G
D Daniel 109 skrev:
Alternativet är ju ransonering. Visserligen inte orimligt i en kris. Men är vi där?
Ja, det är kris! Inte tillgången men priset.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du har väl ett flertal gånger hävdat att vi inte har nån brist?
Det är därför jag inte förespråkar ransonering.
 
G OMathson skrev:
Ja, det är kris! Inte tillgången men priset.
Hur ska du genomföra en ransonering? Ett fast tak per hushåll?
 
G
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du genomföra en ransonering? Ett fast tak per hushåll?
Jag skrev INGET om ransonering!
 
Hur ska du då göra? Finns det fler alternativ?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du då göra? Finns det fler alternativ?
Sluta fråga mej!
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du genomföra en ransonering? Ett fast tak per hushåll?
Ransonering blir det av sig självt om priset är tillräckligt högt!
 
  • Haha
Dan_Johansson
  • Laddar…
M mnils skrev:
Ransonering blir det av sig självt om priset är tillräckligt högt!
Nej, det är motsatsen till ransonering.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara att brassa på alla värmeverk som finns i vinter om det behövs. Eller vill du hellre ha nedstänging?
Jo nu finns det inte några alternativ och att man nu startar ett gammalt samt litet oljekraftverk borde ge en tankeställare, sen visar det att nu är det kris på allvar. 80MW är ju sedan ett mycket lågt tillskott men krisen kanske gått så långt att man har en plan för Malmö och ö-drift om resten av elsystemet säckar ihop?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Shhh.
Avslöja inte för de rena suckers någonting.
Att klubben "förbruka mycket under dåliga tider på dygnet" håller på, är ju själva anledningen till att det är lönt för mig att ha timpris.
Om de börjar styra bort sin förbrukning från dyrtid, så slutar jag ju att tjäna på att ladda bilen under natten.

Så snälla, väck inte upp dem från sina villfarelser ... ;)
Grattis nu är vi där… 250öre på nätterna och lär säkert öka framöver..

Och någon stress att fixa Ringhals verkar inte finnas. Den bara förflyttas fram..

Tror regeringen behöver få in pengarna efter pandemins tömning av statskassan.

Bara att sluta kämpa emot o betala ☺️
 
P paralun skrev:
Jo nu finns det inte några alternativ och att man nu startar ett gammalt samt litet oljekraftverk borde ge en tankeställare, sen visar det att nu är det kris på allvar. 80MW är ju sedan ett mycket lågt tillskott men krisen kanske gått så långt att man har en plan för Malmö och ö-drift om resten av elsystemet säckar ihop?
Eksystemet kommer inte att säcka ihop. Och om det trotts det händer så lär inte Malmö vara en elektrifierad ö.
 
D Daniel 109 skrev:
Eksystemet kommer inte att säcka ihop. Och om det trotts det händer så lär inte Malmö vara en elektrifierad ö.
Glasklart som vanligt Daniel, vet du kanske när effektbristen blir så stor att de rullande avstängningarna börjar?
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Glasklart som vanligt Daniel, vet du kanske när effektbristen blir så stor att de rullande avstängningarna börjar?
Jag tror inte att vi kommer dit. Men även om vi gör det så är det något man gör för att nätet inte ska säcka ihop. Elnätet lär inte säcka ihop.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
80MW är ju sedan ett mycket lågt tillskott men krisen kanske gått så långt att man har en plan för Malmö och ö-drift om resten av elsystemet säckar ihop?
Räcker de 80MW till att hålla skola och viss annan kommunal verksamhet i gång i Malmö om det blir rullande avstängningar när O3 stänger och vinterkylan kanske kommer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.