Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jösses vilket vägslitage det kommer att bli! Hoppas kommunerna höjer vägbidragen!
Hoppet är ju fint att du har, men verkligheten lär ju bli helt annorlunda då inkomsterna väl minskar i kommunerna.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag vet ser det ut så här i ett flertal kommuner. Samma bolag som kör i min kommun kör i ett flertal kommuner i Göteborgsområdet.
Då ser det bättre ut på östra sidan åtminstone från Östergötland och söder ut.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag vet ser det ut så här i ett flertal kommuner. Samma bolag som kör i min kommun kör i ett flertal kommuner i Göteborgsområdet.
Det jag börjar undra är:
Vem av dem som sitter och bestämmer där, har en svåger/släkting/vän som tjänar bra pengar på att det körs 4 bilar istället för en?
 
M MrDizzy skrev:
Det jag börjar undra är:
Vem av dem som sitter och bestämmer där, har en svåger/släkting/vän som tjänar bra pengar på att det körs 4 bilar istället för en?
Om man måste göra källsortering så måste man ju även hålla det sorterat på vägen in till återvinningen. Då är frågan om det är billigare med flera bilar, eller om det är billigare med få bilar som kör fler vändor. Om bilarna går fulla varje gång så gör det ju faktiskt ingen skillnad. Fyrfacksbilen kan inte köra in på de mindre vägarna i området, så den sparar definitivt körtid i alla fall. Metallbilen är så pass liten, så den hade man ju kunnat lösa med ett kärl till på någon av de andra bilarna kan man tycka. Det är förresten den enda bilen som har manuell tömning, de andra har ju tömningsarmar för tunnorna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Hos oss har de fyra olika bilar för de fyra olika tunnorna. Två av bilarna (tunna tre och tunna fyra ovan) kör efter varandra också. Tunna ett och tunna två töms också samma dag av två olika bilar, men de köar inte bakom varandra som de andra gör.
Jo just nu har jag tre tunnor, i höst bli det fem. En fördel är att vi slipper kostsamma investeringar i fyrfackssopbilar och man kan använda de dieseldrivna sopbilarna man redan har.

Sen blir det mycket sannolikt en stor komplikation med trottoarer full av soptunnor. Av olika anledningar så har ett antal husägare inte tid att hålla koll på tömningsdagar så soptunnorna blir stående på trottoaren och med 4 plus en trädgårdstunna som många har blir det nog "trottoarkaos". Men det löser man säkert med att lapplisorna får utökade befogenheter!

Sen isf att sitta och hitta på en massa miljötok så kanske man skulle föreslå att sopbolagets miljöideologer sätter sig och knåpar på kalenderfiler, *.cal så kan man enkelt importera till sin kalender i mobilen och laptop.
Men då hyr man väl hellre in en dyr konsult som skapar kalenderfilerna?
 
M MrDizzy skrev:
Det jag börjar undra är:
Vem av dem som sitter och bestämmer där, har en svåger/släkting/vän som tjänar bra pengar på att det körs 4 bilar istället för en?
Har du inte köpt aktier i minst lastbilstillverkaren innan de dubbla fyrfacktunnorna införs blir du nog dubbelt drabbad.

Majbrasa i och ett par pilsner stället @MrDizzy ?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Som när Maria Wetterstrand täppte till truten på Valfrid Paulsson om den senares fäbless för sopförbränning som enda utväg.

- Det är inte VAD vi gör med våra sopor som är problemet. Det är UPPKOMSTEN av sopor som är problemet.

Så att suboptimera med hemmasortering och femdubbla transporterna löser inga problem alls.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Det är ändå lite sorgligt med all denna sopsorteringslogistik när det mesta avfallet ändå bränns. Bara 10% av plasten blir ny plast, resten går till värmeverket. Hade varit enklare lägga allt i samma tunna från början......
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det är ändå lite sorgligt med all denna sopsorteringslogistik när det mesta avfallet ändå bränns. Bara 10% av plasten blir ny plast, resten går till värmeverket. Hade varit enklare lägga allt i samma tunna från början......
Jag säger som Clarke O. : "-om man inte kan vara bäst på allt, kan man iaf vara bli bäst på att vara sämst..."
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Majbrasa i och ett par pilsner stället @MrDizzy ?
You fall into a deep trance, your eyes become round and widened, you lose one finger on each hand and your hair falls off except for three strands, your skin turns yellow and you drool the words 'Mmmmmmm, beer' apathetically.
 
I
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som när Maria Wetterstrand täppte till truten på Valfrid Paulsson om den senares fäbless för sopförbränning som enda utväg.

