Ni är för känsliga och sen klagar ni på att er renovering kostar hundratalstusen kronor.

Klart som fan att man kan fixa med el, det är ytterst sällan det blir något stort fel och är man rädd/känslig då kan man ta in en elektriker som besiktigar och skriver intyg för arbetet för en liten slant
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
N Norrby1 skrev:
och statens inkomst i form av moms, skatt och arbetsgivaravgifter.
Hmmm...jag tycker att det låter som att det ligger något i det du säger, även om det är tragiskt om någon gör något dumt och skadar sig. Men hade det enbart handlat om att skydda oss kanske det finns andra områden där fler liv kunde räddas med enklare medel. En sak jag kom att tänka på är den förnyade lagstiftningen om A-traktorer. Där har det dessvärre varit många dokumenterade dödsolyckor sista tiden, men den lagen är ju så nödvändig för att ungdomar på landsbygden ska kunna ta sig fram, så där får vi väl acceptera en hel del årliga dödsfall.... Jag har lite svårt att få ihop det, så jag lutar åt att hålla med dig...
 
makeover makeover skrev:
Ni är för känsliga och sen klagar ni på att er renovering kostar hundratalstusen kronor.

Klart som fan att man kan fixa med el, det är ytterst sällan det blir något stort fel och är man rädd/känslig då kan man ta in en elektriker som besiktigar och skriver intyg för arbetet för en liten slant
Kan man?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Det är helt enkelt som så att han inte längre har någon som har behörighet att godkänna hans arbete!
 
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Hej!
Nej som lekman får du inte utföra elinstallationer över huvud taget.
Som pensionerad elektriker utan behörighet/auktorisation får man inte heller utföra elinstallationer även om man kan.
Som pensionerad elektriker med auktorisation vill man förmodligen inte göra detta efter som man förmodligen inte har någon försäkring att luta sig mot om olyckan skulle vara framme.
Sen kan det mycket väl vara så att han helt enkelt inte vill utföra gratisjobb. Respektera detta
 
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Det har inte med att göra att han e pensionär lr inte. Han har väl inte rätt utbildning bara. Hade nog en som godkände hans arbeten tidigare. Det finns många som inte har behörighet att godkänna el installationer.
 
BengtH BengtH skrev:
Eller så vill han kanske bara inte
Behörigheten är bevis på att man kan göra säkra installationer å kunskap försvinner inte när man säger upp sig. Så du har en poäng...han vill inte
 
  • Gilla
BengtH
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Då elolycka även inkluderar folk som springer på tågen samt folk som glömmer saker på spisen (om jag inte missminner mig)

Här är en summering av några av åren, av de som dött av strömgenomgång:
https://www.byggahus.se/forum/threa...aden-ej-ot-snaella.401224/page-3#post-4011994
Inte en hemmapulare så långt ögat kan se, men det är inget elskrämselverket vill meddela...
 
  • Gilla
Skandiamannen och 9 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
Ja men skillnaden är att det är du som har behörighet. En anställd elektriker har inte behörighet utan det är någon på företaget som har den.
 
  • Gilla
Connygus
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Då elolycka även inkluderar folk som springer på tågen samt folk som glömmer saker på spisen (om jag inte missminner mig)

Här är en summering av några av åren, av de som dött av strömgenomgång:
[länk]
Inte en hemmapulare så långt ögat kan se, men det är inget elskrämselverket vill meddela...
Näe just. Gorma om att "mörkertalet" är så stort och sen inte kunna visa på något enda dokumenterat fall urholkar ju trovärdigheten.
 
  • Gilla
Puffen Ingarö och 3 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker? Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker, precis som man kan identifiera sig som en katt eller en helikopter, men man får inte arbeta med det om man inte har rätt behörighet eller ingår i ett företags egenkontrollprogram. Och även om du ingår i ett egenkontrollprogram så krävs det utbildning och kompetens inom området du ska utföra arbeten inom.
Det litet märkliga med de här reglerna är ju att installatörerna inte behöver vara elektriker. Du köper inte jobbet av en person utan av ett företag. Av de installatörer som varit hos mig senaste åren har ingen varit utbildad elektriker, förutom elverkets jour som fick rycka ut och rätta till det hans kollega ställt till.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Och det låga dödstalet har ingen koppling till dom strikta kraven? Skulle olyckorna vara lika få om det vore helt fritt fram?
https://villamarisa11.com/index.php/elsakerhet/
Ps
Ha även i åtanke att Thailand på intet vis tillhör dom U-länder som troligen har en betydligt sämre statistik.
 
Redigerat:
Jag vet att ”vetarna ” kommer att kasta sig över mig nu men… det är inte eldragningen i sig som är problemet. Jag drar alltid all el själv fram till skåp. Då får jag det som jag vill ha det. Har man bara lite koll så är det mesta ganska basic. Sen kommer elektrikern och kopplar in allt enligt mina anvisningar i skåpet och testar alla uttag etc.. jag får intyget som behövs för slutbesiktning. Det är intyget som är problemet. Utan detta så får du inte igenom eljobbet.
I ditt fall ”att dra några kablar” då behövs inget intyg. Mindre korrigeringar av anläggningen kräver inget men den som gör jobbet måste naturligtvis veta vad den gör.
 
  • Gilla
Snoopy32
  • Laddar…
Micke501 Micke501 skrev:
Jag vet att ”vetarna ” kommer att kasta sig över mig nu men… det är inte eldragningen i sig som är problemet. Jag drar alltid all el själv fram till skåp. Då får jag det som jag vill ha det. Har man bara lite koll så är det mesta ganska basic. Sen kommer elektrikern och kopplar in allt enligt mina anvisningar i skåpet och testar alla uttag etc.. jag får intyget som behövs för slutbesiktning. Det är intyget som är problemet. Utan detta så får du inte igenom eljobbet.
I ditt fall ”att dra några kablar” då behövs inget intyg. Mindre korrigeringar av anläggningen kräver inget men den som gör jobbet måste naturligtvis veta vad den gör.
Varför kopplar du inte in det själv?
 
E elmont skrev:
Och det låga dödstalet har ingen koppling till dom strikta kraven? Skulle olyckorna vara lika få om det vore helt fritt fram?
[länk]
Det skulle ju kunna vara lite mer av en skala också. Det behöver ju nödvändigtvis inte vara helt fritt med allt eller näst intill allt är förbjudet som idag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.