösa vallöftena kastades ut. Visserligen fungerade betet på väljarna men verkligheten är en annan.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:
jag tror nog att man hellre skulle bygga tex i Tyskland där det finns ett större elbehov, än i Sverige där man har överskott
Vi är duktiga på att exportera generellt. Varför inte också EL?
 
D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vi är duktiga på att exportera generellt. Varför inte också EL?
Personligen vill jag inte vara ett elproduktionsindustriområde för Tyskland men det är ju bara min åsikt som inte betyder speciellt mycket.

Det jag sa däremot, var, att om jag skulle bygga elproduktion, så hade jag lagt den där jag kan sälja enklast, dvs där behovet är som störst. Lägger man den tex i Sverige så är man begränsad av exportkablarna, som dessutom adderar kostnader. Ganska enkelt tycker jag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir Tysklands-priser i Sverige fram till 2030 enligt denna experttyckare:
- [länk]
…eller tills någon ’råkar’ kasta ankare på fel ställe och kapa exportkablarna…:p
 
B b8q skrev:
…eller tills någon ’råkar’ kasta ankare på fel ställe och kapa exportkablarna…:p
vore inte det en bra övning för NS-ivrarna? bättre att förstöra elkablarna till tyskland, än att förstöra gasledningarna
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Då borde vi leasa mark och bygga ett eller flera KKV i t.ex. Polen för svenska skattepengar, sälja en del i EU och ta resten själva för annat pris ;)
Vad är fördelen med att ge sej ut på nya äventyr i energibranchen, borde vi istället inte lära av NUON affären och satsa på elproduktion här i landet?
 
F fribygg skrev:
Vad är fördelen med att ge sej ut på nya äventyr i energibranchen, borde vi istället inte lära av NUON affären och satsa på elproduktion här i landet?
Bättre än att kasta bort pengarna på skräp! Här har man en stabil investering iaf.
 
Det är bra att priserna sticker iväg i norra delarna. Hela Norrland röstar ju för sosse tokeriet och har avnjutit löjligt låga elpriser.
 
B b8q skrev:
…eller tills någon ’råkar’ kasta ankare på fel ställe och kapa exportkablarna…:p
Inte särskilt slugt eftersom vi nu är nettoimportör... vi har ju raserat vårt energisystem under vintertid.
I skrivande stund cirkus 1000MW.
https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/
 
P paralun skrev:
Inte särskilt slugt eftersom vi nu är nettoimportör... vi har ju raserat vårt energisystem under vintertid.
I skrivande stund cirkus 1000MW.
[länk]
Nåja, vi har ju kablar till Norge också.
 
B b8q skrev:
Nåja, vi har ju kablar till Norge också.
Jovisst men det är ju elområde SE4 som är rena misären och det kan då räddas av tysk och dansk skitig kolkraft. Sen är vi bara i början av "elrysaren"!!
 
Vi har ju inte fyllt ledningarna mellan SE3 och SE4.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det blir Tysklands-priser i Sverige fram till 2030 enligt denna experttyckare:
- [länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.