- Det är inte VAD vi gör med våra sopor som är problemet. Det är UPPKOMSTEN av sopor som är problemet.

Så att suboptimera med hemmasortering och femdubbla transporterna löser inga problem alls.
Man måste förstå att olika delar av samhället styrs av skilda organisationer. Organisationen som har fått i uppgift att minska miljöpåverkan från avfall har uppenbarligen både idéer och drivkraft. För en lekman kan det dock vara svårt att avgöra om de förändringar som genomförs faktiskt gynnar miljön. Kanske finns det någon här som är tillräckligt insatt för att ge en klarare bild. Personligen tror jag att det definitivt finns goda skäl att återvinna, särskilt vissa typer av material och ämnen.

Att bekämpa ett slit-och-släng-samhälle ligger till stor del på andra organisationers bord. Visst kan återvinningsorganisationer höja priserna för att sända en signal, men det är uppenbart att det inte är så enkelt.

Jag håller helt med om att hushållen producerar alldeles för mycket avfall och att detta absolut skulle kunna minskas, men jag har också respekt för att det är en svår process att genomföra globalt.

Men för att återgå till frågan, att elda upp trädgårdsavfallet på ens egen tomt medför flera nackdelar:

  • Luftföroreningar: Sverige har redan en förvånansvärt hög grad av luftförorening från exempelvis vedeldning. Även om trädgårdseldning inte sker lika frekvent, utförs den ofta på felaktigt sätt.
  • Biologisk mångfald: Trädgårdsavfall kan vara ekologiskt betydelsefullt för balansen i trädgården. Kompostering är generellt en bättre lösning för det som kan komposteras.
  • Risk för brand: Risken är uppenbar, även om man tror sig ha total kontroll.
  • Hälsorisker och påverkan på tätbebyggelse: Rök från förbränningen av trädgårdsavfall kan innehålla skadliga kemikalier och partiklar, särskilt det görs på fel vis, vilket är särskilt problematiskt för personer med andningsproblem, äldre och barn. Dessutom har röken en direkt negativ effekt på närboende i tätbebyggda områden. Om alla började elda på detta sätt, skulle problemet med luftföroreningar och störningar bli mycket uppenbart.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
I
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Det är ändå lite sorgligt med all denna sopsorteringslogistik när det mesta avfallet ändå bränns. Bara 10% av plasten blir ny plast, resten går till värmeverket. Hade varit enklare lägga allt i samma tunna från början......
Var hittade du den siffran? Sverige återvinner faktiskt mer plast än många andra länder. Enligt statistik från Eurostat återvann EU-länderna i genomsnitt omkring 41% av plastförpackningar under 2019. Det är värt att nämna att PET-flaskor, som ofta återvinns i högre grad, är inkluderade i denna siffra. Specifikt för PET-flaskor ligger återvinningsgraden ofta över 80%, tack vare välutvecklade insamlingssystem som pantsystemet.
 
I
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som när Maria Wetterstrand täppte till truten på Valfrid Paulsson om den senares fäbless för sopförbränning som enda utväg.

- Det är inte VAD vi gör med våra sopor som är problemet. Det är UPPKOMSTEN av sopor som är problemet.

Så att suboptimera med hemmasortering och femdubbla transporterna löser inga problem alls.
Vad man än anser om IKEA och liknande företag så börjar problemen här någonstans :

https://www.svt.se/kultur/ny-dokumentar-riktar-skarp-kritik-mot-ikea-fast-furniture-och-greenwashing

Detta är bara en liten del av problemet och jag har svårt att se hur Svensk återvinningsorganisation ska styra om en sådan sak på egen hand.
 
I Ironside skrev:
Var hittade du den siffran? Sverige återvinner faktiskt mer plast än många andra länder. Enligt statistik från Eurostat återvann EU-länderna i genomsnitt omkring 41% av plastförpackningar under 2019. Det är värt att nämna att PET-flaskor, som ofta återvinns i högre grad, är inkluderade i denna siffra. Specifikt för PET-flaskor ligger återvinningsgraden ofta över 80%, tack vare välutvecklade insamlingssystem som pantsystemet.
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/plast/

Det är alltså det som sorteras ut som materialåtervinning, inte pantsystem.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Sverige återvinner faktiskt mer plast än många andra länder. Enligt statistik från Eurostat återvann EU-länderna i genomsnitt omkring 41% av plastförpackningar under 2019.
Innebär det inte att mer än hälften av vår kasserade plast i EU förbränns eller deponeras?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.