S Skral skrev:
Absolut. Jag var i kontakt med elektrikern idag och han gick med på att makulera hela fakturan utan problem. Nu återstår bara att ta in en ny elektriker för att fixa jfb och göra om kabeldragningen.
Alltid något, men han har ju sabbat ditt tätskikt. även om det nog i praktiken inte är något problem med tätskiktet. Det är ju små hål på en vägg utan vattenbegjutning.

Spelar ingen roll om han river fakturan. Han ska anmälas för att kopplat in detta uttag utan JFB.

janwide
Inte undra på att det är så svårt att få tag på en riktig elektriker när alla lägger sin tid här på forat istället.
;) (Skojar bara.)

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A
E Emil_K skrev:
Hah! Det har du helt rätt i. Jag läste det som klenspänning, men enligt produktbladet räcker det alltså med tejp som monteringsmetod för kablar upp t.o.m 1000VAC. Eller åtminstone 450V, som lågspänningskablar som inte är klassade som kraftkablar oftast är specade till.
Du hade inte tvekat en sekund att peta in några 450V, eller t.o.m 1000V i en denna kabelkanal? Rimligtvis betyder kraftkabel i detta sammanhang 230V. Typ högtalarkabel eller kanske 50V går bra utan skruvar.

Varför tror du det? Rimligen använder man de definitioner som är vedertagna och finns t ex i Starkströmsförordningens andra paragraf:

"lågspänning: nominell spänning upp till och med 1 000 volt växelspänning eller upp till och med 1 500 volt likspänning"

Hur ska man annars veta att bara 50V är ok?

Mikael_L
I mitt inlägg #104
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den självmotsägelsen
Skrev jag lite om det där med kraftkabel och lågspänning.

Men jag missade ju att begreppet "kraftkabel" faktiskt är något som åtminstone kabeltillverkarna slänger sig med.
Så databladet kanske är korrekt ändå, att vissa, men inte alla, lågspänningskablar är tillåtna.
(lågspänning < 1000V AC )

Kolla t.ex. här hos Nexans kabel. Gå sen i menyn till vänster "Elinstallation/Installationskablar" och jämför.
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_210353/Kraftkablar.html

• Gilla
50procent
  • Laddar…
5
Som tidigare sagt, en kraftkabel talar inte om vilken spänning det handlar om. En kraftkabel är en kabel av större karaktär som matar exempelvis en "större" central, skåp etc
Det handlar ju om att kanalen inte ska ge vika å åka ner.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
5 50procent skrev:
kabel av större karaktär
(y) :) :cool:

Ja de är lite manligare att hålla på med, än sådana där helt karaktärslösa kablar, t.ex. EQQRB 4X1,0 som jag fick förnedra mig med igår. :crysmile:

• Haha
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
(y) :) :cool:

Ja de är lite manligare att hålla på med, än sådana där helt karaktärslösa kablar, t.ex. EQQRB 4X1,0 som jag fick förnedra mig med igår. :crysmile:
Ja det är bara ta på läppstiftet å börja koppla ;):rofl:
Nävars, det är ju bara skönt å slippa brottas med större kablar:D

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Angående minikanaler och starkströmskablar;

Elinstallationsreglerna säger specifikt om kabelkanaler att de ska överensstämma med SS-EN 50085.
Rent allmänt säger elinstallationsreglerna att elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.

Låt säga att vi följer elinstallationsreglerna och väljer en kabelkanal, en minikanal, som överensstämmer med SS-EN 50085. T.ex Schneider optiline mini. Då kan vi titta i produktbladet under punkten 'montering'

[bild]

Kraftkabel: skruvmontage.
Tydligare blir det inte.
Nja....
Om du har en enkelisolerad ledare måste du skruva kanalen men om du har en gummikabel så är kanalens plast inte till för att elektriskt ge en extra elektrisk skyddsbarriär utan uppgiften är då bara att på ett snyggt sätt föra kabeln. Då är kabelkanalen inte en elektrisk del och du kan montera hur du själv vill.

Mitt förslag på snyggare lösning.

Byt elkabeln in i maskinen till en lång gummikabel (minst 1.5 mm2).
Ta bort spikklammern och fyll hålen med silikon, att fylla hålen med silikon och sätta tillbaks spiken fungerar inte !!!
Tejpa kabelkanal med spegel-tejp (dubbelhäftande mycket stark), vanlig dubbelhäftande tejp är till för mattor och lossnar efter en tid.
Tejpa kabelkanaler rakt upp till tak , sidled och sedan rakt ner.
Kontrollera att dosan har en insats så att den uppfyller kapslingsklassen som krävs av placeringen (troligtvis en gumminsats som ger IP44).
Montera sedan kabeln med en dragavlastande nippel som håller samma kapslingsklass som ovan. Dragavlastningen är ett krav när man har gummikabel.

Klart, du har nu en mycket snyggare installation som uppfyller alla regler.

Mikael_L
C claesborjesson skrev:
Byt elkabeln in i maskinen till en lång gummikabel (minst 1.5 mm2).
God ide, men nu är det till ett vägguttag som den nya (fula) kabeln går, inte till TM.

Så där föll din idé.

5
C claesborjesson skrev:
Nja....
Om du har en enkelisolerad ledare måste du skruva kanalen
Du menar ett skruvbar lock, dvs den skall inte gå att öppna utan verktyg.
Om den sedan är klistrad eller skruvad upp på vägg har en annan betydelse.

S Skral skrev:
[bild]
Upptäckte just nu, ytterligare en sak som inte är OK. Torkställningen ovanför tvättmaskinen!

Mikael_L
5 50procent skrev:
Ja det är bara ta på läppstiftet å börja koppla ;):rofl:
Nävars, det är ju bara skönt å slippa brottas med större kablar:D
Måste jag ta en selfie? :)

• Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Måste jag ta en selfie? :)
Svar:JA

• Ledsen
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.