1 209 läst · 18 svar
1k läst
18 svar
Element som är kalla. Tror det är danfoss. Vad gör jag?
Går inte att kapa piggen, kan vara käglan i ventilen som kärvar på halva vägen. Har du tagit bort termostaten och knackat lite hårt och vårdlöst på röret i termostatriktningen, det ska ruska om ordemtligt, så ev kägglan vill gå utåt. Sedan om den lossnar, motionera ventilen, det håller.
Bild enligt nedan, i övrigt ser det ut som trådskaparens bakom.
När jag justerade till N för att öppna så känner jag att den släpper igenom varmvatten men inte mycket, drar jag ut piggen för hand ett par mm så får den fullt flöde.
Det är samma på två likadana radiatorer men alla andra fungerar i huset.
Så jag killgissar att man bytt "hatten", alltså det vita justerbara vredet? Och att det inte passar, men det borde ju vara justerbart också?
Klart man kan byta/kapa piggen för att justera avståndet men det känns inte som den mest rimliga lösningen..
När jag justerade till N för att öppna så känner jag att den släpper igenom varmvatten men inte mycket, drar jag ut piggen för hand ett par mm så får den fullt flöde.
Det är samma på två likadana radiatorer men alla andra fungerar i huset.
Så jag killgissar att man bytt "hatten", alltså det vita justerbara vredet? Och att det inte passar, men det borde ju vara justerbart också?
Klart man kan byta/kapa piggen för att justera avståndet men det känns inte som den mest rimliga lösningen..
Du får läsa av, vad det är för ventil på dom som fungerar. Är det samma prylar på alla, så är det ett ventilfeli dom. Kolla även inställningen på ventilen och jämnför med fungerande. Kanske prova med att flytta en termostat. Det finns termostater som ska ha en adapter och kommer längre ut.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur får jag värme på mina kalla element
Värme allmänt -
Elementhus med källare 1962
Byggmaterial & Byggteknik -
Problem med kalla element men varmvatten
Fjärrvärme & Gas -
Hjälp! Hett varmvatten men kalla element!
Värme allmänt -
Ett element 50/50 varmt/kallt, sista två efter kalla, felmonterade?
Värme allmänt