tommib
S Skral skrev:
Alla uttag i lägenheten är jordade, även de nya.
Är jord anslutet?
Det känns som en relevant fråga med tanke på utförandet i badrummet.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
S
tommib tommib skrev:
Är jord anslutet?
Det känns som en relevant fråga med tanke på utförandet i badrummet.
Han har mätt med multimeter så den delen tror jag nog han fick ihop rätt...
 
S Skral skrev:
Tro det eller ej, det är en behörig elektriker som finns på elsäkerhetsverkets e-tjänst som utfört jobbet... Däremot håller jag med dig om att nästan vem som helst hade gjort det här bättre själv!
hahahahha va, du måste driva med apprilio :p
asg är det verkligen en behörig som gjort det ? Då måste han varit på pikkalurven och haft med sig sista slatten på sista rullen. Klockan 1555 och ungarna är kvar på dagis :p
 
S
H hempularen skrev:
Uttag i våtrum var totalförbjudet innan jordfelsbrytaren kom. Det har aldrig varit tillåtet met uttag utan jordfelsbrytare. Så det argumentet duger inte.

Det undantag som fanns var de speciella rakapparatsuttagen, de innehåller en isolertransformator som dels sänker spänningen, dels gör så du inte kan få en strömgenomgång mot jord. Men du kan bara belasta med 100-200 mA.
Demmpa Demmpa skrev:
Det har ALDRIG varit tillåtet med 230V-uttag i badrum utan JFB.
Innan JFBn så var det bara uttag via skyddstransformator/isolertransformator, så kallade rakapparatuttag, dessa hade 110V samt bara 20 VA.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag var påväg att skriva något liknande som reply till sarkvik's inlägg.

Men ärligt talat så kanske det inte var så sarkvik menade, det kan syftats på anslutningsdosan för fast anslutning, som idag kräver JFB, men för några år sedan var OK utan JFB.


Men Demmpa och hempularen har också rätt i vilket fall. Uttag i badrum har aldrig varit tillåtna utan JFB, och innan det fanns JFB fanns det helt enkelt inga korrekt och lagligt installerade uttag i badrum.
Stöter man på ett sådant, så finns det inget undantag att ta till, det ska antingen tas bort, eller utrustas med en skyddande JFB, pronto.
Ja Mikael_L lyckades avkoda mitt otydliga svar.. jag sa alltså ALDRIG att det varit tillåtet med uttag utan JFB.

Det var TM-dosan jag syftade på och inget annat. Läste i någon post innan att det var någon som undrade över om huruvida tvättmaskinen fick vara där eller inte om JFB saknades. Det var det jag försökte svara på, jag ska komma ihåg att citera nästa gång för bättre tydlighet.

Man måste vara riktigt övertydlig när man pratar om el på forum... Annars kan man bli rättad för något man inte sagt.

Så för att vara extra tydlig;
Jag säger alltså inte att tvättmaskinen får vara där utan JFB. Det jag säger är att den KANSKE får vara där utan JFB.

Rådfråga din lokala auktoriserade elinstallatör!:geek:(y)
 
  • Gilla
ansgar46 och 4 till
  • Laddar…
A
S Skral skrev:
Ok, inte bara jag som tycker det var dåligt då!

Det är inte ett nybyggt badrum, utan bara ett nytt eluttag som vi behöver. Vi kommer inte reklamera hela arbetet och får leva med kabeldragningen, men tätskiktet bör väl åtgärdas och då är lösningen silikon?
Naturligtvis ska du reklamera hela arbetet, särskilt eftersom du inte heller är helt nöjd med övriga installationer som han har gjort. Inte nöja dig med lite rabatt. Även om han är ensam och ung så måste han förstå att så här gör man inte. Det bör även anmälas till relevant tillsynsmyndighet, ESV. Jag vet inte hur det fungerar, det vet elektrikerna här bättre. Men huvudsaken är att sånt här inte ska gå förbi utan att att vederbörande åtminstone får ta något som helst ansvar. Tänk på nästa kund som som anlitar honom, då har han fortfarande gott renommé när ingen orkar/vill klaga. Hur många gånger har vi inte hört i Fuskbyggarna om att "han hade ju referenser/han har gjort så många andra jobb/jag blev rekommenderad" och så vidare? Det är bara vi som kunder som kan markera och sätta ner foten när sånt här händer.
 
  • Gilla
mrKornelius och 1 till
  • Laddar…
5
S sarkvik skrev:
Ja Mikael_L lyckades avkoda mitt otydliga svar.. jag sa alltså ALDRIG att det varit tillåtet med uttag utan JFB.

Det var TM-dosan jag syftade på och inget annat. Läste i någon post innan att det var någon som undrade över om huruvida tvättmaskinen fick vara där eller inte om JFB saknades. Det var det jag försökte svara på, jag ska komma ihåg att citera nästa gång för bättre tydlighet.

Man måste vara riktigt övertydlig när man pratar om el på forum... Annars kan man bli rättad för något man inte sagt.

Så för att vara extra tydlig;
Jag säger alltså inte att tvättmaskinen får vara där utan JFB. Det jag säger är att den KANSKE får vara där utan JFB.

