Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
 
  • Gilla
joakim_p och 16 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
Nja, för att förtydliga lite:
Jag har tagit ut behörighet AB som nu med nya reglerna övergått i Auktorisation A.
Mitt gamla behörighetsbevis var giltigt till det året jag fyller 67 oavsett (sedan kunde det förlängas med 5 år i taget om jag kommer ihåg rätt), mitt nuvarande Auktorisationsintyg gäller däremot tillsvidare.

Privat får jag hos mig själv (dvs. på egen anläggning) utföra elinstallationsarbeten utan att omfattas av egenkontrollprogram, dvs jag behöver ha uttagen auktorisation men inte ha firma, men så fort jag skall utföra elinstallationer på annans anläggning så måste jag även omfattas av ett företags egenkontrollprogram.
 
  • Gilla
Malle66 och 14 till
  • Laddar…
Panor82
Rostig_9000i_-88 Rostig_9000i_-88 skrev:
Nja, för att förtydliga lite:
Jag har tagit ut behörighet AB som nu med nya reglerna övergått i Auktorisation A.
Mitt gamla behörighetsbevis var giltigt till det året jag fyller 67 oavsett (sedan kunde det förlängas med 5 år i taget om jag kommer ihåg rätt), mitt nuvarande Auktorisationsintyg gäller däremot tillsvidare.

Privat får jag hos mig själv (dvs. på egen anläggning) utföra elinstallationsarbeten utan att omfattas av egenkontrollprogram, dvs jag behöver ha uttagen auktorisation men inte ha firma, men så fort jag skall utföra elinstallationer på annans anläggning så måste jag även omfattas av ett företags egenkontrollprogram.
Saxat ifrån elsäkerhetsverket :
När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.

Alltså inte yrkesmässigt vilket ofta betyder att man tar betalt för en tjänst men gillar man ideelltarbete så är det helt ok?
 
  • Gilla
Bips och 3 till
  • Laddar…
Det här måste väl gå att få någon ändring på i nästa val..
 
  • Gilla
Achren57
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Saxat ifrån elsäkerhetsverket :
När man har en auktorisation som elinstallatör får man också lov att utföra elinstallationsarbete privat, det vill säga utan att arbetet är på uppdrag av ett elinstallationsföretag. Men det får då inte vara yrkesmässigt och det får bara vara sådana elinstallationsarbeten som auktorisationen omfattar.

Alltså inte yrkesmässigt vilket ofta betyder att man tar betalt för en tjänst men gillar man ideelltarbete så är det helt ok?
Japp, helt riktigt så finns det lite undantag men får aldrig ske mot betalning.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
Nu handlar väl tråden om en pensionerad elektriker utan egen auktorisation. En sådan kan ha alltifrån 6 årig folkskola, till fullt utbildning, men som aldrig brytt sig om att ta ut auktorisationen. Så i vårdvärlden skall man kanske snarare jämföra med ett pensionerat vårdbiträde. Som vi kanske skall vara glada över att den inte får skriva ut medecin.

En elektriker som jobbat i mååånga år gör troligen rätt bra installationer med eller utan egen auktorisation. Men saknad egen auktorisation, kan ju även gälla "Pelle" som nyligen började jobba. Den behörige elektrikern på firman kanske aldrig skulle komma på tanken att låta Pelle åka ut för att installera något i en äldre anläggning, framförallt inte i en central. Däremot får Pelle kanske dra flexslang i nybygge, med tydliga ritningar hela dagarna, eller koppla in 300 brytare i en nybyggd kontorsbyggnad.
 
Redigerat:
  • Gilla
nb. och 6 till
  • Laddar…
H Hammarfall skrev:
Är pensionerad läkare som inte jobbat senaste årtionden har möjlighet till fritidsförskrivning av läkemedel men en pensionerad elektriker får bara byta en säkring.
Läkare är en skyddad titel (vars legitimation utfärdas av Socialstyrelsen), till skillnad från elektriker som vem som helst får kalla sig.
Det är behörighet och auktorisation som är det reglerade i el-sammanhanget.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
janwide
E elmont skrev:
Även jag har lagt ner firman och skyller på den nya auktorisationen för att slippa jobba "gratis" hos vänner och bekanta.
Varför ska man va vän med en elektriker som inte gör jobb åt en gratis? :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
-MH- och 21 till
  • Laddar…
Tomture61
Var ute på jobb och installerade larm (kabeldragning till en början) var inhyrd .
När uppdragen började sina fick jag agera elektriker , montera dosor + klamra rör / flexslang .
Naturligtvis fanns det andra elektriker i min närhet , när jag behövde fråga .
Har företaget jag jobbade åt agerat rätt som använt mig som elektriker ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Var ute på jobb och installerade larm (kabeldragning till en början) var inhyrd .
När uppdragen började sina fick jag agera elektriker , montera dosor + klamra rör / flexslang .
Naturligtvis fanns det andra elektriker i min närhet , när jag behövde fråga .
Har företaget jag jobbade åt agerat rätt som använt mig som elektriker ?
Vi är nog många som fått vara 'elmontörer' , för att dra slang och tatta tråd fodras inte att man är auktoriserad utan bara att man vet vad man gör och är anställd på rätt firma och omfattas av egenkontrollprogramet.
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Undrar om det är bara elektriker det gäller, en rörmokare kan orsaka översvämning, snickare att taket rasar in, svetsare att det börjar brinna osv...
Fast det är lite skillnad på konsekvenserna, folk dör i elolyckor, inte lika många av att misslyckas med en rörkoppling...
 
  • Gilla
densomkanvet
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, inte på annans anläggning, inte ens på egen anläggning (eftersom personen inte jobbar längre).
På egen anläggning får en aktiv ä/anställd elektriker utan egen auktorisation göra installationsarbeten.

Ja på arbetstid så får man göra jobb på egen anläggning men inte utanför arbetstiden
 
  • Gilla
joakim_p
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Om vi leker med tanken att din granne ställer upp och drar lite el hos dig, finns det någon villaförsäkring som täcker för eventuella skador? Om det brinner tex?
 
Fairlane
raveper raveper skrev:
Det här måste väl gå att få någon ändring på i nästa val..
Det tror jag man kan glömma. Oavsett vilka som vinner finns inget intresse att ändra detta system igen. Man ändrade för några år sen och kom fram till att det här systemet är bra.

Kalle, utan egen auktorisation, som kommer hem till dig och byter elcentral och gör ett fint och säkert jobb kopplar nya eluttag med högtalarsladd hemma på helgen (så gör man som hemmapulare). :cool:
 
kisumisu
A Achren57 skrev:
Undrar om det är bara elektriker det gäller, en rörmokare kan orsaka översvämning, snickare att taket rasar in, svetsare att det börjar brinna osv...
Håller med!

Man kan lika gärna orsaka skador och dödsfall på andra områden.

El är såååå förbjudet! Går man och köper en vattenkran "jo men det där kopplar du in lätt själv". Köper man en lampa "kom ihåg sen anlita elektriker".
 
  • Gilla
jonatown och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.