S Skral skrev:
[bild]
Du har i alla fall plats till en JFB. Det bör inte kosta mycket att installera .
Börja med detta är mitt tips.

Lycka till.

A Atom skrev:
Du har i alla fall plats till en JFB. Det bör inte kosta mycket att installera .
Börja med detta är mitt tips.

Lycka till.
Du kan ju kolla med styrelsen om 3-fas är på gång, du kan ta en 4-polig/3-fas brytare i vilket fall, fungerar och får plats.

S Skral skrev:
Hej!

Elektrikern var nyss här och satte in ett eluttag i mitt duschrum. Kabeln fäste han med spikklamrar på väggen genom tätskiktet utan att täta med silikon.

Kabeln är ca 1.4m från duschmunstycket, så det kommer ju inte vatten rakt på den väggen, men är det verkligen lämpligt att göra på det sättet?

Enklast kanske vore att ta ut spikarna, in med silikon och sen sätta tillbaka dem?

[bild]

[bild]
Antar utan att veta att kabeln går ut från en tvättmaskinsdosa (fast inkoppling av tvättmaskin).

P Putte 9497 skrev:
Antar utan att veta att kabeln går ut från en tvättmaskinsdosa (fast inkoppling av tvättmaskin).
JA, det syns på första bilden att kabeln kommer ut via en anslutningsdosa (tvättmaskinsdosa), MEN det är inte det som är frågan UTAN frågan gäller ”spikklamrar på väggen genom tätskiktet”.

Frågan är ställd i forumdelen ”badrum” å inte ”el”.

Demmpa Demmpa skrev:
JA, det syns på första bilden att kabeln kommer ut via en anslutningsdosa (tvättmaskinsdosa), MEN det är inte det som är frågan UTAN frågan gäller ”spikklamrar på väggen genom tätskiktet”.

Frågan är ställd i forumdelen ”badrum” å inte ”el”.
Då får jag be om ursäkt, tråden har även med el att göra då klammern används normalt av en elektriker och ingen hemsamarit. Men självklart om man är nöjd med installationen så bör det givetvis ha tätats innan klammern slogs i

Senaste inlägg är från april...

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Hade det varit någon skillnad på TS frågeställning om det hade varit en IP56-kopplingsdosa istället för en anslutningsdosa, med anledning av ditt inlägg;
”Antar utan att veta att kabeln går ut från en tvättmaskinsdosa (fast inkoppling av tvättmaskin)”?

Ja, det hade kunnat varit lite snyggare kabelföring vid dosan om det hade varit en kopplingsdosa istället för anslutningsdosa, men kabelföringen vid uttaget är i alla fall inte snygg.

M MatCan skrev:
Senaste inlägg är från april...
Varför bry sig om jag råkar svara på en fråga från april?

Demmpa Demmpa skrev:
Hade det varit någon skillnad på TS frågeställning om det hade varit en IP56-kopplingsdosa istället för en anslutningsdosa, med anledning av ditt inlägg;
”Antar utan att veta att kabeln går ut från en tvättmaskinsdosa (fast inkoppling av tvättmaskin)”?

Ja, det hade kunnat varit lite snyggare kabelföring vid dosan om det hade varit en kopplingsdosa istället för anslutningsdosa, men kabelföringen vid uttaget är i alla fall inte snygg.
Demmpa Demmpa skrev:

Nä, men jag menade (beroende på) vad uttagen är till för så kanske man om möjligt dragit kabeln upp och ner i hörnet om man nu ska ha ett uttag där och då givetvis först borrat, sedan pluggat, tätat med silicon och sist dragit i klammern.

Men ber om ursäkt att jag råkade liva upp en gammal tråd.
Det är nackdelen med detta forum att när trådarna varit inaktiva några veckor borde de låsas så klantar som jag inte väcker nytt liv i dom

lärjungen
P Putte 9497 skrev:
Det är nackdelen med detta forum att när trådarna varit inaktiva några veckor borde de låsas så klantar som jag inte väcker nytt liv i dom
Fast å andra sidan skulle det vara ännu mer störande om man sitter på svaret till en fråga som fallit i glömska, men inte kan posta det för att tråden är gammal och låst.

Tycker isåfall hellre att gamla trådar skulle ha någon form av tydlig "varning" att de är äldre än x månader eller nåt sånt. Inte att de automatiskt låses.

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Fast å andra sidan skulle det vara ännu mer störande om man sitter på svaret till en fråga som fallit i glömska, men inte kan posta det för att tråden är gammal och låst.

Tycker isåfall hellre att gamla trådar skulle ha någon form av tydlig "varning" att de är äldre än x månader eller nåt sånt. Inte att de automatiskt låses.
Oavsett man har lösningen eller ej så är det alltid någon där och pekar med hela handen att det är en gammal tråd. Dessutom brukar det för det mesta vara samma personer

• Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Nä, men jag menade (beroende på) vad uttagen är till för så kanske man om möjligt dragit kabeln upp och ner i hörnet om man nu ska ha ett uttag ...
Den kabelvägen var redan föreslagen i minst tre olika inlägg.
Den kabelvägen fungerar även från en anslutningsdosa.

Demmpa Demmpa skrev:
Den kabelvägen var redan föreslagen i minst tre olika inlägg.
Den kabelvägen fungerar även från en anslutningsdosa.
Ber om ursäkt att jag inte orka läsa 12 sidor som hade räckt med 3. Om jag råkade upprepa det ni redan upprepat 20 gånger kan väll inte ha någon betydelse

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.