Oavsett vad man tycker om vem som gjort vad i vår egen lilla ankdam tror jag dock att de flesta av oss kan enas om att problemet är större än så.

Större delen av Västeuropa står med både extrema bränslepriser och behov av baskraft som den närmaste tiden kommer att vara värsta sortens fossilkraft efter att man försöker bryta sig ur Putins klor.

För egen del är jag övertygad om att vi behöver stora mängder fossilfri baskraft i form av kärnkraft över hela Europa. Jag skiter egentligen i vem som gjort vad historiskt, men jag är glad att vi i länder som Frankrike, Polen, Storbritannien, Finland – och Sverige har regeringar som är inne på samma linje.
 
  • Gilla
växelventil och 5 till
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ärligt @Daniel 109, menar du på fullt allvar att du tror att hon menade att det skulle finnas nya reaktorer på plats inom 100 dagar eller att ens ett första byggbeslut skulle ha fattats inom denna tid? Och om du inte tror det själv, tror du så lågt om andra att de skulle tolkat det så?
Vad tror du hon menade och om hon då menade något annat, varför skrev hon då detta, jag vet vad jag tror men vad tror du?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Se det såhär: Det är en bit tills vi har nått vad UK hade idag... :( (30006 euro/MWh)
[bild]
UK har ju dock ett förmånligt tak på både el och gas så det drabbar inte konsumenterna, däremot blir det ju lätt ansträngande för staten
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om vi ska hålla det på denna nivå så var ju Nooshis "löfte" om ett enhetligt elpris inom Sverige, och ett annat för export i en egen klass!
Ja men den hade nog kommit tillbaks och bitit henne där bak, om hon hade blivit framröstad till en sådan maktposition att hon kunde genomfört det. Nu är hon ju i ett parti i opposition, som backade, så jag tror inte att någon förväntar sig att hon tar makten utifrån detta?
 
I Norge utökar regeringen stödet till norska hushåll som kompensation för rekordhöga elpriser, uppger Ekot. Från och med i dag ersätts hushållen för 90 procent av snittpriset på el som överstiger 70 öre per kilowattimme.1 sep. 2022
 
Jag tror hon menade att de garanterar att den kärnkraft som finns nu tryggas med en borgerlig regering (och försökte så misstankar om att en vänsterdito skulle tvinga fram än mer nedläggningar) och att de inom 100 dagar skulle få någon form av inriktningsbeslut, utredning eller nytt direktiv till Vattenfall på plats. Vi får väl se om de hinner med det senare, det är väl typ en månad kvar.
 
  • Gilla
växelventil och 4 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, precis, det blir bara löjligt oavsett färg på partiet/personen. Det gäller att kunna sortera ut dessa "löften" som seriösa och genomförbara eller helt omöjliga, men det verkar inte som att alla väljare har den förmågan eller ens försöker eller vill försöka anstränga sig utan förlöjligar och smutskastar istället...
Hmm, så nu är det väljarna som smutskastar när Svantesson skriver, är det inte lite för långt att gå i offerrollen. Vi måste nog ändå utgå från att hon är vuxen att få tala och stå för det hon säger?

Nu var ju detta så dumt att vi kan förstå att hon trollade men det skulle ju kunna handla om saker som inte var så solklara, skulle det då vara lika taskigt att ifrågasätta? Nej, skulden ligger såklart enkom på den som ljuger, inte på de som påpekar lögnen.
 
