Claes Sörmland
Är ens en icke kommunsanktionerad majbrasa straffbar i form av en miljösanktionsavgift? Förordningstexten är grötig värre och Naturvårdsverkets hemsidor är inte Boverkets om man säger så. Det är därmed inte lätt att förstå om en miljösanktionsavgift ens kan blir aktuell. Jag tror inte det.

Och har lagstiftaren inte ens har orkat lägga ett straff på att elda lite ris utan kommunens dispens så kan vi väl se det som att gå mot röd gubbe - sånt trams vi inte bryr oss om.
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
wildeside
Här ska eldas sen är det polisens sak att utreda vem som tände elden om det ska bli några straff utdelade😂😂
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
wildeside wildeside skrev:
Här ska eldas sen är det polisens sak att utreda vem som tände elden om det ska bli några straff utdelade😂😂
Härom året eldade en skrothandlares anställda rumäner plast, bildäck, rivningsmassor o s v tills hela byn var täckt i den stinkande sopröken. Många i grannskapet ringde polisen och efter några timmar kom faktiskt en polisbil. Men de pratade bara med sopeldarna och sen var det bra med det. Sverige.
 
  • Haha
  • Ledsen
karlmb och 1 till
  • Laddar…
B
Ja det låter lite som en bekant som rev ett mindre garage. Och beslutade sig för en majbrasa deluxe komplett med takpapp, plastmattor med mera. Röken var tät och tung. Blev lite förvånad när han utan omsvep erkände idiotin i att elda den typen av avfall på en hög på tomten för mig.

De fick ett brev från kommunen några dagar senare, om att det inte var tillåtet, och någon form av hot om avgifter. Men inte mer efterspel än så.
 
I
Tycker man att det är så viktigt att elda lite pinner så kör på, polisen har ändå inte tid att åka på sådant, särskilt inte på en valborg.

För vår del ser vi ingen vinning i eldandet(snarare tvärtom), vi kan festa ändå. :)
 
Jag kommer naturligtvis att köra flera mil med lite grenar eller en fd julgran för att lämna på återvinningen.
Ja förutom det som går åt som bränsle när jag ska grilla en korv eller två - att antalet korvgrillningar sen kommer att öka radikalt - ja det är ju ren slump ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Står.i
Mikethebike: Jag gillar ditt uppriktiga och ocensurerade tankesätt! I botten också jag också anarkistisk. Samtidigt tror jag att man enklare kan förändra byrokratin genom att följa den. Handläggare på polisen och kommunens byggenhet uppmärksammar säkert orimligheten och kanske ändrar framgångssättet i framtiden.

Claes: Jag kontaktar dig om jag skulle hamna i rättslig knipa 😉

Wildside: Så sant - tråkigt bara om någon fotar eller filmar när det tänds på 🥳🔥🎥👮‍♂️😭

Ironside: Valborg är långt mer än att elda några pinnar. Det är gemenskap i lokalområdet och påminnelsen om att den ljusa årstiden står för dörren - det är den härligaste högtiden under året och det skulle inte vara samma firande utan att kunna samlas runt elden. En del av grenarna från skogen hamnar på bålet så det är ändå en viss mängd pinnar man drar ihop på ett år, ca 5 meter i diameter och ca 3 meter högt.

Mats: Jo, jag har funderat på det där med att grilla en korv över en brasa gjord av grenar - det måste väl också vara förbjudet?

Alternativet till att elda upp grenarna skulle för vår del främst vara att låta grenarna ligga på marken och förmultna - om det nu kan tänkas vara tillåtet med den nya tolkningen av lagen.
 
Är nog bara i forumtrådar som känslorna svallar.😎
Övriga, jag också tar livet med ett lugn 🤣
 
H Hobbybonde01 skrev:
Nope det är den inte. Själva värmen kommer av den febrila tillväxt av mikroorganismer som sker i ytterkanten av härden. Snarare förökar du dom.

Finns det sjukdomsalstrande bakterier, svamp eller virus i komposten innan så är de kvar där. I bästa fall lite reducerat antal i värsta fall många fler gynnade av värmen i ytterkanten av härden.

