kisumisu
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag man kan glömma. Oavsett vilka som vinner finns inget intresse att ändra detta system igen. Man ändrade för några år sesäkert jobb kopplar nya eluttag med högtalarsladd hemma på helgen (så gör man som hemmapulare). :cool:
Fairlane Fairlane skrev:
Det tror jag man kan glömma. Oavsett vilka som vinner finns inget intresse att ändra detta system igen. Man ändrade för några år sen och kom fram till att det här systemet är bra.

Kalle, utan egen auktorisation, som kommer hem till dig och byter elcentral och gör ett fint och säkert jobb kopplar nya eluttag med högtalarsladd hemma på helgen (så gör man som hemmapulare). :cool:
Det här med högtalarsladd förstår jag inte. Visst har man läst om sådant. Men själva kabeln är ju tom dyrare....själv kopplade jag in högtalare med vanlig elkabel :cool: Vilket säkert enligt vissa hifister är helt frl göra :thinking: Men fanken att man börjar betala en massa mer.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
kisumisu kisumisu skrev:
Det här med högtalarsladd förstår jag inte. Visst har man läst om sådant. Men själva kabeln är ju tom dyrare....själv kopplade jag in högtalare med vanlig elkabel :cool: Vilket säkert enligt vissa hifister är helt frl göra :thinking: Men fanken att man börjar betala en massa mer.
Ja men om man har en gammal högtalarkabel som bara ligger och skräpar så duger den väl? ;)

Om jag gissar hej vilt så är det många som arbetar med elinstallationer, utan egen auktorisation bland de de som skriker "ring en elfirma" när någon ställer en fråga hur man ska göra. Jag gissar vidare hej vilt att ytterst få av de ringer en elektriker elfirma själva :thinking:
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja men om man har en gammal högtalarkabel som bara ligger och skräpar så duger den väl? ;)

Om jag gissar hej vilt så är det många som arbetar med elinstallationer, utan egen auktorisation bland de de som skriker "ring en elfirma" när någon ställer en fråga hur man ska göra. Jag gissar vidare hej vilt att ytterst få av de ringer en elektriker elfirma själva :thinking:
Och det tror jag beror på att en elektriker TROR sig veta och kunna betydligt mer (när det gäller elinstallationer) än en som måste fråga om allt möjligt ;)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med!

Man kan lika gärna orsaka skador och dödsfall på andra områden.

El är såååå förbjudet! Går man och köper en vattenkran "jo men det där kopplar du in lätt själv". Köper man en lampa "kom ihåg sen anlita elektriker".
Jag är elektriker och har under rätt många år tagit bilder som visar hur galet knäppa folk kan vara när det gäller el. Bristande kunskap om regler, fel material o fel verktyg.

Sedan kan jag hålla med om att vissa personer inte ska byta kranar heller, knappt pumpa en cykel :)
 
  • Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
per2anders per2anders skrev:
Bristande kunskap om regler, fel material o fel verktyg.
Det där gäller tyvärr även en del elektriker.

För flera år sedan när vi tog in några firmor till att renovera badrummet uppe så gjorde den elektrikern flera fel.
Ett av felen var montage av en anslutningsdosa som enkelt gick att öppna med två fingrar (även ett barn öppnade den lätt), den monterades ca 3dm över golvet och ca 3dm från badkarskanten.
Andra fel var, borrar i ihopkopplade dosor för att få hål istället för att använda doskniven innan ihopkoppling.
Monterar enkelskivedosor fastän personen vet att det ska på plyfa+gips+kakel.
Monterar dosor snett.
Jag har skrivit om det minst en gång tidigare samt lagt upp en film på hur jag tar bort locket med två fingrar.

Ett antal år tidigare när vi bytte mätarskåpet och jag ville ha in femledare från mätarskåpet till gruppcentralen så sa elektrikern (från en annan firma) att uppdelningen till separat jord & nolla bara fick ske i antingen nätägarens skåp (alltså femledare till mätarplatsen) eller i gruppcentralen, men aldrig vid mätarplatsen.
Har också skrivit om det tidigare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
D
per2anders per2anders skrev:
Jag är elektriker och har under rätt många år tagit bilder som visar hur galet knäppa folk kan vara när det gäller el. Bristande kunskap om regler, fel material o fel verktyg.

Sedan kan jag hålla med om att vissa personer inte ska byta kranar heller, knappt pumpa en cykel :)
Välkommen till Byggahus! Vore skoj att få se några av dina värsta (bästa) bilder i tråden "Värsta elkopplingen".
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Hade Jimmie velat tillåta hempuleri skulle nog han fått in de sista rösterna som saknas för att bli statsminister.
 
  • Haha
Fario och 1 till
  • Laddar…
Karl.s Karl.s skrev:
Fast det är lite skillnad på konsekvenserna, folk dör i elolyckor, inte lika många av att misslyckas med en rörkoppling...
Ja, av hemmapulad el dör folk som flugor....
Det är ju ett av de vanliga argumenten som används för att försvara nuvarande lagstiftning.
Men hur många dör eller skadas årligen av hemmapulad el?
Är det någon som känner till och kan länka till några dokumenterade fall som inträffat sista 10-20 åren?
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Läkare är en skyddad titel (vars legitimation utfärdas av Socialstyrelsen), till skillnad från elektriker som vem som helst får kalla sig.
Det är behörighet och auktorisation som är det reglerade i el-sammanhanget.
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker? Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker, precis som man kan identifiera sig som en katt eller en helikopter, men man får inte arbeta med det om man inte har rätt behörighet eller ingår i ett företags egenkontrollprogram. Och även om du ingår i ett egenkontrollprogram så krävs det utbildning och kompetens inom området du ska utföra arbeten inom.
 
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Nja, för att förtydliga lite:
Jag har tagit ut behörighet AB som nu med nya reglerna övergått i Auktorisation A.
Mitt gamla behörighetsbevis var giltigt till det året jag fyller 67 oavsett (sedan kunde det förlängas med 5 år i taget om jag kommer ihåg rätt), mitt nuvarande Auktorisationsintyg gäller däremot tillsvidare.

Privat får jag hos mig själv (dvs. på egen anläggning) utföra elinstallationsarbeten utan att omfattas av egenkontrollprogram, dvs jag behöver ha uttagen auktorisation men inte ha firma, men så fort jag skall utföra elinstallationer på annans anläggning så måste jag även omfattas av ett företags egenkontrollprogram.
nästan helt rätt, du kan utföra arbete på annans anläggning med så länge det inte är yrkesverksamt (är helt utan betalning) tex hjälpa dina barn.
 
  • Gilla
Henrik Ewertz
  • Laddar…
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Nja, för att förtydliga lite:
Jag har tagit ut behörighet AB som nu med nya reglerna övergått i Auktorisation A.
Mitt gamla behörighetsbevis var giltigt till det året jag fyller 67 oavsett (sedan kunde det förlängas med 5 år i taget om jag kommer ihåg rätt), mitt nuvarande Auktorisationsintyg gäller däremot tillsvidare.

Privat får jag hos mig själv (dvs. på egen anläggning) utföra elinstallationsarbeten utan att omfattas av egenkontrollprogram, dvs jag behöver ha uttagen auktorisation men inte ha firma, men så fort jag skall utföra elinstallationer på annans anläggning så måste jag även omfattas av ett företags egenkontrollprogram.
Panor82 Panor82 skrev:
Saxat ifrån elsäkerhetsverket :
När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.

Alltså inte yrkesmässigt vilket ofta betyder att man tar betalt för en tjänst men gillar man ideelltarbete så är det helt ok?
Men inte på annans anläggning
 
J johfo skrev:
Ja, av hemmapulad el dör folk som flugor....
Det är ju ett av de vanliga argumenten som används för att försvara nuvarande lagstiftning.
Men hur många dör eller skadas årligen av hemmapulad el?
Är det någon som känner till och kan länka till några dokumenterade fall som inträffat sista 10-20 åren?
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Ca 2.5 lekmän per år alltså. Jag kan inte minnas att jag sett något i media alls på många år om att någon förolyckats. Konstigt.
Det hade varit intressant att ta del av deras underlag, men det är väl inte offentligt antar jag?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Behörighet handlar inte om någons säkerhet. Handlar om att skydda elektrikernas inkomst.
och statens inkomst i form av moms, skatt och arbetsgivaravgifter.
 
  • Gilla
Kårsavagge
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Länka gärna, sist det var uppe har jag för mig att ingen av lekmännen dött av "hemmapulad" el? Alltså fast installation, inte felaktiga apparater, trasiga skarvsladdar etc.
 
Redigerat:
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.