  • Gilla
Zsam och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror hon menade att de garanterar att den kärnkraft som finns nu tryggas med en borgerlig regering (och försökte så misstankar om att en vänsterdito skulle tvinga fram än mer nedläggningar) och att de inom 100 dagar skulle få någon form av inriktningsbeslut, utredning eller nytt direktiv till Vattenfall på plats. Vi får väl se om de hinner med det senare, det är väl typ en månad kvar.
Sen har man ju fastnat i det här med en "bred energiöverenskommelse".
Det borde ju vara enklare att S själva lägger korten på bordet och erkänner att det blev fel och att man sluter upp kring ny kärnkraft.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror hon menade att de garanterar att den kärnkraft som finns nu tryggas med en borgerlig regering (och försökte så misstankar om att en vänsterdito skulle tvinga fram än mer nedläggningar) och att de inom 100 dagar skulle få någon form av inriktningsbeslut, utredning eller nytt direktiv till Vattenfall på plats. Vi får väl se om de hinner med det senare, det är väl typ en månad kvar.
Ja, det kanske hon menade, synd bara att hon valde helt andra ord, det kanske gäller alla andra saker hon säger också och då blir det ju knepiga fyra år. Vi kan gå igenom ord för ord men jag tror inte det leder någonstans eftersom de inom hennes rörelse tydligen kan betyda precis vad som helst, annars är synonymerna till "bygga ut", expandera, utvidga, utöka.

För övrigt är det väl ca 10 dagar kvar nu, finns nedräknare på internet
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Sen har man ju fastnat i det här med en "bred energiöverenskommelse".
Det borde ju vara enklare att S själva lägger korten på bordet och erkänner att det blev fel och att man sluter upp kring ny kärnkraft.
Verkligheten är att det är öppet för detta, våra riksdagsmän kan sitta och sjunga "we shall overcome.." hela dagarna i salen, det som behövs är friska pengar från en energiproducent och de finns inte, återigen, resultatet som räknas.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkligheten är att det är öppet för detta, våra riksdagsmän kan sitta och sjunga "we shall overcome.." hela dagarna i salen, det som behövs är friska pengar från en energiproducent och de finns inte, återigen, resultatet som räknas.
Jo men näringslivet vill se en stabilitet och det kan bara Magda ge genom att enkelt meddela att S står bakom ny kärnkraft (så behövs det ingen politisk långbänk)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/wallenberg-vill-se-bred-karnkraftsuppgorelse
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
A
Fridolin är drygt 3000 dagar sen med att fixa skolan. Att han inte är kvar spelar mindre roll, han har ju faktiskt sagt så. Jag trodde på det så jag är mkt besviken på honom och MP.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men näringslivet vill se en stabilitet och det kan bara Magda ge genom att enkelt meddela att S står bakom ny kärnkraft (så behövs det ingen politisk långbänk)
[länk]
Den kan de inte få, politiken skiftar för fort idag, ny partiledare i ett parti och gamla överenskommelser lämnas direkt. En sån investering måste stå på egna ben och det är därför det så kategoriskt avvisas av de som har pengar och möjlighet, jag tror nog att man hellre skulle bygga tex i Tyskland där det finns ett större elbehov, än i Sverige där man har överskott.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
D
mowatom skrev:
Fridolin är drygt 3000 dagar sen med att fixa skolan. Att han inte är kvar spelar mindre roll, han har ju faktiskt sagt så. Jag trodde på det så jag är mkt besviken på honom och MP.
Japp, ännu en som fick möta verkligheten, förmodligen försvårande att han satt i ett litet parti som egentligen har en annan profilfråga.
 
D djac skrev:
det kanske hon menade, synd bara att hon valde helt andra ord
Nej, hon valde inte helt andra ord, hon skrev något ganska likt, och hon gjorde det i en tweet. Inte direkt världens mest lämpade plattform för precision och detaljer.

Sen tror jag att vinnarna kommer skriva historien här. Det går höga vågor nu, men i retrospekt kommer ingen bry sig om det skedde regeringens första hundra dagar eller inte så länge som det väl sker.

Och sker det inte kommer regeringen att dömas därefter så länge som frågan fortfarande känns relevant. Jämför Löfvens ”Europas lägsta arbetslöshet”, familjevecka och krafttag mot gängen. De två första brydde sig ingen om i år, medan det tredje hjälpte till att fälla regeringen då frågan upplevdes både viktig och inte levererad på, oavsett vad som gjorts.
 
Redigerat:
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.