62 521 läst · 177 svar
63k läst
177 svar
Elektriker fäste spikkabelklamrar genom tätskikt utan att täta
Sååå, kontentan av bilden vi fick se från början var ungefär;
- installera jfb
- vrid tvättmaskinen 90 grader
- sätt upp en skiljevägg (t.ex. en glasvägg som sitter monterad i aluminiumprofiler, pga att det ser trångt ut)
- berätta för din (ex)-"elektriker" att det där går inte att debitera. Vill han ha tillbaka materielet så får han komma och hämta det.
- ring en annan (riktig) elektriker som exempelvis lägger kabeln i en kabelkanal, förslagsvis uppåt och längs med taket (mitt förslag. Håll installationen på den vita delen av kaklet).
- installera jfb
- sätt upp en skiljevägg (t.ex. en glasvägg som sitter monterad i aluminiumprofiler, pga att det ser trångt ut)
- berätta för din (ex)-"elektriker" att det där går inte att debitera. Vill han ha tillbaka materielet så får han komma och hämta det.
- ring en annan (riktig) elektriker som exempelvis lägger kabeln i en kabelkanal, förslagsvis uppåt och längs med taket (mitt förslag. Håll installationen på den vita delen av kaklet).
Samt täta hålen killen gjort med silikon.T tobbbias skrev:Sååå, kontentan av bilden vi fick se från början var ungefär;
- installera jfb
Frågan är om det krävs att vrida tvättmaskinen och sätta upp duschvägg efter att JFB installerats. Det kommer bli riktigt svårt att få plats då badrummet bara är 1.5x1.5 meter. I nuläget är det duschdraperi.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det TS ska kolla för den zon den står i är att tvättmaskinen håller IPx4.
vilket den troligtvis gör
Förmodar att duschdraperiet är för när det duschas annars ska det vara IPx5.
Annars som tidigare sagt så är den korrekt installerad med dåvarande regler.
vilket den troligtvis gör
Förmodar att duschdraperiet är för när det duschas annars ska det vara IPx5.
Annars som tidigare sagt så är den korrekt installerad med dåvarande regler.
Det vet man när man bott i lägenhet med småbarn. Det är så lagom kul att jaga tvättid när hela familjen är kräksjuka och samtliga lakan ligger i tvättkorgen...Anna_H skrev:
Ja, försök välja en silikon som är i samma färg som fogen då så det iaf smälter in. Sen så får du försöka lirka in silikonet så gott det går så långt in du kan komma åt... Inte jättelätt att komma in bakom fogen med ett så litet hål som en spik lämnar efter sig...S Skral skrev:
Apropå måtten så borde det gå att få in en duschvägg utan allt för stort mankemang. Tvättmaskinen är ca 60 cm bred. (tog måttet från första bästa träff på internet). Sen vill du ha lite installationsutrymme runt tävttmaskinen. Så säg 65 cm. Sen en glasvägg gissar jag tar max 4 cm i anspråk. Då är det ca 70 cm som glasvägg plus tvättmaskin tar upp. Då har du 80 cm kvar att duscha på i ena ledet vilket inte är ett helt onormalt mått...
Men som sagt, detta är bara förslag.
Och som du själv sagt. En tvättmaskin är guld värt i alldeles för många stunder...
Jag ska titta på det här och mäta och fundera lite... Tack för bra förslag!T tobbbias skrev:Ja, försök välja en silikon som är i samma färg som fogen då så det iaf smälter in. Sen så får du försöka lirka in silikonet så gott det går så långt in du kan komma åt... Inte jättelätt att komma in bakom fogen med ett så litet hål som en spik lämnar efter sig...
Apropå måtten så borde det gå att få in en duschvägg utan allt för stort mankemang. Tvättmaskinen är ca 60 cm bred. (tog måttet från första bästa träff på internet). Sen vill du ha lite installationsutrymme runt tävttmaskinen. Så säg 65 cm. Sen en glasvägg gissar jag tar max 4 cm i anspråk. Då är det ca 70 cm som glasvägg plus tvättmaskin tar upp. Då har du 80 cm kvar att duscha på i ena ledet vilket inte är ett helt onormalt mått...
Men som sagt, detta är bara förslag.
Och som du själv sagt. En tvättmaskin är guld värt i alldeles för många stunder...
Det vi har lärt oss efter 100 inlägg är att det går fint att klistra upp en kabelkanal, vilket ju borde göras i takvinkeln som någon sa.
Men det enda intressanta nu är ju egentligen om TS har betalat elektrikern och/eller reklamerat samt vad responsen blev. Önskar TS fördjupa?
Men det enda intressanta nu är ju egentligen om TS har betalat elektrikern och/eller reklamerat samt vad responsen blev. Önskar TS fördjupa?
Absolut. Jag var i kontakt med elektrikern idag och han gick med på att makulera hela fakturan utan problem. Nu återstår bara att ta in en ny elektriker för att fixa jfb och göra om kabeldragningen.N noupe skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 818 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 818 inlägg
För dina medmänniskors skull så hoppas jag att du anmäler ärendet till Elsäkerhetsverket. Det är i princip din plikt i detta fallet.S Skral skrev:
Kan det va så att "elektrikern" är du, och att du vart nervös och ville ha en åsikt ang tätskiket, känns väldigt väldigt konstigt om en riktig elektriker gör det här..S Skral skrev:
Ja det är ju så dåligt att man kan tro det! Men vore det inte lite löjligt att ljuga om det på ett forum där man kan vara helt anonym? Hemmapula med el i badrum är nog det sista jag skulle vilja göra...M Zolt skrev: