173 754 läst · 2 963 svar
174k läst
3,0k svar
Elpriserna uppe och sniffar på rekordnivåer igen
Och vem är det som är skyldig till att den inte började byggas nya reaktorer på 1900-talet?J jonatown skrev:Vad i hela världen förväntade du dig? Att hon magiskt på 2 mån skulle driftsätta 6 reaktorer, bygga batterilagring för tusentals vindkraftverk?
Ansvaret ligger på idioterna som fick för sig att börja demontera fungerande kärnkraft, med motivation att det "inte var lönsamt". En tid senare... 9:-/kwh.
Vi hade aldrig varit i denna situationen med reaktorer som genererat 6500+ MW extra 90% av årets timmar. Det är fakta.
Och varför skulle man ens funderat på att bygga nya då?
Nedlagd kärnkraft i Sverige är ca 4GW, sen har flera reaktorer effekthöjts, så netto har vi tappat kanske ca 3,5GW. Och så har vi idag istället över 12GW installerad vindkraftseffekt.
Att Europa inte fuckat upp sitt energisystem (särskilt avseende priset), men jag vet faktiskt inte vad de skulle gjort istället.V växelventil skrev:
Att en annan prissättningsmodell gällde mellan elområden.
Att Putin inte inlett sitt energikrig mot Europa.
Men vi har inte en endaste mm försämring av vår egen energiproduktion som kan förklara dagens priser.
Helt tvärtom, även dagar då vi producerar inte bara lika mycket som vi hade med R1 och R2 utan t.o.m som att vi hade ytterligare ett par R1, så skenar priset ändå.
Om någon tror att priset beror på att R1 stängdes, så finns det någon logisk kullerbytta att försöka förklara.
Nej precis och börja hacka på någon (ebba) när hon var 1 år 1988 blir liksom lite galet.Tror inte ett dugg på att priserna hade sett annorlunda oavsett regering som sitter vid makten nu.Mikael_L skrev:Att Europa inte fuckat upp sitt energisystem (särskilt avseende priset), men jag vet faktiskt inte vad de skulle gjort istället.
Att en annan prissättningsmodell gällde mellan elområden.
Att Putin inte inlett sitt energikrig mot Europa.
Men vi har inte en endaste mm försämring av vår egen energiproduktion som kan förklara dagens priser.
Helt tvärtom, även dagar då vi producerar inte bara lika mycket som vi hade med R1 och R2 utan t.o.m som att vi hade ytterligare ett par R1, så skenar priset ändå.
Om någon tror att priset beror på att R1 stängdes, så finns det någon logisk kullerbytta att försöka förklara.
Regeringen försökte ju hamra in just den bilden med sin graf på presskonferensen. Har man inte goda förkunskaper, om tex prisutvecklingen i Italien. Så går man nog på det. Att vi har en regering som inte fattar alternativt missleder befolkningen är ett problem. Förr såg jag dessa partier som några av de mest regeringsdugliga. Det gör jag inte nu.
Håller helt med.V växelventil skrev:
Dagens regering sitter utan skuld, och kan inte heller trolla med knäna och fixa något.
Ja fixa de höga priserna är nog rätt omöjligt, då vi inte alls kan ersätta all el som produceras i Europa med dyr gas, vilket driver upp priset som läggs som bud i SE4 och SE3.
Det är en omöjlig uppgift för vilken Svensk regering som helst.
En gammal borgerlig regering har en liten skuld i nedlagd kärnkraft, men huvudsakligen är det senaste S+MP-regering som har skuld i nedlagd kärnkraft.
Men de är inte skyldiga till elpriset, ty det hade varit nära samma även med dessa reaktorer kvar.
Sedan tror jag att det är nog inte så lätt med partiprogrammen som dom flesta stod bakom att kärnkraften skulle avvecklas under förnybar energi och då var det nog lätt att avveckla kärnkraften.Men man blir lite trött på Kristersson och andesonn som dom inte någon av dom hade något ansvar i den frågan.
Snabbfixen som möjligen finns är att göra något över hur handeln sker. Eller möjligen klippa utlandskablarna (och då kan vi nog glömma att någon investerar i Svensk kraftproduktion, det får betalas dyrt via skattsedeln isåfall).
Men att ändra spelreglerna kan inte bli lätt. Det är ju endast Sverige som har detta problem, EU kommer ju se det som att vi är kompisen som sviker när det gäller. Det finns inget annat land i EU som har samma sits som oss.
Men att ändra spelreglerna kan inte bli lätt. Det är ju endast Sverige som har detta problem, EU kommer ju se det som att vi är kompisen som sviker när det gäller. Det finns inget annat land i EU som har samma sits som oss.
Det är politisk pajkastning där man vill flytta fokus från elexporten man är överens om till vad man nu vill skylla på (ett visst politiskt parti, avreglering, kärnkraft etc över spektrat). Tex. så betalar vi ju fortfarande mer än 50% skatt vid pumpen trots att syndabocken är borta. Det är för att det finns en bred politisk uppbackning kring höga drivmedels och elpriser.Mikael_L skrev:
Redigerat:
För der första läser du fel hela tiden. Jag skrev att hon sa att de skulle börja bygga nya - INTE att det skulle vara klart.JanneJanne123 skrev:Eftersom du inte avser presentera något som underbygger detta uttalande så ger jag upp denna sidodiskussion nu. Om du beslutade att rösta på moderaterna tack vare att du hörde Elisabeth Svantesson hävda att hon skulle ha ny kärnkraft klappad och klar inom ett par veckor efter valet kan jag bara beklaga.
Du lyssnade tydligen inte på debatten. Att efteråt läsa "twetar" eller liknande säger inget - det går ju alltid tillrättalägga.
Följ med i realtid isf att läsa tolkningar på nätet.