484 875 läst · 1 879 svar
485k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Med stor risk för att öka på förvirringen med hårdvaran så försöker jag mig på att svara!R Rubby skrev:
Jag har en fungerande konfiguration enligt:
Kamstrup Omnipower levererad av Gävle energi
Kamstrup P1 interface-modul med RJ12 kontakt.köpt från Utomhusliv.se
ESP32 modul (ESP32-WROM-32)
MEN det visade sig att jag har en mätare som skickar data och är konfigurerad för HAN-NVE modul!
Så jag skulle ha köpt en HAN modul med RJ45 istället!
Vilket jag inte visste förrän efter flera dagars testande...
Skam den som ger sig så fortsatte och fick det att fungera enligt:
1.Ansluter data ut från elmätaren (pin 5) till UART2 (GPIO16) på ESP32 modulen och genom en transistor för invertering och nivåanpassning från 5V till 3,3V enligt schema längre tillbaka i tråden.
2. Matar 5V från ESP32 till 5V pinnen på RJ12 (pin1) eftersom kamstrup INTE ger 5V ut och den behöver 5V för att optokopplaren i P1 modulen skall fungera!
3. Ansluter GND från ESP32 till GND på RJ12 (pin 6)
Fick allt att fungera efter att jag sänkte hastigheten till 2400baud och 8N1 i konfigurationen av AMS Reader.
4. Data request RJ12 (pin 2) verkar inte ha någon funktion för mig? mätaren skickar data oberoende om jag ansluter den till GND eller 5V.
Jag skipade det här med transistor, nivåanpassning och invertering genom att använda de funktioner som finns i UARTen på iaf de ESP32 och 8266 som jag har testat. Jag har satt upp det genom Home Assistant och ESPHome. Man kan sätta intern "Pullup" och "Inverted". Då levererar den 3,3V och strömbegränsat till ca 5mA vilket funkar fint med Open collector utgången på Landis+Gyr E360.G Gicko skrev:Med stor risk för att öka på förvirringen med hårdvaran så försöker jag mig på att svara!
Jag har en fungerande konfiguration enligt:
Kamstrup Omnipower levererad av Gävle energi
Kamstrup P1 interface-modul med RJ12 kontakt.köpt från Utomhusliv.se
ESP32 modul (ESP32-WROM-32)
MEN det visade sig att jag har en mätare som skickar data och är konfigurerad för HAN-NVE modul!
Så jag skulle ha köpt en HAN modul med RJ45 istället!
Vilket jag inte visste förrän efter flera dagars testande...
Skam den som ger sig så fortsatte och fick det att fungera enligt:
1.Ansluter data ut från elmätaren (pin 5) till UART2 (GPIO16) på ESP32 modulen och genom en transistor för invertering och nivåanpassning från 5V till 3,3V enligt schema längre tillbaka i tråden.
2. Matar 5V från ESP32 till 5V pinnen på RJ12 (pin1) eftersom kamstrup INTE ger 5V ut och den behöver 5V för att optokopplaren i P1 modulen skall fungera!
3. Ansluter GND från ESP32 till GND på RJ12 (pin 6)
Fick allt att fungera efter att jag sänkte hastigheten till 2400baud och 8N1 i konfigurationen av AMS Reader.
4. Data request RJ12 (pin 2) verkar inte ha någon funktion för mig? mätaren skickar data oberoende om jag ansluter den till GND eller 5V.
Så här ser det ut i min .yaml
uart:
id: uart_bus
# tx_pin: TX Not Used
rx_pin:
number: 3
inverted: true
mode:
input: true
pullup: true
baud_rate: 115200
rx_buffer_size: 4096
tittar du här: https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader/#wiring-nodemcu-esp-12
Så är pinne 5 (TX) kopplad till RX så du har din korsning där.
Så då borde det väl bli en rak? Pinne 5 i kontakten i mätaren kopplas ihop med pinne 5 i kontakten på kretskortet.
Så är pinne 5 (TX) kopplad till RX så du har din korsning där.
Så då borde det väl bli en rak? Pinne 5 i kontakten i mätaren kopplas ihop med pinne 5 i kontakten på kretskortet.
Nej nu ska ha en rak. Pinne 5 i en kopplas till pinne 5 i andraR Rubby skrev:
Man korsad kabel är om man vill ansluta utrustning med samma layout på RX-TX så att RX går till TX på den andra och TX går till RX. Men här är ju TX på pinne 5 i mätaren och på kretskortet är pinne 5 RX.
Nu har så även vi äntligen fått elmätaren utbytt. Jag kör själv en RPI i normkapsling i elcentralen i närheten tillsammans med en liten enkel krets för att invertera den inkommande signalen (vilket krävs). Snickrade sen ihop en väldigt enkel NodeJS app som läser data och skickar varje mätvärde som ett separat meddelande till MQTT. Om någon är intresserad finns det här:
https://github.com/pakerfeldt/han-mqtt
Finns även stöd för docker så att man kan köra det med docker-compose. Då startar appen automatiskt när RPI väcks upp och skulle appen av någon anledning krasha så startar docker-compose automatiskt om programmet.
https://github.com/pakerfeldt/han-mqtt
Finns även stöd för docker så att man kan köra det med docker-compose. Då startar appen automatiskt när RPI väcks upp och skulle appen av någon anledning krasha så startar docker-compose automatiskt om programmet.
Har du något schema på hur du kopplat kablarna ifrån din central till din ESP?Krikebo skrev:Jag skipade det här med transistor, nivåanpassning och invertering genom att använda de funktioner som finns i UARTen på iaf de ESP32 och 8266 som jag har testat. Jag har satt upp det genom Home Assistant och ESPHome. Man kan sätta intern "Pullup" och "Inverted". Då levererar den 3,3V och strömbegränsat till ca 5mA vilket funkar fint med Open collector utgången på Landis+Gyr E360.
Så här ser det ut i min .yaml
uart:
id: uart_bus
# tx_pin: TX Not Used
rx_pin:
number: 3
inverted: true
mode:
input: true
pullup: true
baud_rate: 115200
rx_buffer_size: 4096
Orkar inte rita ett schema just nu men jag bifogar bilder som borde göra det uppenbart hur det är gjort.R Rubby skrev:
kondensatorerna kan du antagligen strunta i, jag satte dit dem mest för säkerhets skull. Strömförsörjningen från E360 verkar lite vek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto