I
F fribygg skrev:
Innebär det inte att mer än hälften av vår kasserade plast i EU förbränns eller deponeras?
Ja, det får man väll anta, menar du att det har obefintlig påverkan på miljön? Är inte helt med på var du vill komma? Slit och släng samhället är trotts allt ganska nytt, började kanske för sådär 40-50 år sen? Drivs på av företagen för att, enligt dem få lönsamhet på bekostnad av miljön(vilket man såklart inte nämner). Finns egentligen en stor andel faktorer som bridrar till de miljösvårigheter vi står inför. Det är uppenbart att mycket hade kunnat göras bättre men generellt är det bättre att göra något än inget alls.
 
I Ironside skrev:
Var hittade du den siffran? Sverige återvinner faktiskt mer plast än många andra länder. Enligt statistik från Eurostat återvann EU-länderna i genomsnitt omkring 41% av plastförpackningar under 2019. Det är värt att nämna att PET-flaskor, som ofta återvinns i högre grad, är inkluderade i denna siffra. Specifikt för PET-flaskor ligger återvinningsgraden ofta över 80%, tack vare välutvecklade insamlingssystem som pantsystemet.
Siffran står på Naturvårdsverkets sida som Johan Gunverth har länkat till. Siffran nämndes i en nyhetssändning härom dagen så det var därför jag hade den i huvudet.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det är ändå lite sorgligt med all denna sopsorteringslogistik när det mesta avfallet ändå bränns. Bara 10% av plasten blir ny plast, resten går till värmeverket. Hade varit enklare lägga allt i samma tunna från början......
I Ironside skrev:
Sverige återvinner faktiskt mer plast än många andra länder. Enligt statistik från Eurostat återvann EU-länderna i genomsnitt omkring 41% av plastförpackningar under 2019.
Det hade kanske varit bättre att lägga all plast i brännbart som inte ingår i pant systemet?

Trädgårdsavfallet som dena tråd borde handla om tror jag ju är bättre att ta om hand lokalt än att skjutsa om kring det med bil eller lastbil.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Var och är det inte så att dom gröna påsarna ska vara miljövänliga och förmultna dom med, enligt allt vad jag läst om, hur det är med dom röda som nämns vet jag inget om.
Var har du läst det? Så är det inte med de påsar jag känner till. Papperspåsarna är komposterbara.
 
D Daniel 109 skrev:
Var har du läst det? Så är det inte med de påsar jag känner till. Papperspåsarna är komposterbara.
Våra "östgötska" gröna påsar är väl inte komposterbara? I Piteå vet jag att man har använt gröna tunna påsar av majsstärkelse, de borde kunna komposteras.
 
I
F fribygg skrev:
Det hade kanske varit bättre att lägga all plast i brännbart som inte ingår i pant systemet?

Trädgårdsavfallet som dena tråd borde handla om tror jag ju är bättre att ta om hand lokalt än att skjutsa om kring det med bil eller lastbil.
Hur insatt är du i plaståtervinning? Jag är själv inte vidare insatt men min uppfattning är att det finns olika typer av plast som är mer eller mindre farliga för miljön. Vissa plaster behöver förbrännas på andra vis för att inte frigöra farliga ämnen, andra för att få ut maximal energi. Det finns hantering för detta men exakt hur utbrett eller hur det verkligen går till vet jag inte. Vet dock att att när jag slängde plastförpackningar, frigolit och åldersbeständig plast i helgen så skulle de alla delas upp i olika containrar på återvinningscentralen. Ser inte anledning till uppdelningen om det faktiskt inte hanteras på olika vis?

Ang trädgårdsavfall, i tätbebyggelse tror jag inte alls på att hantera det på plats. Än så länge är det kanske 1% i vårt villakvarters som bränner avfallet. Bor man granne med dem så är det inget man missar om man säger så. Ska då 100% bränna sitt avfall på detta viset så kommer det blir en sann prövning för grannsämjan och såklart luftkvalitén.

Förövrigt är det inte ovanligt att eldningen sker på lekmannamässiga vis, ex "oj där råkade åka med lite plast", eller "oj vad fuktiga löven och grenarna var, eh det brinner upp ändå".

Men ja, det hade varit intressant att se en riktig kalkyl på hur miljöpåverkan verkligen jämför mellan att elda upp trädgårdsavfallet på tomten kontra köra iväg med den eller för den delen kompostera.

Syftar du dock på att inte elda utan att kompostera allt, då är jag helt med men vissa verkar ha enorma mängder trädgårdsavfall.
 
I Ironside skrev:
Hur insatt är du i plaståtervinning? Jag är själv inte vidare insatt men min uppfattning är att det finns olika typer av plast som är mer eller mindre farliga för miljön.
Tror på inget sätt att jag är mer insatt än du.
I Ironside skrev:
Syftar du dock på att inte elda utan att kompostera allt, då är jag helt med men vissa verkar ha enorma mängder trädgårdsavfall.
Att ta om trädgårdsavfallet lokalt bör väl främst ske genom kompostering?
 
Kompostering lokalt är ju en nedbrytningsprocess där man kan ta tillvara på näringsämnen som återförs till egna odlingar. Kompostering centralt syftar oftast till att förädla nedbrytningen till t.ex. biogas. Resterande material blir jordförbättring. Det är väl detta scenario som är i fokus för kommunerna.
Biogas är ju tyvärr utsatt för världsmarknaden på energigas och priserna dalade markant för 7-8 år sedan.

I Göteborg har vi en världsunik försöksanläggning för förgasning av biomaterial som fick läggas i malpåse för att lönsamheten gick från god till obefintlig när energigaspriserna föll. Anläggning fungerade som det var tänkt och bevisade att idén kunde omsättas i praktik. De fega lokalpolitikerna drog öronen åt sig och lade ut allt till försäljning. Som tur är nappade ingen och anläggning hålls i konserverat skick för att kunna startas upp igen utbyggt tiofalt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Jag är själv inte vidare insatt men min uppfattning är att det finns olika typer av plast som är mer eller mindre farliga för miljön. Vissa plaster behöver förbrännas på andra vis för att inte frigöra farliga ämnen, andra för att få ut maximal energi. Det finns hantering för detta men exakt hur utbrett eller hur det verkligen går till vet jag inte
Dels så är de flesta förpackningar (som utgör absoluta merparten av allt avfall) i "snälla" material. PVC och andra otrevliga plaster används inte längre till förpackningar.
Men när man samlar in alla plastförpackningar så är det ju ändå i en enda röra, så jag undrar hur mkt av det som faktiskt blir till nya plastsaker, vore det inte mer effektivt att minska mängderna och bränna allt, alt att man bara tillåter en enda plastkvalite för förpackningar?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Våra "östgötska" gröna påsar är väl inte komposterbara? I Piteå vet jag att man har använt gröna tunna påsar av majsstärkelse, de borde kunna komposteras.
Tror inte det. Längs vägen jag frekventerar ligger det alltid drivor med sådana påsrullar som kommunen lämnat men där de boende inte verkar bry sig om att samla in matavfall så de lämnar bara påsarna vid vägkanten. De ser inte ut att brytas ner direkt.

Hade bruna papperspåsar när vi bodde i Jönköping. Vet inte om livscykelanalysen på dom är bättre, men de kunde bli gött blaskiga emellanåt så man fick köra dubbla eller trippla påsar. Då kunde vi (hörde även andra) drabbas av larver i soptunnan sommartid. Nu med plastpåsar verkar det bekymret vara helt borta eftersom de går att sluta till mycket bättre.
 
Nu gick Pourmaktari (stavas det så?) ut och rekommenderade alla kommuner att ge undantag för eldningsförbudet fram till dess att de levererat ett förtydligande om ca två månader (Enligt P4).

Edit: Hon heter Romina Pourmokhtari
 
  • Gilla
Nick 72 och 5 till
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Nu gick Pourmaktari (stavas det så?) ut och rekommenderade alla kommuner att ge undantag för eldningsförbudet fram till dess att de levererat ett förtydligande om ca två månader (Enligt P4).

Edit: Hon heter Romina Pourmokhtari
Märkligt att det ska ta två månader för att tolka ett EU-direktiv som dessutom måste ha varit känt sedan tidigare. Men det ska bli intressant att höra vad de kommer fram till. Mobben verkar vara ganska upprörd på sociala medier angående detta EU-direktiv, så troligen kommer man göra allt för att mildra konsekvenserna.

Om man gör som mobben vill, det vill säga låter det vara tillåtet, så tror jag tyvärr att eldandet i tätbebyggelse kommer att öka rejält. Det är troligen många som bara tagit för givet att trädgårdsavfall inte ska eldas upp i tätbebyggelse, men blir det nu tydligt att det är helt okej, så lär fler göra det. Även jag, som i grunden är emot det. Det är trots allt enklare än vårt alternativ som inte har kompost.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Märkligt att det ska ta två månader för att tolka ett EU-direktiv som dessutom måste ha varit känt sedan tidigare. Men det ska bli intressant att höra vad de kommer fram till. Mobben verkar vara ganska upprörd på sociala medier angående detta EU-direktiv, så troligen kommer man göra allt för att mildra konsekvenserna.

Om man gör som mobben vill, det vill säga låter det vara tillåtet, så tror jag tyvärr att eldandet i tätbebyggelse kommer att öka rejält. Det är troligen många som bara tagit för givet att trädgårdsavfall inte ska eldas upp i tätbebyggelse, men blir det nu tydligt att det är helt okej, så lär fler göra det. Även jag, som i grunden är emot det, kommer börja elda. Det är trots allt enklare än vårt alternativ som inte har kompost.
Problemet är ju att Naturvårdsverket uppenbarligen har missförstått vad som står i lagen. Nu måste man gå igenom all lagtext och försäkra sig om vad det är som missförstås och varför. Samt att förtydliga det. Jag kan förstå att det tar tid. Sedan är det inte så att de brjar med det kl 8 imorgon bitti heller, det krävs omplanering mm.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Problemet är ju att Naturvårdsverket uppenbarligen har missförstått vad som står i lagen. Nu måste man gå igenom all lagtext och försäkra sig om vad det är som missförstås och varför. Samt att förtydliga det. Jag kan förstå att det tar tid. Sedan är det inte så att de brjar med det kl 8 imorgon bitti heller, det krävs omplanering mm.
hmmm vad var det där jag skrev i sista stycket i post #471 nuigen?? 🤣
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.