Mikael_L Mikael_L skrev:
Det lär det väl göra, det är bara Frankrikes kärnkraftsflotta som bekymrar, i övrigt har Europa väl exakt samma produktiionskapacitet som förra och förrförra året, ja troligen lite mer pga mer vindkraft.
Du råkar inte ha koll på när Frankrike beräknas kunna komma upp i mer normal kärnkraftskapacitet igen?

F fribygg skrev:
Det är ju så att elnät företagen inte får prioritera vissa kunder"villaägare"enl @Daniel 109 s terminologi utan eventuella bortkopplingar kommer ske områdesvis.
Det kan ju vara för att säkra driften av Sus som elproduktion i det gamla fossildrivna Heleneholmsverket har upphandlas, det är ju tillåtet att säkra sjukvård.
Elnätsföretagen har hemliga förseglade listor på i vilken ordning olika områden ska kopplas bort vid behov. Där ligger sjukhus i botten skolor lär också ligga ganska långt ner på listan. Men mindre skolor i villaområden kan säkerligen drabbas. Men det är, om det mot förmodan skulle behövas bortkopplingar en liten andel av abonnenterna det handlar om.

• Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
Mikael_L
M Mikael 81 skrev:
Du råkar inte ha koll på när Frankrike beräknas kunna komma upp i mer normal kärnkraftskapacitet igen?
Nej.
Frågan är om de ens vet själva.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Frågan är om de ens vet själva.
Drar en filt över mig och låtsas att jag inte såg det svaret... :seenoevil:

Mikael_L
F fribygg skrev:
Så att vi har två reaktorer som kommer att stå still påverkar inte eltillgången i december?
Ja, men i det europeiska elnätets perspektiv så påverkar det inte så mycket.
Det mesta elproduktion rullar ju på som det ska.

Vi har dock problem och osäkerhet med nya finska reaktorn OL3, kommer den igång någorlunda i vinter så tippar jag att det blir i bästa fall med reducerad effekt (1/2 - 3/4 effekt, gissar jag, ty jag tror inte de får bukt med turbinvibrationerna (men detta är en 100% killgissning)).
Och sen är den Franska kärnkraften ett annat orosmoln.

Det tredje orosmolnet jag har är vad Putin/Ryssland kommer ställa till med. Det sprängs en norsk gasledning på havsbotten, det blir mystiska haverier eller explosioner vid elproduktionsanläggningar osv.
Vi får nog alla inse att Ryssland faktiskt krigar med oss nu. Det är bara att det ännu inte har blivit artillerigranater som faller, men energikriget pågår för fullt.
Som de beter sig i Ukraina så inser jag ju att de inte har någon bortre gräns för vad de kan tänka sig göra. De har ju redan gjort varenda krigsbrott och brott mot mänskligheten som finns, så de kan ju inte sjunka djupare längre.

• Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men det är, om det mot förmodan skulle behövas bortkopplingar en liten andel av abonnenterna det handlar om.
Det lär väl handla om mer en 1,4 miljoner elabonnenter i Skåne om och när det blir aktuellt med roterande bortkoppling, det är kanske en liten del av landets befolkning men alla skåningar lär drabbas av effektbristen precis som de redan nu drabbats av de höga elpriserna då vi under årtionden underlåtit att bygga planerbar kraft i SE4.

F fribygg skrev:
Det lär väl handla om mer en 1,4 miljoner elabonnenter i Skåne om och när det blir aktuellt med roterande bortkoppling, det är kanske en liten del av landets befolkning men alla skåningar lär drabbas av effektbristen precis som de redan nu drabbats av de höga elpriserna då vi under årtionden underlåtit att bygga planerbar kraft i SE4.
Knappast.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Ifall det är frånvaron av R4, som ligger i SE3, som oroar dig, så är det väl störst risk för effektbrist i SE3, inte i något annat elområde där reaktorn INTE står.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Mikael_L
M Mikael 81 skrev:
Drar en filt över mig och låtsas att jag inte såg det svaret... :seenoevil:
Jag följer inte vad som händer i Frankrike, med frankrikes elförsörjning, så jag har skitdålig koll på hur det går med deras reaktorer...
Är det någon som har mer koll?
Finns det någon vettig websida där man kolla läget för alla deras reaktorer samlat, eller kanske all deras kraftproduktion?

• Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Mikael_L
Vad gäller effektbrist och bortkopplingar, glöm inte varifrån vi hela tiden matas med varningarna.
Tidningarna, media - de får sälja tidningar, de får klick, de tjänar pengar.
Svenska kraftnät - de har alltid tyckt att politikerna inte tar detta på allvar, de vill alltid ha mer pengar och få starta fler projekt.

