52 233 läst · 203 svar
52k läst
203 svar
Elektriker utan behörighet
Med statistik kan man bevisda det mesta...P pöölsa skrev:
21 av dessa lekmän dog efter att ha kommit för nära en kontaktledning. Dvs efter att ha klättrat upp på en tågvagn och (frivilligt eller ofrivilligt) kommit i kontakt med ledningen ovanför.
Flera andra av de 49 dödsfallen har inte heller någonting med hempulad el att göra.
A Achren57 skrev:Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.
Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.
Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Är före detta elingenjör med behörighet och har förkovrat mig hela mitt liv eftersom saker och ting ändras inom elbranschen speciellt inom säkerhet. Gör aldrig några arbeten åt andra, där emot fixar jag vid behov hemma.
Exakt, det är det jag skriver. Det minsta man kan begära är att det uppdateras, men det händer inte. I bästa fall en dymoremsa på de nya säkringarna. Men inget om var en uc är inkopplad. Inget om att det finns en uc osv.L lbgu skrev:
Gäller det bara väldigt enkla småjobb (typ 10 minutersjobb där det räcker med avbitare och skruvmejsel) och jag hade en granne eller bekant som var elektriker (med eller utan behörighet) så skulle den personen nog komma på nivån att man minimerar kontakten med honom ifall han vägrade hjälpa mig med det.JapeFox skrev:
Intressant. Lagen verkar säga att de som inte har auktorisation är inkompetenta att arbeta som elektriker.
Sedan säger lagen att om dessa inkompetenta är anställda i en firma där någon annan, som inte utför något arbete, är auktoriserad så är det fritt fram för dem att arbeta som elektriker.
Något stinker.
Sedan säger lagen att om dessa inkompetenta är anställda i en firma där någon annan, som inte utför något arbete, är auktoriserad så är det fritt fram för dem att arbeta som elektriker.
Något stinker.
Det skulle troligen vara till fördel för bägge parter.L lbgu skrev:Gäller det bara väldigt enkla småjobb (typ 10 minutersjobb där det räcker med avbitare och skruvmejsel) och jag hade en granne eller bekant som var elektriker (med eller utan behörighet) så skulle den personen nog komma på nivån att man minimerar kontakten med honom ifall han vägrade hjälpa mig med det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Ja, man kan tycka att det är märkligt. Det tycker jag också, men inte lika mycket som tidigare. Det finns många moment inom elinstallation som inte kräver något teoretisk kompetens öht, endast hantverksskicklighet i någon mån. Ser man på nybyggen är så majoriteten av arbetet där av sådan art. En konsult har ritat, sedan utför hantverkarna arbetet.TRJBerg skrev:Intressant. Lagen verkar säga att de som inte har auktorisation är inkompetenta att arbeta som elektriker.
Något stinker.
I teorin ska en behörig elinstallatör leda detta arbete, dels för att verifiera att konsulten räknat rätt och dels för att se till att installationen blir enligt ritningen. I verkligheten vet jag inte i vilken omfattning en elinstallatör har tittat på ritningen...
Det skulle vara helt orimligt att ställa några högre krav på denna stora massa av elektriker, "montörer" i detta exempel. Det skulle bli dyrt och inte mycket skulle hända.
Behörighetsreglerna har nog tagits fram huvudsakligen utifrån vad bransch och företag behöver, och mindre utifrån vad privatpersoner behöver. Därför har denna regel om elektrikerns kompetens spillt över och blir inte riktigt tillämpbar för servicejobb i bostäder. Och tyvärr slarvar nog en del elfirmor med detta och skickar en outbildad elektriker på felsökning i en bostad, ett jobb som kanske kräver en utbildad elinstallatör. Men jag tror det sker i väldigt liten omfattning.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 371 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 371 inlägg
Precis i en vanlig bostad krävs inte mer än ett gruppschema och märkning som dokumentation då det inte är någon vidare komplicerad anläggning och för att skaffa sig anläggningskännedom så brukar det räcka i dokumentationsväg.L lbgu skrev:
Finns mycket att läsa för den som vill exempel ur elsäkerhetsverkets:
"Handbok - Elinstallationer enligt elsäkerhetslagen:
5.3.2 Dokumentation och märkning
När du utför ett elinstallationsarbete ska du alltid förse anläggningen med rätt märkning, men också upprätta rätt dokumentation för arbetet. Du hittar kraven på vilken dokumentation och märkning som krävs för ditt arbete i Elsäkerhetsverkets föreskrifter. Om föreskrifterna har ersatts med nya är det naturligtvis de nya föreskrifterna som gäller. Du ska märka anläggningen och dokumentera ditt arbete så att anläggningens
olika delar ska kunna identifieras dels vid drift och underhåll, dels vid framtida om- och tillbyggnader eller reparationer.