När maten tar slut kallnar de och de går ofta in i viloläge och väntar på bättre tider.
Nja. Virus kan inte växa utanför för sin värd. De lär ”dö” i en kompost. Nästan alla sjukdomsalstrande bakterier klarar sig inte heller i den miljön. De trivs i våra kroppar, inte i en kompost. Det finns undantag som tex stelkramp som är en jordbakterie. Men våra vanliga sjukdomsbakterier klarar sig inte i en kompost.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
I
Står.i Står.i skrev:
Ironside: Valborg är långt mer än att elda några pinnar. Det är gemenskap i lokalområdet och påminnelsen om att den ljusa årstiden står för dörren - det är den härligaste högtiden under året och det skulle inte vara samma firande utan att kunna samlas runt elden. En del av grenarna från skogen hamnar på bålet så det är ändå en viss mängd pinnar man drar ihop på ett år, ca 5 meter i diameter och ca 3 meter högt.
Säkerligen, kan tänka mig att just eldandet har en större betydelse utanför stan. De senaste 20 åren har vi träffats och haft gemenskap utan att elda, känner inte att vi gått miste om något.

Tror att alla här vet varför man firar valborg, vilken betydelse det haft genom tiderna o.s.v. numera låter det mer som att det handlar om att bli av med riset och möjligen en ursäkt att träffa bekanta. Notera dock att jag säger inte att det är fel, personligen har jag inget emot valborgsbrasor.

Oavsett är jag som sagt högst tveksam till att polisen kommer ha tid att rycka ut till någon som eldar "olagligt".
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
wildeside
En fundering som dök upp.
Hur är det med att elda när man är ute i naturen? Eftersom man inte får bryta grenar och träd.
Eldar man med nedfallna grenar o kottar räknas det då som ved eller avfall?
Eller är det andra regler i naturen?

Allemansrätten säger att.
Du får ta nedfallna kottar och löst liggande pinnar och grenar på marken som ved till elden. Men det är inte tillåtet att hugga eller såga ner träd eller buskar, eller att ta ris, grenar eller näver från levande träd. Det är inte heller tillåtet att använda vindfällen som ved.
 
Står.i Står.i skrev:
Mikethebike: Jag gillar ditt uppriktiga och ocensurerade tankesätt! I botten också jag också anarkistisk. Samtidigt tror jag att man enklare kan förändra byrokratin genom att följa den. Handläggare på polisen och kommunens byggenhet uppmärksammar säkert orimligheten och kanske ändrar framgångssättet i framtiden.

Claes: Jag kontaktar dig om jag skulle hamna i rättslig knipa 😉

Wildside: Så sant - tråkigt bara om någon fotar eller filmar när det tänds på 🥳🔥🎥👮‍♂️😭

Ironside: Valborg är långt mer än att elda några pinnar. Det är gemenskap i lokalområdet och påminnelsen om att den ljusa årstiden står för dörren - det är den härligaste högtiden under året och det skulle inte vara samma firande utan att kunna samlas runt elden. En del av grenarna från skogen hamnar på bålet så det är ändå en viss mängd pinnar man drar ihop på ett år, ca 5 meter i diameter och ca 3 meter högt.

Mats: Jo, jag har funderat på det där med att grilla en korv över en brasa gjord av grenar - det måste väl också vara förbjudet?

Alternativet till att elda upp grenarna skulle för vår del främst vara att låta grenarna ligga på marken och förmultna - om det nu kan tänkas vara tillåtet med den nya tolkningen av lagen.
Låter du det bara ligga en massa ris o grenar i trädgården kommer kommunen till sist och dömer dig för nedskräpning.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Säkerligen, kan tänka mig att just eldandet har en större betydelse utanför stan. De senaste 20 åren har vi träffats och haft gemenskap utan att elda, känner inte att vi gått miste om något.

Tror att alla här vet varför man firar valborg, vilken betydelse det haft genom tiderna o.s.v. numera låter det mer som att det handlar om att bli av med riset och möjligen en ursäkt att träffa bekanta. Notera dock att jag säger inte att det är fel, personligen har jag inget emot valborgsbrasor.

Oavsett är jag som sagt högst tveksam till att polisen kommer ha tid att rycka ut till någon som eldar "olagligt".
Men detta handlar inte bara om Valborg. Utan om det sjuka i att förbjuda eldning generellt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I
K karlmb skrev:
Men detta handlar inte bara om Valborg. Utan om det sjuka i att förbjuda eldning generellt.
Vi vet, just nu pratade vi dock om Valborg. Men ja, lagen är trubbig, att man inte får elda i tätbebyggelse är enligt mig given men att man inte får elda utanför där det kan vara långt till återvinningscentralen framstår som kontraproduktivt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lagen är trubbig för att den aldrig var tänkt att förbjuda eldning i trädgården. Det har regeringen redan redovisat. Det är Naturvårdsverket som har klämt in den tolkningen i efterhand.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.