D djac skrev:
Hmm, så nu är det väljarna som smutskastar när Svantesson skriver, är det inte lite för långt att gå i offerrollen. Vi måste nog ändå utgå från att hon är vuxen att få tala och stå för det hon säger?

Nu var ju detta så dumt att vi kan förstå att hon trollade men det skulle ju kunna handla om saker som inte var så solklara, skulle det då vara lika taskigt att ifrågasätta? Nej, skulden ligger såklart enkom på den som ljuger, inte på de som påpekar lögnen.
Självklart bör vi utgå från att löften är genomförbara och inte lögner men vissa är enkla att syna direkt och ibland verkar det gå lite snabbt från tanke till ord (i detta fall skrift). Det jag anser är att vi generellt tar politikerna för mycket på orden, tolkar, vrider och vänder och sedan är smutskastning igångsatt, ofta via olika media.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Ja men den hade nog kommit tillbaks och bitit henne där bak, om hon hade blivit framröstad till en sådan maktposition att hon kunde genomfört det. Nu är hon ju i ett parti i opposition, som backade, så jag tror inte att någon förväntar sig att hon tar makten utifrån detta?
Menar du att så länge man inte tar makten är det fritt att lova vad som helst?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är synd att politiker "måste" ljuga för att höras.
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Kjelle2 Kjelle2 skrev:
I Norge utökar regeringen stödet till norska hushåll som kompensation för rekordhöga elpriser, uppger Ekot. Från och med i dag ersätts hushållen för 90 procent av snittpriset på el som överstiger 70 öre per kilowattimme.1 sep. 2022
Norge har ett annat läge. Där är den mesta elproduktionen statlig. Så pengarna finns i staten. De har dessutom haft ett lägre elpris tidigare. Däremot är det ju inte bra i ett större Europa perspektiv.
 
Mikael_L
På tal om inget alls.
Har nu stängt av värmepumpen (körde fram till kl 07), eldar i braskaminen, dricker kaffe, och lyssnar på alla versioner av "Vintersaga" som finns på Spotify, medans snöstormen yr här utanför fönstren, (Ted Ströms som är originalet är inte den mest kända (och den på spotify tror jag inte ens är riktigt originaloriginal, i den första han gjorde kastade han väl skit på SVT eller nåt sånt)).

Men nu måste jag väl snart ta och jobba lite så det blir något gjort idag. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Redgeneral och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart bör vi utgå från att löften är genomförbara och inte lögner men vissa är enkla att syna direkt och ibland verkar det gå lite snabbt från tanke till ord (i detta fall skrift). Det jag anser är att vi generellt tar politikerna för mycket på orden, tolkar, vrider och vänder och sedan är smutskastning igångsatt, ofta via olika media.
Jag vill fortsätta ta politikerna på orden eftersom alternativet är att inte tro på dem, detta är INTE vänt och vridet, det är inte ens ett citat utan hennes absolut egna ord. Jag förstod att hon trollade för att polarisera och att det kom sig av en jargong inom partiet, det gör i mina ögon det ännu allvarligare, inte mindre.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Menar du att så länge man inte tar makten är det fritt att lova vad som helst?
Nej, absolut inte, men det är självklart att man synas mer om man sen får chansen att göra det man lovade. För att återkomma till liknelsen med fotbollsspelarna, det är de på plan som får kritik efter en match, inte de 10.000 som satt på läktaren och menade att de hade vetat exakt hur man vann.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ted Ströms som är originalet ör inte den mest kända (och den på spotify tror jag inte ens är riktigt originaloriginal, i den första han gjorde kastade han väl skit på SVT eller nåt sånt)).
Nejdå, körde låten en gång till nu, och raden
"Frusna illusioner i Svensk televison"
finns ju där. (Det var väl något som Ted hade blivit lovad som plötsligt ströks i SVT, typ, minns inte)

I Törnells mycket kända version är det borta, även något om frusen religion, men istället frusna drömmar i monarkin.

Jaja, det var i vilket fall en passande låt idag.
 