Även den som är anläggningsinnehavare har ett ansvar för att anläggningen är dokumenterad. I korthet innebär det att den som är anläggningsinnehavare vid sina fortlöpande kontroller ska se till att det finns nödvändig information om anläggningen och hur man ska hålla den tillgänglig för de personer som
ska arbeta med den. Den informationen kan till exempel bestå av scheman, placeringsritningar och instruktioner.
Du som utför elinstallationsarbeten ansvarar för att anläggningen som du arbetar med dokumenteras och märks på rätt sätt. Den som är anläggningsinnehavare ansvarar för att dokumentationen och informationen finns tillgänglig och hålls uppdaterad.
Och hänvisar till bla:
2 kap. 3 § ELSÄK-FS 2017:3
3 kap. 8 § ELSÄK-FS 2008:1
3 kap. 8 § ELSÄK-FS 2008:1
4 § ELSÄK-FS 2008:3"
ELSÄK-FS 2008:1 (gäller även :2 och :3) kommer att ersättas utav ELSÄK-FS 2022:12 och :3) den 1 December i år.
Där man bland annat kan läsa om dokumentation i:
"ELSÄK-FS 2022:1 Kap. 3
6 § En starkströmsanläggning ska vara försedd med den märkning och
dokumentation som behövs för att anläggningens olika delar entydigt ska kunna
identifieras för drift och underhåll. Dokumentationen ska finnas på svenska och det
språk som är lämpligt för de personer som ska ta del av dokumentationen."
I grund och botten handlar det om att det som i sista stycket bla nämner att man ska kunna identifiera dom olika delarna och med hjälp utav den dokumentationen skaffa sig anläggningskännedom men givetvis också beroende på vilka delar man ska jobba med och i vilket skick anläggningen är i. Dokumentationen ska vara en del utav det. I större och mer komplicerade anläggningar kan det krävas mer bla instruktioner mm.
I handboken står även detta:
"Om du anlitar ett annat företag för att dokumentera och märka
anläggningen behöver det företaget inte vara ett elinstallationsföretag
eftersom dokumentation och märkning inte är ett elinstallationsarbete."
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 768 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 768 inlägg
Måste säga att jag tänker lite annorlunda. Jag har bra kontakt med mina grannar och vi hjälps åt med mycket. Säger de att de inte vill hjälpa till så respekterar jag det. Spelar ingen roll om det är el, vvs, bilmeckande, gräsklippning eller snöröjning. Jag utgår från att jag har samma möjlighet att tacka nej till att hjälpa dem utan att bli en person som undviks. Som sagt, vi hjälps åt en hel del, men respekterar ett nej.L lbgu skrev:Gäller det bara väldigt enkla småjobb (typ 10 minutersjobb där det räcker med avbitare och skruvmejsel) och jag hade en granne eller bekant som var elektriker (med eller utan behörighet) så skulle den personen nog komma på nivån att man minimerar kontakten med honom ifall han vägrade hjälpa mig med det.
Håller med, jag som tycker det är självklart att hjälpa bekanta med enkla problem som kanske kräver någon specialkompetens som jag råkar ha umgås givetvis helst med folk som gör likadant. Blir lite tråkig stämning om jag hjälpt grannen ta ner hans halvruttna björk och han senare vägrar hjälpa mig med ett simpelt eljobb som han utan problem kan fixa på några minuter. Sådana egoister klarar man sig utan.E elmont skrev:
Och jag har en livslång erfarenhet av folk som vill ha hjälp (och inte bara med el) som säger att dom senare ska hjälpa mig. Men när den dagen kommer som jag skulle kunna nyttja hjälpen så kan dom inte därför att svärmor blivit dålig och dom måste åka dit eller så har dom precis köpt biljetter till fotbollsmatchen på bortaplan så tyvärr. Med tiden blir man rätt luttrad. Som när man efter 10 års gratis snöröjning inte blir populär när jag i januari ska åka på utlandssemester, för vem ska då röja snön.
Är det bekanta och typ grannar så tycket jag att det är självklart att hjälpa med småsaker. Om jag då märker att personen inte hjälper tillbaks, typ vägrar lägga några minuter på att fixa en enkel elgrej då bryter jag nog all icketvingande kontakt med personen. Men fram till dess förutsätter jag nog att mina bekanta och grannar är normalt folk.Själv hade jag aldrig skottat snö åt någon i 10 år som aldrig visade någon tacksamhet, det hade nog märkts efter första säsongen.E elmont skrev:Och jag har en livslång erfarenhet av folk som vill ha hjälp (och inte bara med el) som säger att dom senare ska hjälpa mig. Men när den dagen kommer som jag skulle kunna nyttja hjälpen så kan dom inte därför att svärmor blivit dålig och dom måste åka dit eller så har dom precis köpt biljetter till fotbollsmatchen på bortaplan så tyvärr. Med tiden blir man rätt luttrad. Som när man efter 10 års gratis snöröjning inte blir populär när jag i januari ska åka på utlandssemester, för vem ska då röja snön.