Rådfråga din lokala auktoriserade elinstallatör!:geek:(y)
Jag skrev precis samma sak i ett inlägg innan dit, angående TM anslutning :)
 
Emma242 skrev:
Naturligtvis ska du reklamera hela arbetet, särskilt eftersom du inte heller är helt nöjd med övriga installationer som han har gjort. Inte nöja dig med lite rabatt. Även om han är ensam och ung så måste han förstå att så här gör man inte. Det bör även anmälas till relevant tillsynsmyndighet, ESV. Jag vet inte hur det fungerar, det vet elektrikerna här bättre. Men huvudsaken är att sånt här inte ska gå förbi utan att att vederbörande åtminstone får ta något som helst ansvar. Tänk på nästa kund som som anlitar honom, då har han fortfarande gott renommé när ingen orkar/vill klaga. Hur många gånger har vi inte hört i Fuskbyggarna om att "han hade ju referenser/han har gjort så många andra jobb/jag blev rekommenderad" och så vidare? Det är bara vi som kunder som kan markera och sätta ner foten när sånt här händer.
S Slugge skrev:
Finns ingen anledning att inte ha JFB, du är som mest utsatt när du står i duschen. Men med uttaget installerat skulle det tveklöst tillkomma då du anlitade en fackman.
Ja, då kommer Elsäkerhetsverket be att få kika på elinstallatörens egenkontrollprogram, hittar de ingen text som påvisar att denna installation är säker kommer installatören bli av med sin auktorisation.

Även om det skulle finnas sån text är det ganska omöjligt att tänka sig någon metod installatören använt som inte försämrat säkerheten gentemot styrande standarder.

Men vi säger att det sitter en isolationstransformator där i väggen någonstans 1:1. Eller kanske en liten jordfelsbrytare i dosan. Då har man ju ändå försökt göra någon åtgärd.

Nu tror jag kanske inte ESV kommer gå så långt om det är första anmälan, men en prick i registret borde i alla fall kunna vara aktuell.

Ja, nu vet jag inte hur ESV kommer agera, men rent teoretiskt kan de göra så, kanske även köra ut och göra stickprov, om man vill statuera exempel. Ska man nu slå sig för bröstet angående det nya behörighetssystemet finna det mycket att dyka ner i, nu tror jag inte det finns så mycket fältpersonal, men TS bilder talar ganska tydligt.

Det kan ju vara som så att elinstallatören inte innehar AL, utan blott B-auktorisation, detta skulle jag kunna tänka mig vara en förmildrande omständighet som snarare pekar på svagheter från ESVs sida.
 
Redigerat:
S
I ItWasntMe skrev:
Vaddå måste, dummaste och okunnigaste inlägget på länge.
Alla nya extra installationer hos tex uppsalahem är just av limmade kanaler för att inte bryta tätskiktet. Det är badrum vi pratar om.
Blev nyfiken nu, så hur fäster uppsalahem sina badrumsskåp utan att bryta tätskiktet?
 
E
Angående minikanaler och starkströmskablar;

Elinstallationsreglerna säger specifikt om kabelkanaler att de ska överensstämma med SS-EN 50085.
Rent allmänt säger elinstallationsreglerna att elmateriel ska installeras i enlighet med tillverkarens anvisningar.

Låt säga att vi följer elinstallationsreglerna och väljer en kabelkanal, en minikanal, som överensstämmer med SS-EN 50085. T.ex Schneider optiline mini. Då kan vi titta i produktbladet under punkten 'montering'

Skärmbild av ett produktblad för Schneider OptiLine minikanal med tekniska data och monteringsanvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kraftkabel: skruvmontage.
Tydligare blir det inte.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S sarkvik skrev:
Blev nyfiken nu, så hur fäster uppsalahem sina badrumsskåp utan att bryta tätskiktet?
Också nyfiken på hur dom får klisterkanaler godkända med starkström. Man ska följa tillverkarens anvisningar. Såhär står det på schneider kanaler. screenshot-20190423-233202
screenshot-20190423-233202
Skärmdump av produktsida på Schneider Electric med markerad text om montering av kabelkanaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om det sen står "ej på starkström" för klister i SS låter jag vara osagt.
Men det står följ tillverkarens anvisningar!!
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
Det var bland den fulaste kabeldragning jag sett. Kan inte ha varit en "riktig" elektriker. Som dessutom sabbat tätskiktet???
 
E Emil_K skrev:
... Då kan vi titta i produktbladet under punkten 'montering'

[bild]

Kraftkabel: skruvmontage.
Tydligare blir det inte.
I TS fall så är det ingen kraftkabel som har monterats i badrummet utan el lågspänningskabel, alltså räcker det att kanelkanalen klistras fast.
 
  • Gilla
  • Wow
Pen och 4 till
  • Laddar…
Förstod jag det rätt, du duschar alltså på tvättmaskinen och har ingen jfb?
Har du barn? Låt dem bada på badhuset isåfall, tills du hittat en annan elfirma än den som var hos dig sist och de har installerat en.
 
Mikael_L
Demmpa Demmpa skrev:
I TS fall så är det ingen kraftkabel som har monterats i badrummet utan el lågspänningskabel, alltså räcker det att kanelkanalen klistras fast.
Den självmotsägelsen i databladet missade jag. :)

Jag tycker att kabeln vi diskuterar är både kraft och lågspänning.

Det är inte en huvudledning dock. :)
 
E
Demmpa Demmpa skrev:
I TS fall så är det ingen kraftkabel som har monterats i badrummet utan el lågspänningskabel, alltså räcker det att kanelkanalen klistras fast.
Hah! Det har du helt rätt i. Jag läste det som klenspänning, men enligt produktbladet räcker det alltså med tejp som monteringsmetod för kablar upp t.o.m 1000VAC. Eller åtminstone 450V, som lågspänningskablar som inte är klassade som kraftkablar oftast är specade till.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.