Mikael_L
D djac skrev:
Nej, absolut inte, men det är självklart att man synas mer om man sen får chansen att göra det man lovade. För att återkomma till liknelsen med fotbollsspelarna, det är de på plan som får kritik efter en match, inte de 10.000 som satt på läktaren och menade att de hade vetat exakt hur man vann.
Dels tycker jag det är lite tråkigt att just nu allt detta tuggar så mycket i tråden.

Dels - jag såg ju aldrig något av allt detta som något vallöfte jag gick och väntade på, det var ju helt orealistiska grejer, jag hoppas att det var uppenbart för de flesta, så vi inte har alltför många besvikna nu som funderar på att storma Capitolium, f,låt riksdagshuset.

Dels - så just vad det gällde energidebatten innan valet, så tycker jag nästan alla hade väldigt konstiga saker att säga, det var liksom inte bara M som kom med ogenförbara utspel och falska "fakta".
Ärligt talat så anser jag att Stenevi faktiskt var den som var mest ärlig, och det är verkligen inte ofta jag ger företrädare för MP det betyget. Men det är dock baserat på rätt lite som jag såg/lyssnade på, jag orkade liksom inte med partiernas skräp som ramlade ur munnarna vid detta val, det var för mycket att sortera bort, och nästan inget substantiellt blev kvar - slöseri med tid.

Dels - allt detta är egentligen väldigt intressant att diskutera, dvs hur mycket är det OK att politiker ger sig generösa spelrum med sanningen? Jag har väl alltid varit mer eller mindre medveten om detta, åtminstone på något mindre uttalat och reflekterande plan. Mest har jag ju sett det och accepterat det från sådana mindre partier som är uttalat populistiska men troligen utan verkligt inflytande, (t.ex Ny demokrati på den gamla goda tiden). Däremot har man väl lite omedvetet tänkt att de stora statsbärande partierna måste vara mer sanna i vad de påstår. (Men kikar man på amerikansk politik så är det ju uppenbart att det inte är så, och tyvärr tror jag att vi sakta men säkert importerar det hit).
Men det du skrev djac, det fick mig att börja fundera på detta lite mer aktivt, kanske dags nu.

Dels - det borde väl nästan avhandlas i en helt egen tråd.
Men det är ju politik, till 100%, så det får kanske inte finnas på BH.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror faktiskt en del har trott på diverse takpriser på el osv. Jag kan tycka synd om en del människor på riktigt. De har ju det i Norge (ungefär?) Sen hade det varit en dålig och helt brual dyr grej så jag har aldrig trott det skulle införas.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ni har säkert skrivit det här i tråden men vem får alla "extra" pengar, det är ju som idag kanske 6-7:-/kW dyrare än mot för 1-2år sen... det måste ju miljarder snabbt.
 
Mikael_L
Ja Norge tjänar väl en halv miljard om dagen, typ, när det är sådana här priser.
Norska Statnet äger väl 2/3 eller nåt sånt av produktion, och sen tror jag att Norska staten även har andelar i andra bolag som har vattenkraft.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja Norge tjänar väl en halv miljard om dagen, typ, när det är sådana här priser.
Norska Statnet äger väl 2/3 eller nåt sånt av produktion, och sen tror jag att Norska staten även har andelar i andra bolag som har vattenkraft.
I Sverige då?
Är det producenterna?
 
F
mowatom skrev:
Usch ja, dessa har man sett till leda under en lång tid. Vi får hoppas att det blir bättre med tiden denna gång.
Oj, är det redan nyval på gång?
 
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var hittar du löften om att börja bygga KK inom 100 dagar? Tolkningar är roliga ibland men rätt tröttsamt i detta fall…
Som jag redan skrivit upprepade gånger: muntligt i den direktsända valdebatten.
mowatom skrev:
Usch ja, dessa har man sett till leda under en lång tid. Vi får hoppas att det blir bättre med tiden denna gång.
Oj, är det redan nyval på gång?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.