5
5 50procent skrev:
Svar:JA
Ok, du slipper pluta med läpparna.
Eller..
Ok, du slipper :whistle::heart:

Redigerat:
Får man skruva upp en kabelkanal med enkelisolerade ledare i? Finns det plastskruvar till det?

5
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
C claesborjesson skrev:
Nja....
Om du har en enkelisolerad ledare måste du skruva kanalen men om du har en gummikabel så är kanalens plast inte till för att elektriskt ge en extra elektrisk skyddsbarriär utan uppgiften är då bara att på ett snyggt sätt föra kabeln. Då är kabelkanalen inte en elektrisk del och du kan montera hur du själv vill.
Eeh? Nu är du väll ändå ute å cyklar?

För att få lägga enkelisolerade ledare i en kabelkanal så gäller det att det inte går att öppna kabelkanalen utan verktyg.

En gummikabel får normalt sett inte dras i någon kabelkanal.

C claesborjesson skrev:
Byt elkabeln in i maskinen till en lång gummikabel (minst 1.5 mm2).
Eeh? Så du menar att det ska vara en gummikabel mellan anslutningsdosan och vägguttaget? Det är den kabeln som diskuteras i tråden.

• Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Hej

Dra ur dem, du kan strunta i tätskiktet, köp en självhäftande kabelkanal på tex Jula, det kommer att synas mindre

Om du ska laga tätskiktet med något så måste du borra/kratsa bort fogen först. Det är ingen ide att bara täta spikhålet i fogen eftersom den ändå inte är vattentät.

• Gilla
elpaco och 1 till
  • Laddar…
S Skral skrev:
Absolut. Jag var i kontakt med elektrikern idag och han gick med på att makulera hela fakturan utan problem. Nu återstår bara att ta in en ny elektriker för att fixa jfb och göra om kabeldragningen.
och...Fuktspärren, som är bruten...

H hempularen skrev:
Alltid något, men han har ju sabbat ditt tätskikt. även om det nog i praktiken inte är något problem med tätskiktet. Det är ju små hål på en vägg utan vattenbegjutning.
Ångtrycket då...? Ett hål är ju ett hål. varför annars bry sig om att täta en vägg som ändå inte ska vattenbegjutas?

Redigerat:
snuttjulle snuttjulle skrev:
Spelar ingen roll om han river fakturan. Han ska anmälas för att kopplat in detta uttag utan JFB.
Ja det är ju en polisanmälan som gäller. Samt meddela Elsäkerhetsverket, så ingen annan råkar ut för honom i framtiden.

Mikael_L
Polisanmälan är kanske inte rätt ändå.
Dels har nog inte polisen vare sig resurser eller kompetens att utreda en sån här sak, dels är det kanske att slå lite väl hårt.

Men visst vore spåret med ESV spännande, ifall nu killen har installerat ett vägguttag i badrum utan JFB-skydd.

Sen nya elsäkerhetslagen som kom för snart två år sedan så var det mycket brösttoner från elsäkerhetsverket och branschen. Nu äntligen fanns det en lagstiftning på plats som skulle göra det nästan omöjligt för företag att installera fult eller fel.
Och garanten för att så skulle ske var att företagen måste registrera sig hos ESV samt ha sitt heliga egenkontrollprogram i ordning.

Så själv tycker jag det vore väldigt spännande att få se om elsäkerhetens nya heliga graal verkligen finns i praktiken, om en anmälan till ESV kommer fungera.
Jag vill inte direkt pusha på TS att anmäla, det kan finnas många fler faktorer i det hela som vi inte har någon aning om, men det skulle vara spännande ifall en anmälan görs och om vi sen kunde få veta vad som hände efter det.

Men detta bara förutsatt att det saknas JFB, annars finns det nog inget formellt fel som ESV kan lägga sig i.

• Gilla
elpaco och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Dels har nog inte polisen vare sig resurser eller kompetens att utreda en sån här sak, dels är det kanske att slå lite väl hårt.

Men visst vore spåret med ESV spännande, ifall nu killen har installerat ett vägguttag i badrum utan JFB-skydd.

Sen nya elsäkerhetslagen som kom för snart två år sedan så var det mycket brösttoner från elsäkerhetsverket och branschen. Nu äntligen fanns det en lagstiftning på plats som skulle göra det nästan omöjligt för företag att installera fult eller fel.
Och garanten för att så skulle ske var att företagen måste registrera sig hos ESV samt ha sitt heliga egenkontrollprogram i ordning.

Så själv tycker jag det vore väldigt spännande att få se om elsäkerhetens nya heliga graal verkligen finns i praktiken, om en anmälan till ESV kommer fungera.
Jag vill inte direkt pusha på TS att anmäla, det kan finnas många fler faktorer i det hela som vi inte har någon aning om, men det skulle vara spännande ifall en anmälan görs och om vi sen kunde få veta vad som hände efter det.

Men detta bara förutsatt att det saknas JFB, annars finns det nog inget formellt fel som ESV kan lägga sig i.
Själv misstänker jag att det slutgiltiga målet är att personer utanför "skrået" inte ska få möjlighet att lära sig hur det ska/bör vara utan de ska förlita dig på "sin elektriker". Och är det ett fel på anläggningen är det innehavaren som polisanmäls.
På så sätt undviker man att det framkommer att en "yrkesman" gjort fel, och får det till att det måste vara farligt hempuleri det handlar om

• Gilla
roffer och 3 till
  • Laddar…
S
Mikael_L Mikael_L skrev:

Frågan är vad som skulle hända... Om han får en "prick" eller liknande känns det rimligt, men om det mer eller mindre skulle förstöra en ung killes karriär känns det väldigt tveksamt.

Om han varit otrevlig eller inte gått med på att riva fakturan hade det känns solklart. Nu har han hela tiden varit trevlig och velat komma tillbaka och åtgärda felen (men jag ville inte ha tillbaka honom i badrummet eftersom han verkar sakna kompotens). Att firman inte ska vilja åtgärda felen verkar också vara en förutsättning för att man ska anmäla till ESV enligt deras hemsida, se nedan.

Min lösning blir nog att ge en ärlig recension på hans sida istället, så att det inte ser ut som att alla hans kunder är suuupernöjda vilket det ser ut som nu (fejkrecensioner?)

"Så här gör du
Om du upptäcker brister hos ett elinstallationsföretag eller hos en auktoriserad elinstallatör bör du i första hand kontakta företaget/elinstallatören i fråga, så att bristerna uppdagas och kan åtgärdas. Om företaget saknas i Elsäkerhetsverkets register bör du fråga varför de inte är registrerade. Om företaget uppger att de anlitar ett annat företag för elinstallationsarbetet ska du fråga vilket företag det är. Därefter kontrollerar du om det företaget är registrerat istället.

Om företaget eller elinstallatören är ovilliga att svara på dina frågor eller inte vidtar de åtgärder som krävs, gör du en anmälan till Elsäkerhetsverket via webbformuläret nedan. Du kan även skicka in din anmälan med vanlig post. Se i så fall till att din anmälan innehåller samma information som vi efterfrågar i formuläret. Adressen hittar du längst ner i sidfoten."

• Gilla
Slugge
  • Laddar…
Jag tycker att detta fel är så gravt och grundläggande så den elektrikern inte ska få ha egen firma.
Att sätta eluttag i ett badrum när det inte finns är så grundläggande fel att det inte ska få hända.

• Gilla
mrKornelius och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att det behövs mycket mer än en enstaka anmälan för att elfirman skall bli av med sin registrering. Åtminstone i det gamla systemet så stoppades i princip aldrig någon firma oavsett hur grova fel de begick.

Nu skulle jag gissa att firman kan åläggas att strama upp sitt egenkontrollporgram, och ev. att ESV kräver in kontrollprotokoll från ett antal uppdrag. Straffet blir gissningsvis mer åt det administrativa hållet. Tvingas rota fram ex. 5 protokoll från 3 olika månader. Och man kan ju misstänka att kontrollerna lyser med sin frånvaro. Det är ju lite så skattemyndigheten agerar om de blir fundersamma över min företagsdeklaration "skicka in verifikat från de 5 största omkostnaderna i Februari 2018", och sedan antar jag att de kontrollerar det mot mitt bankkonto, så man inte kan dikta ihop vad som helst.

Somliga kommentarer upprepar sig.
Jag tillägger att spik i fogen aldrig blir tät. Det lilla hålet går inte att täta med silikon. Hålet måste vara så stort (borrat) att man kan bottenfylla med silikon. Ur tätningssynpunkt bör man överhuvudtaget undvika hål i fogen eftersom den bygger upp ett otätt avstånd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.