H Hobbybonde01 skrev:
Nope det är den inte. Själva värmen kommer av den febrila tillväxt av mikroorganismer som sker i ytterkanten av härden. Snarare förökar du dom.

Finns det sjukdomsalstrande bakterier, svamp eller virus i komposten innan så är de kvar där. I bästa fall lite reducerat antal i värsta fall många fler gynnade av värmen i ytterkanten av härden.

När maten tar slut kallnar de och de går ofta in i viloläge och väntar på bättre tider.
Nähä, tror du inte det. Tänka sig.
Jag får väl förklara för komposthögen att den gör fel enligt nån mansplainare på nätet.

Värmen alstras av den biologiska nedbrytningsprocessen. Det är inte bara komposthögar som kan bli mycket varma, utan även högar med träflis eller blandat avfall. Finns biologiskt nedbrytbart material i kombination med fukt och syre händer det grejer. Under optimala förhållanden kan materialet t o m fatta eld.

Det är inte på ytan som en komposthög blir varmast, utan i mitten. Det vet den som någon gång satt skopan i en hög med aktiv kompost. Vilket bör göras med jämna mellanrum för att blanda materialet och få in nytt syre i processen.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:

Att elda upp trädgårdsavfall vs kompostera do skapar lika mycket Co2
Kompost skapar ungefär en halv promille CO2-ekvivalenter som förbränning. Metan är det mest bidragande.
 
Tänk så mycket man kan hitta på om ens land inte är i krig.

Varför inte lägga pengar och arbete på nåt mer konstruktivt i stället?

Kanske inte finns byråkrater som duger till detta?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
A AndersS skrev:
I

Blir så komplicerat för merparten av oss "vanliga" med miljö, ibland klimat, påverkan CO2/koldioxid.
För att sätta det i ett perspektiv, även här finns olika siffror men jag hugger Naturvårdsverkets utifrån de orsakat diskussionsämnet med att elda trädgårdsavfall och då CO2,
78% Industri, Trafik och Jordbruk
15% El och fjärrvärme, samt arbetsmaskiner
Jag kan ju förstått och tolkat helt fel pga saknad kunskap inom området, men får det till att det återstår 7% till Allt annat.
Har inte kunnat bena ut hur mycket påverkan eldning av trädgårdsavfall är av de 7%, är det mindre än 1%, troligtvis? Är vi nere på kanske 0,1%, inte otroligt med en gissning.
Så fundering, vad diskuterar vi utifrån det perspektivet.

Källa:
[länk]
Om man tittar på industri - trafik - jordbruk . Var skär man för att minska Co2 .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nähä, tror du inte det. Tänka sig.
Jag får väl förklara för komposthögen att den gör fel enligt nån mansplainare på nätet.

Värmen alstras av den biologiska nedbrytningsprocessen. Det är inte bara komposthögar som kan bli mycket varma, utan även högar med träflis eller blandat avfall. Finns biologiskt nedbrytbart material i kombination med fukt och syre händer det grejer. Under optimala förhållanden kan materialet t o m fatta eld.

Det är inte på ytan som en komposthög blir varmast, utan i mitten. Det vet den som någon gång satt skopan i en hög med aktiv kompost. Vilket bör göras med jämna mellanrum för att blanda materialet och få in nytt syre i processen.
🙄 undrar vad som sker i en biologisknedbrytningsprocess. Vad kan det vara.

Antagligen inget som har att göra med kvoten mellan N och C. Sicken varm tanke, vad fick jag de bokstäverna ifrån.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man tittar på industri - trafik - jordbruk . Var skär man för att minska Co2 .
Med tanke på att vår utandningsluft består av 4% CO2 eller 40000 PPM så är det bästa för klimatet (för dem som tror att CO2 är farligt och onyttigt) att de värsta gaphalsarna och aktivisterna helt enkelt håller käften, eller ännu hellre andan under överskådlig tid.
Win-win!
Nu ser vi fram mot majbrasor och att Romina levererar!
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Om man tittar på industri - trafik - jordbruk . Var skär man för att minska Co2 .
Du tänker på Jordbruksmarken i Ukraina. Sluta kriget.

Kan aldrig tänka mig att sprängmedel tillför nåt nyttigt o hälsosamt.

Eller blundas det för detta?

Om alla i Sverige eldar en gren var, så motsvara det inte en piss i havet, jämfört med det jag skriver ovan.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Men om vi eldar en gren var, betyder det att kriget i Ukraina tar slut?
Att jämföra saker vi kan kontrollera med saker vi inte kan känns sällan produktivt, man får försöka göra det bästa av det som ligger inom ens kontroll.
 
Kom då ihåg att inte elda grenar om kriget kommer hit.
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Om alla i Sverige eldar en gren var, så motsvara det inte en piss i havet, jämfört med det jag skriver ovan.
Låter vi bli att elda grenen i trädgården och bränner den innomhus bidrar den dessutom till husets uppvärmning och om den eldas vid rätt tillfälle kan vi undvika att bränna olja i Karlshamn. Resterna från trädgården blir mao en tillgång och inte ett problem om vi använder dem rätt och inte låter byråkraterna styra sånt de borde hålla sig ifrån.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Kommunsnubbarna kanske fortsätter sina kontroller om det blir orostider.
 
Japp man slutar aldrig att förvånas om hur vissa trådar flippar. 🍿
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Natti natti
 
  • Gilla
Hobbybonde01
  • Laddar…
Står.i
Vi har firat traditionsenlig Valborg de senaste decennierna; sjungit in våren med familj, vänner, grannar och andra som vill fira som kommer förbi.

Vilken fars man ska igenom:

Enligt kommunen så är det inte tillåtet att elda grenar och kvistar om det inte rör sig om en allmän, offentlig, sammankomst - i så fall kan man söka dispensation.

Men då måste man ha fatt i en tillståndshandläggare på polisen för att höra om man blott ska anmäla eller om man behöver söka tillstånd för en allmän sammankomst (vilket kostar pengar).

Otroligt klyddigt och ett slöseri med de offentliga resurserna hos kommunen och polisen för alla dessa bagatellartade ärenden som måste strömma in.

Vi har alltid anmält till brandkåren att vi eldar (ute på landet) kan föreställa mig att andra inte vill meddela brandkåren att de eldar om de inte fått dispensation från kommunen; vilket innebär en potentiell risk om olyckan skulle vara framme.

Andra i liknande situation?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
Själv skiter jag i idiotiska byråkratiska påfund och fortsätter leva mitt liv, och önskar att alla andra gör likadant för att få stopp på dumheterna.
Felet med majoriteten av etniska svenskar är att vi accepterar "överhetens" allehanda påfund, därför att vi alltid gjort det, och då kommer det enbart att förvärras tills vi är livegna under byråkraters lagar och paragrafer.
Jag är och har alltid varit en rebell som inte accepterar påfund som saknar relevans och vettighet.
Önskar att majoriteten vore likadant för att stoppa livegenskapen.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.