JAG är inte orolig för bortkopplingar i vinter. Om det blir så kommer det nog bero på det vanliga - en storm/orkan.

OCH skulle det hända, så vet vi det en dag innan.
När auktionen på nordpool slutat på 40kr/kWh så betyder det att det inte fanns tillgänglig produktionskapacitet för att möta efterfrågan, då slår priset in i pristaket, och då vet vi, då har de med balansansvar inte lyckats köpa tillräckligt för att täcka det som de prognostiserar ska förbrukas.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det mesta elproduktion rullar ju på som det ska.
Sparar ditt uttalandet för framtiden
(och hoppas att Svenska Kraftnäts varningar om risk för frånkoppling inte behöver sättas i verket redan i år)
Godnatt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Men jag ska ändå sprida lite oro.
Problemet består inte endast i en ev effektbrist.

Nät och frekvensstabilitet är också en besvärlig grej i vinter.
Med R4 också stoppad så har vi än mindre svängmassa som räddar frekvensen om något oväntat händer. Oväntade saker som ett snabbstopp i någon reaktor eller att en större HVDC-kabel kajkar ur.
Och SVK kommer i rollen av systemansvarig se till att det finns tillräckligt med reserveffekt för att klara en sådan störning.
Ifall OL3 inte kommer igång på fullt, så kommer O3 vara dimensionerande, och det kommer reserveras 1450MW i effektreserv, dvs det kanske blir en överföringsbegränsning i ledningarna från norr, eller att vissa elproducenter (los O3) tvingas gå ner i effekt.
Och ifall OL3 skulle gå för fullt så ska nordiska systemet ha 1600MW i reservkapacitet.
(Undrar hur det går med norra nätförstärkningen SE1-FI?, när den är klar kommer den nog hjälpa till att erbjuda reservkapacitet för OL3).

Så jag är alltså inte egentligen orolig för en faktisk effektbrist, men visst kan det bli väldigt ansträngt vid topplasttimmen i vinter, pga reservationer till reservkapacitet.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men jag ska ändå sprida lite oro.
Problemet består inte endast i en ev effektbrist.

Nät och frekvensstabilitet är också en besvärlig grej i vinter.
Med R4 också stoppad så har vi än mindre svängmassa som räddar frekvensen om något oväntat händer. Oväntade saker som ett snabbstopp i någon reaktor eller att en större HVDC-kabel kajkar ur.
Och SVK kommer i rollen av systemansvarig se till att det finns tillräckligt med reserveffekt för att klara en sådan störning.
Ifall OL3 inte kommer igång på fullt, så kommer O3 vara dimensionerande, och det kommer reserveras 1450MW i effektreserv, dvs det kanske blir en överföringsbegränsning i ledningarna från norr, eller att vissa elproducenter (los O3) tvingas gå ner i effekt.
Och ifall OL3 skulle gå för fullt så ska nordiska systemet ha 1600MW i reservkapacitet.
(Undrar hur det går med norra nätförstärkningen SE1-FI?, när den är klar kommer den nog hjälpa till att erbjuda reservkapacitet för OL3).

Så jag är alltså inte egentligen orolig för en faktisk effektbrist, men visst kan det bli väldigt ansträngt vid topplasttimmen i vinter, pga reservationer till reservkapacitet.
OL3 är egentligen för stor för att nätet ska klara ett snabbstopp. För att lösa det har industrin gått in med snabbstopp. Så om OL3 snabbstoppar så snabbstoppas diverse effektkrävande industriprocesser samtidigt.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja just det, det har jag ju hört, att de har ordnat en del av nätstabiliteten på sånt vis.
Sen misstänker jag att nätförstärkningen mellan Sverige och Finland uppe i norr, norr om Tornio, har lite samband med Finlands satsning på kärnkraft, men ev endast för den reaktor som nu inte kommer byggas.

Här finns det dock en lite sedeläranade historia hur det kan gå till när elnätet plötsligt blir svårt ansatt.
I sådana här lägen är både svängmassa och reservkapacitet viktiga saker.
https://second-opinion.se/plotsligt-kom-larmet-1400-mw-flodade-fel/

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur många går in och kollar på nordpool dagligen?
Hur många har ens någonsin besökt sidan?
Jag tror det måste stå på löpsedeln för att det ska bli den där stora reaktionen.
Eller som du säger, elräkningen i brevlådan ...
Jag tänkte massmedia, innan valet bevakade de helt tydligt varje liten rörelse i elpriserna men nu kan man höra en knappnål falla, det var den skillnaden som jag reagerade på.

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.